Mijn eerste 2 nachten met een Cpap

1
Hallo beste mede apeneutjes,

Na een slaaponderzoek bleek ik dus ernstige slaapapneu te hebben met 35 ademstops per uur waarbij ik soms wel 74 seconden niet ademhaalde. Mijn zuurstofverzadeging in mijn bloed daalde toen naar 80%.
Dit alles verklaart voor mij een hele hoop! Waarom ik altijd zo moe ben - bij moet komen van het slapen - met knallende koppijn wakker werd, etc etc.

Nu heb ik een CPAP neusmaker gekregen en er twee nachten mee geslapen.
Eerste nacht maar 5 uurtjes kunnen maken omdat ik - uiteraard - moest wennen aan het masker.
Maar mijn AHI was volgens het apparaat 2.9! Wow, wat een verschil met 35 !!
Ik voelde me helderder toen ik wakker werd. Nog niet direct meer energie gedurende de dag.

Tweede nacht een dikke 9 uur gepakt met een AHI van 0,9. Het apparaat werkt dus enorm goed!!

Alleen was ik nog steeds heel moe toen ik wakker werd. En zelfs dizzy voor een uurtje. Ook had ik het benauwd. M'n neus zat dicht en het voelt raar in m'n oren. Geen droge mond overigens toen ik wakker werd.
Ook had ik tintelingen in mijn hoofd, armen en benen. Het doet mij een beetje denken aan wat ik vroeger had met hyperventilatie. Alsof er TE veel zuurstof in mijn bloed zit ofzo.

Vraag: is dit normaal als je net begint met een masker? Herkent iemand dit? Of moet ik na het weekend even contact opnemen met mijn behandelaar?

Re: Mijn eerste 2 nachten met een Cpap

2
Welkom Nick,

iedereen ervaart de start met de CPAP anders. Dat jij de tweede nacht al 9 uur met het apparaat slaapt is super, en ook best uitzonderlijk.
Als jij gedurende de nacht 35 ademstops per uur hebt, dan ervaar je dus gemiddeld 35 keer per uur een stikgevoel. Je lichaam maakt dan een enorme golf adrenaline aan. Dit is feitelijk de motor waar je op loopt voor je begint met de therapie.
Nu ben jij aan de CPAP, hebt nog maar 2 ademstops per uur met als gevolg dat je lijf zich afvraagt waar die adrenaline blijft. Je lichaam moet daaraan wennen, soms zelfs afkicken (er zijn mensen die gaan hyperventileren als reactie hierop, zodat er weer adrenaline aangemaakt wordt). Veel mensen krijgen ook een periode van enorme vermoeidheid doordat zij die motor missen. Ze ervaren dan pas de vermoeidheid die er altijd al zat maar door de grote hoeveelheden adrenaline weggedrukt werd.
Tevens wordt je lichaam nu voorzien van de hoeveelheid zuurstof die het nodig heeft. Ook dit moet wennen. Goede kans dus dat het gewenningsverschijnselen zijn.
Geef jezelf de tijd om rustig te wennen aan de therapie en het herstel. Het zuurstoftekort heeft ws langere tijd schade aangericht in je lichaam. Het herstel heeft ook tijd nodig. Denk daarbij eerder aan weken dan aan dagen, eerder aan maanden dan aan weken. De schade die na 3 jaar nog resteert zal ws blijvend zijn.

Groeten,
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Mijn eerste 2 nachten met een Cpap

3
Heel hartelijk dank voor je reactie, Agnes :)

Het klinkt allemaal heel erg logisch wat je schrijft. Ik had bijvoorbeeld geen idee dat mijn lichaam adrenaline aanmaakte tijdens de ademstops....

Ik begin het nu wat beter te begrijpen. Dat het een flinke tijd nodig zal hebben om, al dan niet helemaal, te herstellen.
Ik ga uiteraard door met de CPAP omdat het werkt. In ieder geval voel ik me wat helderder dan voorheen.
En ook best wel blij. Blij dat het werkt en dat ik nu kan beginnen met het herstelproces.

De vermoeidheid na twee nachten CPAP kan ik nu een plaats geven. Eigenlijk heel begrijpelijk dat mijn lichaam - en geest - moeten wennen aan de nieuwe (gezonde) situatie. Ook aan een positieve verandering moet ik wennen weet ik.

Dus nogmaals hartelijk dank. Je hebt me enorm geholpen met je reactie !!

Re: Mijn eerste 2 nachten met een Cpap

4
Graag gedaan Nick.
Als er nog meer vragen rijzen, stel ze gerust. Er is altijd wel iemand die je kan helpen of adviseren. Wij zijn weliswaar geen artsen, maar ervaring doet ook veel.

Groeten,
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Mijn eerste 2 nachten met een Cpap

6
Jouw tekst Ruud :lol: . Ik vermoedde dat jij vaderdag aan het vieren was en dacht:" ik kop hem erin." [bigsmile]
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Mijn eerste 2 nachten met een Cpap

7
Dankjewel voor de links, Ruud.
Ik ben nu te moe om ze te lezen (slechte nacht gehad) maar ga ze later zeker bekijken.

Het is me wel een proces zeg trouwens die CPAP therapie! Ik dacht dat ik me direct beter zou gaan voelen maar dat ligt duidelijk anders [emoji38]

Jullie reacties zijn een echte steun voor mij als beginnend Cpapper. Dank dank dank!!

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk