Lage Ahi, maar....

1
Mijn AHI is al regelmatig lager
5-6 gem. per uur.
Maar met uitlezen zie ik naast wat verspreide apneus, meestal 2 tot 3 groepjes van wel 15 tot 30 apneus in 45-60 min.
Dat lijkt me toch niet helemaal goed, of is dat normaal?

Re: Lage Ahi, maar....

2
Tossie, die groepjes noemen wij clusters.

Kun je ook zien, hoeveel tijd er tussen die groepjes zit?

Vaak komen deze clusters voor tijdens de remslaap. Dan heet dit vaak remslaap gerelateerde Apneu.

Een volledige slaap fase (vijf fases) duurt circa 90 minuten, waarvan de remslaap in het begin van de nacht kort duurt.

https://www.inslaap.nl/begrijpend-slape ... aapcyclus/

Hoe later in de nacht, hoe langer de remslaap en hoe korter de 3 slaap fases daarvoor.

Als je nu kijkt hoe laat de registratie begonnen is en dan eens kijkt of elke 1,5 uur de ademhaling grafiek erg omhoog en omlaag fluctueert en of dit dan ook overéénkomt met de clusters, dan is dat vermoedelijk dus Apneu tijdens het dromen wat plaatsvindt in de remslaap.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lage Ahi, maar....

5
Weer een duidelijke uitleg, bedankt.
Iedere nacht is anders, vaak wakker en daardoor geen goed beeld.
Regelmatig zie ik wel zo rond 2-4-6 uur een concentratie, met vaker de meeste inderdaad tegen de morgen. Een andere keer echter rond 2 uur. Dus lastig om te zeggen of het hier gaat om cluster apneu.
Want er zit soms ook weing tijd tussen.
Na een piek van zo'n 15-30 apneus wordt ik half/helemaal wakker, en mijn man van het geblaas, dus allebei gesloopt.
Helaas kan de druk niet hoger.

Re: Lage Ahi, maar....

6
Tossie, je zegt, "helaas kan de druk niet hoger"!

Kun je ook uitleggen waarom niet?

De druk van jouw Resmed kan in zeer kleine stapjes van slechts 0,2 cmh2o worden verhoogd.

Dus in principe kan de druk verhoogd worden.

Jouw apparaat heeft ook de mogelijkheid om bij het uitademen de druk te verlagen.

Dit gaat via het medisch menu en heet de EPR functie.

De druk bij uitademen kan met 1 of 2 of 3 worden verlaagd. Hierdoor wordt het tegen de druk uitademen vergemakkelijkt.

De minimale druk is 4 cmh2o.

Dus er bestaan mogelijkheden om te fine tunen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lage Ahi, maar....

7
De druk op de Resmed verhogen is geen probleem, ook de Epr is verlaagd.
Nee, er treden allerlei klachten op, waardoor meer druk niet verdragen kan worden, zoals de lucht niet kwijt kunnen, enigzins benauwd, druk in de borst, stagnerende ademhaling, soms stotende uitademing, etc. Waardoor ik niet in slaap kom. Nu staat hij op 5.4 en slaap ik ondanks de apneus nog wat.
Ik heb al eens gedacht aan een bipap, maar volgens de arts, zijn daar ook nadelen aan.