Narcose met ernstige OSAS

1
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij daar wat advies over kan geven.

Er is bij mij een cyste ontdekt op de eierstok van 16cm. Deze moet dus worden verwijderd want deze kan kantelen en geeft ook klachten. Maar het probleem.. Deze operatie gebeurd onder narcose. Ik krijg een keizersnede alleen dan zonder het doorsnijden van de spieren.

Ik heb 47 stops per uur, flink overgewicht (BMI 40+) en een slechte conditie/gezondheid (Ben bezig met revalidatie). Ik moet het gesprek met de anesthesist nog hebben. Maar misschien hebben jullie tips, ervaringen of aandachtspunten wat ik zeker moet bespreken met de anesthesist. Alvast bedankt. Xx

Marissa

Re: Narcose met ernstige OSAS

2
Hoi MisMaris.

Sowieso de cpap meenemen en echt bespreken dat deze ook wordt ingezet direct na de operatie in de verkoeverkamer. Tijdens de operatie zal wel niet gaan, maar zou eigen nog beter zijn. In het ziekenhuis zijn ze vaak niet bekend met cpap gebruik en denkt men het altijd af te kunnen met een zuurstofslangetje in de neus, maar dat werkt bij apneu absoluut niet omdat de keel altijd afgesloten is tijdens een obstructief apneu. Bij een centraal apneu werken de longen niet en is er ook een ademstop en zal een zuurstofbrilletje ook niet helpen.

Dus dit heel goed bespreken en zelfs eventueel voordoen hoe het masker moet worden opgezet en cpap moet worden bediend. Vooral jouw eigen masker en cpap gaan gebruiken. Het is vaak voorgekomen dat men fouten maakt of het niet weet en het dan ook niet doen.


Sterkte met de operatie.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Narcose met ernstige OSAS

3
Ruud J, schreef:In het ziekenhuis zijn ze vaak niet bekend met cpap gebruik en denkt men het altijd af te kunnen met een zuurstofslangetje in de neus, maar dat werkt bij apneu absoluut niet omdat de keel altijd afgesloten is tijdens een obstructief apneu.
Waarom is dit eigenlijk geen onderdeel van de medische opleiding die deze mensen hebben genoten?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Narcose met ernstige OSAS

4
PLP, als huisartsen in hun opleiding die toch jaren duurt slechts 1 uur aan het onderwerp Apneu wijden, dan weet je wel dat Apneu niet hoog in de medische wereld staat aan geschreven.

Vaak wordt er lacherig en meewarrig gereageerd door de medische wereld als men onze stand van de ApneuVereniging ziet staan op congressen.

Gelukkig komt men er steeds meer achter dat Apneu een grote aanslag is op de gezondheid van de mensen en dat dit een hele grote kosten post aan het worden is op allerlei gebieden.

Onze medewerkster Drs. Sandra Houtepen Strong, zelf afgekeurd Apneu patiënt, geeft regelmatig voorlichting op medische congressen aan huisartsen en Verpleegkundigen en Artsen van ziekenhuizen over wat Apneu is en doet met de gezondheid van de mens.

Helaas nog steeds broodnodig. Apneu wordt sinds 1990 pas erkent. Sinds die tijd, ook het jaar van de oprichting van de ApneuVereniging, waarbij twee mensen al jaren daarvoor het voortouw hadden genomen om cpap apparaten en de therapie op te laten nemen in het vergoeding pakket van het toenmalige ziekenfonds.

Inmiddels is Apneu wereldwijd in de aandacht gekomen. Er lijden dan ook miljoenen mensen wereldwijd aan Apneu.

De cpap is in Nederland gekomen doordat een dochter van 1 van deze twee mannen haar vader vanuit Engeland opbelde en hem vertelde dat men daar mogelijk een oplossing voor zijn probleem had. Dit was, geloof ik, in 1978.

De huidige ApneuVereniging, op gezet door deze mannen, is de grootste patiënten vereniging in Nederland en in Europa op Apneu gebied.

Dankzij deze twee mannen staat Apneu nu in Nederland op de kaart.

De ApneuVereniging heeft ook ervoor gezorgt dat er een hoogleraarschapstoel is op de Universiteit in Nederland.

De Stichting Apneu Research houdt jaarlijks een onderzoek. Om de twee jaar onder de patiënten, oneven jaren, en op de even jaren onder de klinieken, waarvan er in Nederland zo 90 bezig zijn met Apneu.

De ApneuVereniging heeft nu zo ruim 8600 leden en betalende Vrienden van de ApneuVereniging.

We blijven voortgaan met het geven van voorlichting op Apneu gebied.

Slaap werd en wordt nog steeds door veel mensen zwaar onderschat.

Slapen doe ik wel als ik tussen zes plankjes lig is de beroemde uitspraak.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Narcose met ernstige OSAS

5
Hoi Ruud,

Bedankt voor je reactie.

Thnx, deze tips en advies neem ik mee in mijn gesprek. Ik zal het goed doorspreken. Ik heb nog een vraagje, klopt het dat als je net narcose hebt ondergaan en nog slaapt je hersenen niet meer het seintje krijgen dat er geademd moet worden tijdens een stop? Is dat het gevaar van apneu met operaties of komt dat ergens anders door? =).

Dankjewel =) xx

Marissa

Re: Narcose met ernstige OSAS

6
Mismaris, daar kan ik niet goed een antwoord op geven.

Centraal Apneu, wanneer de hersenen geen signaal afgeven om te ademen is ook in de medische wereld nog steeds een ongrijpbaar fenomeen waar men nog geen grip op heeft.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Narcose met ernstige OSAS

7
Hoi Marissa,

De mate waarin je na de operatie last hebt van je apneu, hangt onder andere af van de gekozen/mogelijke anesthesietechniek.

Als je geopereerd wordt onder algehele anesthesie (narcose in de volksmond), dan kan het zijn dat je op de uitslaapkamer (recovery) minder goed doorademt. Dit kan veroorzaakt worden doordat het slaapmiddel nog niet geheel uit je lichaam afgevoerd is (daarom heet het ook de uitslaapkamer). Je wordt daar goed in de gaten gehouden door de verpleegkundigen van de uitslaapkamer die je (o.a) zo nu en dan vertellen dat je een diepe zucht moet nemen. Zij houden continu je vitale functies (hartslag, bloeddruk, bewustzijn en zuurstofgehalte in je bloed) in de gaten.

Dit is niet hetzelfde als centraal apneu (in de zin van CSAS), want hier is geen sprake van een syndroom, maar gewoon een verschijnsel behorende bij de narcose.
Als je uitslaapt op de uitslaapkamer kun je echter wel degelijk last hebben van je OSAS, want je slaapt, dus je ademweg kan geblokkeerd raken. Een klein slangetje met zuurstof in je neus zal je onvoldoende helpen.
Daarom is het zinvol om je CPAP mee te nemen naar de OK en te vragen om jou meteen na de operatie aan te sluiten op je CPAP. Het klopt dat daar nog een hoop onduidelijkheid/onwetendheid over is. Het zal nog wel een tijdje duren voordat de CPAP op alle uitslaapkamers ingeburgerd is, vrees ik.

Wat je moet doen, is met je anesthesist bespreken of een ruggeprik tot de mogelijkheden behoort. Middels deze techniek wordt het gebied onder het nivo van de ruggeprik (het is complexer dan ik hier opschrijf, maar hier komt het ongeveer op neer) verdoofd, waardoor je geen algehele anesthesie nodig hebt. Of dit kan, hangt van vele factoren af (jouw lichamelijke mogelijkheden en onmogelijkheden en de techniek die de operateur gebruikt/nodig heeft om jouw probleem op te lossen).
Met een ruggeprik kun je dus meestal wakker blijven tijdens de operatie. Soms is het wenselijk dat je als patient toch slaapt tijdens de operatie. Dan kun je een "roesje"krijgen. Dan krijg je dus tijdens de operatie middels een infuus slaapmiddel toegediend. Deze doseringen zijn lager dan bij een narcose, dus zullen ook de apneu-problemen tijdens het verblijf op de uitslaapkamer meestal kleiner zijn.

Tijdens een narcose kan een CPAP niet gebruikt worden. Je wordt dan namelijk beademd door een beademingsmachine. Je hebt dan een buisje in je mond/keel en je beademing wordt overgenomen door het anesthesieteam. In deze toestand is er geen OSAS mogelijk.
Tijdens een roesje bij een ruggeprik zou de CPAP mogelijk wel gebruikt kunnen worden. Bespreek dit met je anesthesist!

Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust.

Groeten Remo

Re: Narcose met ernstige OSAS

8
Reempiedeempie schreef:Het zal nog wel een tijdje duren voordat de CPAP op alle uitslaapkamers ingeburgerd is, vrees ik.
Er kan toch een memorandum worden gestuurd aan alle ziekenhuizen in Nederland? Hoe doen ze dat bijvoorbeeld, als een er een terugroepactie of een kwaliteitsprobleem is met een bepaald attribuut dat in ziekenhuizen wordt gebruikt, dan wordt er toch ook een bulletin gestuurd zodat iedereen het weet?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Narcose met ernstige OSAS

9
De opleidingslijnen kunnen volgens mij nog veel korter zijn. Ik meen dat de nieuwe voorzitter van de apneuvereniging huisarts en apneupatient is. Hij kan een gesprek aangaan met alle hoofden van de huisartsenopleidingen aan de universiteiten in Nederland en hen wijzen op de broodnodige aandacht aan apneu in de opleiding. De huisartsen in opleiding lopen de laatste 6 maanden van hun opleiding stage bij een huisarts. Sneller krijg je het fenomeen apneu niet geintroduceerd bij de basis van de gezondsheidszorg, lijkt mij.

Ook bij de stages van medische studenten bij de longartsen, neurologen en KNO-artsen krijgen zij te maken met apneu.

Dus apneuvereniging : werk aan de winkel en op termijn: veel nieuwe leden.

Re: Narcose met ernstige OSAS

10
In het kader van dit topic is het zaak dat de NVA (Nederlandse Vereniging voor Anesthesiologie), NVAM (Nederlandse Vereniging voor Anesthesiemedewerkers) en de BRV (Beroepsvereniging Recovery-Verpleegkundigen) overtuigd worden van het belang van CPAP op de uitslaapkamer (en evt. de OK).