Verschil tussen een obstructiebve apneu en een hypopneu

1
Hallo,

Gisteren heb ik Dreammapper geïnstalleerd.
Vandaag voor het eerst uitgelezen en ik heb mijn masker 9,7 uur op gehad met een gemiddelde van AHI 2.7
Toen ik de specificatie las op mijn tablet bleek ik 0 obstructieve apneus te hebben gehad en in totaal 27 hypopneus.

Ik weet het verschil niet echt tussen deze twee en kan het niet goed vinden.

Kan iemand mij helpen?

Re: Verschil tussen een obstructiebve apneu en een hypopneu

2
Formeel gezien is de specificatie van een hypopneu 30% daling van lucht-stroomsnelheid-amplitude, en 3 of 4 % daling van bloedzuurstof verzadiging. Het apparaat heeft geen meting van het bloed, dus dat moet hij maar "raden." Het komt dus neer op tijdelijk 30% minder ademhalen vanwege onvolledige obstructie.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Verschil tussen een obstructiebve apneu en een hypopneu

6
Quiltmuis schreef: Begrijp ik het dan goed dat hypopneus eigenlijk ook niet goed zijn?.
Klopt. Je bloedzuurstof daalt, en dat is nooit goed. Het is zelfs zo dat de zgn. RERA slopend kan zijn voor de slaapkwaliteit. Bij een RERA ga je niet direct "minder ademhalen" maar kost het wel veel meer moeite (bijv. zoals ademen door een verstopte neus, maar met de obstructie in de keel net als bij apneus/hypopneus) waardoor het lichaam stress krijgt tijdens de slaap.

In de categorie "obstructie" hebben we dus: Apneu, Hypopneu en RERA.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i