Paniekaanvallen masker

1
Sinds vorig jaar september heb ik een ff masker en dat ging vanaf dag 1 goed ende ademstops waren tussen de 0 en de 2 (ik kwam van 37),
Half april kreeg ik een nekhernia, hiervoor kreeg ik hoge doseringen pijnstilling (morfine en lyrica), de 1e nachten ging het nog redelijk met het masker al wist ik niet hoe ik liggen moest van de pijn (pijnstillers werkten niet), het apparaat gaf de ene keer 120 ademstops aan en het andere moment 0. Ik begon snachts in mijn slaap steeds vaker mijn masker van mijn gezicht af te doen, op een gegeven moment sliep ik meer zonder dan met.
Ik heb hem toen maar niet meer opgedaan omdat het me allemaal teveel werd.
Nu ik heb ik een blokkade gekregen in mijn zenuw voor de hernia en heb de morfine bijna afgebouwd.
Omdat ik weet wat de gevaren zijn probeer ik sinds een week weer te slapen met mijn masker, alleen als ik nu het masker opdoe krijg ik paniek, ik heb het echt langer geprobeerd en wil doorzetten maar ik krijg het niet voor elkaar terwijl het voor de hernia zo goed ging
Heeft iemand tips die me zouden kunnen helpen?

Re: Paniekaanvallen masker

2
Hallo Marion, mag ik vragen hoelang het duurde voordat de blokkade zijn werk deed? Mijn dochter van 17 jaar heeft een rug hernia wat pas een maand geleden ontdekt is en heeft nu 1,5 week geleden een injectie gehad om een blokkade te zetten. Zij loopt dus al sinds maart 2017 rond met deze hernia die laag in de rug zit. Hierdoor heeft zij ook een trombose been en een longembolie opgelopen.

Wat is de reden dat jij bij het begin van de cpap therapie direct met een full face masker begon?

Je moet er nu weer aan wennen en misschien kun je live gaan oefenen door voor de tv je masker op te zetten eerst zonder slang en dan met slang en cpap aan?

Je kunt ook overstappen op een ander masker dat niet claustrofobisch overkomt.

Een neusmasker of een neusdoppen masker wellicht?

Ik heb geen ervaring met neusmasker, daar ik direct van een FF masker ben overgestapt op een neusdoppen masker.

Ik gebruik momenteel het Philips Respironics Nuance Blue Gel neusdoppen masker. Bevalt goed. Sterkte voor nu.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Paniekaanvallen masker

3
Hoi ruud,
In het begin had ik het idee dat ik direct baat had bij de blokkade maar nu ik de morfine afgebouwd heb lijkt de pijn weer wat erger te worden, ik heb nog wel lyrica (meds tegen zenuwpijn) dus de pijn is niet zo hevig als in het begin. Ik weet dus eigenlijk niet of het de blokkade is die geholpen heeft of dat het de pijnstillers zijn die hun werk deden, de blokkade is pas 2 1/2 week geleden dus ik kan er nog niet zo heel veel over zeggen.

Ik heb gelijk een ff masker gekregen omdat ik heel erg door mijn mond adem, ook met masker want ik heb smorgens een hele droge mond.
Ik ga inderdaad proberen "droog" te oefenen als ik niet ga slapen, misschien dat dat helpt.
Ik vind het alleen zo jammer dat het al die tijd zo goed ging en het me nu niet lukt sinds de hernia.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Re: Paniekaanvallen masker

4
Hallo Marion.
Wat vervelend dat het je nu (nog) niet meer lukt met het masker op te slapen.
Ik heb hetzelfde. Ik heb 3,5 jaar een Cpap en een mra beugel gebruikt. Door opeens enorme pijn aan mijn kaken kon ik de beugel niet meer gebruiken (half jaar geleden). Maar alleen met de Cpap lukte het mij ook opeens niet meer om te slapen. Ook enorm benauwd. Ik heb een half jaar lang niets gebruikt (te lang) en sinds 5 weken een BiPAP. Hier moet ik ook nog erg aan wennen.
Maar ik raad je aan om niet te lang te wachten. Eerst droog oefenen en inderdaad een ander masker vragen/proberen zoals de anderen ook aanraden.
Ik wens je succes en hoop dat het gauw weer gaat lukken.
Groetjes, Janet

Re: Paniekaanvallen masker

5
Je zou kunnen proberen om ontspanningsoefeningen te doen. Beginnen voor je het masker op zet, doorgaan als je het masker op hebt.
Kennelijk heb je in de periode van de hernia, het masker verbonden met benauwdheid en paniek, misschien helpen de ontspanningsoefeningen je om dat te doorbreken. Op YouTube zijn heel veel begeleide meditaties te vinden die je hierbij kunnen helpen.
Oefenen voor de tv is zeker een goede omdat je hoofd dan wordt afgeleid van het masker en je er ook niet mee bezig bent.
Veel mensen ademen met open mond, zeker apneu patiënten die keer op keer stikervaringen hebben. Als je een neusdoppenmasker hebt, helpt de druk je je mond gesloten te houden. Mocht dit niet (helemaal) werken, dan zijn er kinbanden in de handel die de mond sluiten. Als je die over het masker draagt is het ook minder makkelijk om het masker in je slaap af te zetten. Deze banden kun je (op voorschrift van de arts) gratis bestellen bij je leverancier.
Een neusdoppenmasker is veel minder belastend dan een ffmasker, minder claustrofobisch, dit kan ook helpen tegen de paniek.
Bijkomend voordeel van het neusdoppenmasker is, dat de druk ook wat lager kan, omdat de behandeling adequater is (minder dode ruimte in het masker en de lucht direct in de neus).
Er zijn verschillende modellen op de markt. Ik heb zelf een aantal jaren de Airfit P10 gebruikt en was daar erg tevreden over. Nu gebruik ik de Fisher en Paykel Brevida. Ik ervaar dit masker als stabieler dan de Airfit P10 en ben er dan ook erg blij mee.
De keus voor een masker is erg persoonlijk, waar de een bij zweert is voor de ander een ramp. Vraag gewoon of je eens een masker uit mag proberen. Het slagen van de behandeling staat of valt met een goed passend masker, niet alleen passend in de zin van aansluiten op het gezicht maar ook hoe je het masker ervaart.
Ik wens je veel succes met het opnieuw oppakken van de therapie en beterschap met de hernia.

Groeten,
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Paniekaanvallen masker

6
Tegen mijn dochter werd verteld dat de blokkade pijn ook wel na 6 weken pas kon werken. Dus als dat bij jou ook zo zou zijn, dan kan de pijnstillers de oorzaak zijn dat je minder pijn voelde.

Het door de mond ademen wordt vaak als reden opgegeven om met een FF masker te starten. Die gedachte had ik ook. Door litteken weefsel in de neus, ik ben schisis patiënt, adem ik ook meer door de mond overdag. Na 13 maanden FF ben ik overgestapt op neusdoppen. Ik stond verbaast dat ademen door de neus zo makkelijk gaat.

Ik heb een topic hierover geschreven wat je hier kunt lezen:

viewtopic.php?f=4&t=11426

Het valt best mee. Als de druk juist is ingesteld, dan blijft de mond automatisch gesloten. Daar ik, vanwege schisis nog gaten in mijn verhemelte heb, ontsnapt er lucht naar de mond toe.

Dit is de reden dat ik een kinband gebruik. Als je mond automatisch dicht blijft is dit dus niet nodig.

Dus misschien is een neusdoppen masker voor jou ook een oplossing?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar