Eerste ervaring met slaap apneu of toch niet?

1
Hallo allemaal,

Afgelopen nacht heb ik voor het eerst een ervaring van verstikking meegemaakt en ik weet nou niet precies of dit slaapapneu is of niet. Wel kan ik zeggen dat ik normaal gesproken op een nacht eigenlijk nooit wakker word voordat de wekker gaat.

Afgelopen nacht was anders. Ik droomde dat ik in een gebouw liep en plotseling geen lucht meer kreeg. In mijn droom probeerde ik adem te halen maar het was alsof de spieren die je gebruikt voor ademhaling verlamt waren. Ik kreeg het spaans benauwd en in mijn droom dacht ik: "Ik moet naar buiten, de straat op. Als ik buiten westen raak moeten mensen me kunnen vinden."
Op het moment dat het echt ondraaglijk werd schrok ik wakker met een ongelooflijk luid gesnurk waar ik zelf van schrok. Ik trilde, was in paniek, hartkloppingen en had een flinke dozes adrenaline. Dat zal waarschijnlijk door de ervaring zijn gekomen.

Nu is dus mijn vraag: kan dit slaap apneu zijn geweest? Dromen over verstikking en vervolgens met een luidkeels gesnurk wakker schrikken? Is dit iets wat spontaan van de één op de andere dag in je leven kan ontstaan? Het tijdstip dat ik wakker schrok was 3:40. Een tijdstip zo vroeg waarop ik nog nooit wakker ben geworden zover ik me kan herinneren.

De rest van de nacht had ik natuurlijk moeite met slapen. Ik was bang geworden door deze ervaring en zie ook nu op tegen het slapen gaan de volgende nacht.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Re: Eerste ervaring met slaap apneu of toch niet?

3
:roll: Hallo Scryden,

Ieder mens kan Slaapapneu hebben. Normaal is dat men tussen 0 en 5 Ademstops kan hebben. Deze kunnen vaak van een korte duur zijn. Een apneu en een Hypopneu (= ademhalingsvermindering) zijn pas echt als zij tenminste 10 seconden of langer duren. Korter kan ook zeg zo 4 tot 10 seconden, maar die worden niet meegerekend in de Apneu Hypopneu Index per uur.

Waarschijnlijk heb jij een Ademstop gehad die wat langer heeft geduurd. Zo stop kan een 45 seconden tot 1,5 minuut geduurd hebben.

Als dit slechts éénmalig voorkomt is er niets om je zorgen over te maken.

Wat gebeurt er tijdens zo stop?

Er zijn twee soorten Apneu vormen.

Obstructief Apneu = blokkade van de luchtwegen door slap weefsel in de keel en mondholte. Denk dan aan een slappe huig, slap gehemelte of de tong die in rugligging de luchtwegen afsluit.

Je stopt met ademen, je longen blijven werken en er bestaat een kans dat er een zuurstof daling in je bloed optreedt.

Centraal Apneu = je hersenen geven dan geen signaal af om te ademen. Je stopt met ademen en je longen werken dan ook niet meer op dat moment gedurende de tijdsduur van de apneu. Ook hier bestaat de kans op zuurstof daling in je bloed.

Normaal is het zuurstof gehalte in het bloed tussen 95 en 100 procent.

Bij een daling, dit heet desaturatie, kan het zuurstof gehalte dalen tot wel zo 60 procent.

Zo zuurstofdaling is zeer schadelijk voor je organen. Zoals gezegd een enkele keer tot 5 per uur is normaal.

Ervaar je echter dat je in de nacht, regelmatig naar het toilet moet, zo 4 tot 5 keer, dan kom je niet in je diepe slaap terecht en denkt je lichaam dat je nog wakker bent en maakt daarom gewoon nog urine aan.

Je denkt, doordat je lang slaapt, dat je goed geslapen hebt. Bij Apneu wordt je vaak moe wakker. Je hebt last van snel in slaap vallen, concentratie verlies, vergeetachtigheid, je kunt slechter gaan zien (zuurstof tekort in ogen), je kunt veel zweten in de nacht, last van hartkloppingen, je kunt een verhoogde bloeddruk hebben, je kunt een verhoogde druk in je oogbollen krijgen waardoor glaucoom kan ontstaan. Bij langdurig onbehandelde Apneu kun je diabetes 2 ontwikkelen. Op den duur kun je hartfalen, hersen(stam) infarct oplopen en nieren enz. kunnen door zuurstof gebrek problemen geven.

Wordt je nog wel wakker na een stop?

Ja. Door de stop daalt het zuurstof niveau in je bloed. Tegelijkertijd stijgt het koolzuur dioxide niveau in je bloed, doordat je dit niet uitademt tijdens de stop. Door deze stijging ontstaat er een koolzuur dioxide opstapeling in je bloed wat op een bepaald moment de zuurtegraad van je bloed wijzigd. Hierdoor geeft het lichaam een seintje naar een paar sensoren in je hersenen om te gaan bewegen/te ademen. Hierdoor kun je met een schok en een zeer luide snurk wakker worden. Meestal merk je niet eens dat je wakker wordt. Wij noemen dit een arousal of bijna ontwaken.

Dus je wordt altijd wakker doordat het lichaam een ingebouwde wekker heeft.

Heb je totaal geen last van de op genoemde verschijnselen, dan is dit dus eenmalig geweest.

Herken je wel de op genoemde verschijnselen, dan raad ik je aan om bij de huisarts een verwijzing te halen voor de Longarts om een slaaptest te laten doen.

Hiermee kan men zien of en hoeveel Apneu je per nacht hebt.

Wil je weten hoe dit in zijn werk gaat? Lees dan even dit bericht.

http://forum.apneuvereniging.nl/viewtop ... 40&t=10518

Wat is Apneu? Bekijk even deze Engelstalige uitleg van zo 12 minuten.

http://forum.apneuvereniging.nl/viewtop ... =40&t=8295

Heb je vragen? Stel deze, hier geeft men als het kan een goed antwoord. We zijn geen artsen, maar er zijn hier soms wel medewerkers van leveranciers of van het centrum van thuis beademing, die ook een antwoord geven. Zelf zijn de meeste hier ervaringsdeskundigen.

Succes en sterkte.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar