CPAP, het lukt niet echt

1
Sinds mei gebruik ik een CPAP Resmed Airsense 10. Al bij al vind ik niet dat ik beter slaap. Doorgaans 4.5 apneus/h
Ook al verschillende maskers gehad.
  • Eerst een neusmasker, dat was niks, aangezien ik sowieso slecht door de neus kan ademen
  • Dan een Simplus volgelaatsmasker, wat veel te klein was en lawaaierig.
  • Daarop idem iets groter, naar mijn gevoel nog niet groot genoeg maar maakte minder lawaai (conclusie: kwaliteit van de maskers is niet contant.)
Een maand geleden eerste controle (slaapkliniek). Ander masker meegekregen type Quatro Air. Zit lekker maar lekken en lawaai.
Slaaplabo belde mij terug met verzoek druk naar 9.0 te verhogen. ==> eerder stijging van de apneus, meer lawaai, meer lekken... ==> terug naar de Simplus.
Lawaai van het masker, lawaai van het toestel (ik ben zeer gevoelig aan geluid :oops: ), droge mond en een huig als een stuk stoofvlees, lekkende maskers, geblaas in de ogen, masker wat loskomt ....... conclusie: ik ben meestal nog steeds niet uitgeslapen :cry: al zijn de allerzwaarste pieken eruit.
Het voortdurend wakker worden omwille van de nadelen van het toestel maken mij een beetje moedeloos.
Gisteren druk naar 8.0 verlaagd, uiteindelijk de hele zooi in de hoek van de kamer gemikt.
Vannacht geslapen zonder masker, maar met een driehoeks-kussen ==> tamelijk goed geslapen, hoewel nog 2x opgestaan.
Wat doe ik verkeerd?

Re: CPAP, het lukt niet echt

2
Ik gebruik zelf afwisselend een Simplus (M) en Quattro Air (M), en ik weet hoe veel geluid deze maken bij 9 cmH2O, dus ik vraag me af of het probleem niet voornamelijk luchtlekkage is?
Dimi schreef:Eerst een neusmasker, dat was niks, aangezien ik sowieso slecht door de neus kan ademen
Dat is een probleem op zich. Ook als CPAP wordt gebruikt met een neusmondmasker, is (voornamelijk) ademen door de neus belangrijk. Ik zou informeren bij de KNO.
Dimi schreef:uiteindelijk de hele zooi in de hoek van de kamer gemikt.
Wees voorzichtig. CPAP apparatuur is net zo delicaat als andere consumenten-electronica (bijv. laptop) en het mechanische werk kan alleen maar luidruchtiger worden als het beschadigd raakt.

Als lekkage het probleem is, volg dan een stappenplan:

1) experimenteer met de bandages. Te los zorgt voor lekkage, maar te strak ook.
2) hang de slang op zodanig dat deze niet aan het masker trekt bij omdraaien en woelen
3) vraag uw leverancier naar de zgn. "Performance Tubing" luchtslang van Respironics. Deze is vederlicht en trekt niet aan de slang bij het woelen.

Lekkage kan van minuut op minuut gevolgd worden met Sleepyhead

Waar bevindt u zich in het land?

Tot slot: gebruik de bevochtiger zodat de mond niet zo snel uitdroogt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: CPAP, het lukt niet echt

3
Welkom Dimi,

Bij de Resmed AirSense 10 zijn verschillende opties mogelijk.

PLP gaf al aan om de bevochtiger te gebruiken. Bij deze bevochtiger kun je ook de Climate Airline verwarmde slang gebruiken. Officeel om condens tegen te gaan in de slang bij grote temperatuur schommelingen in de slaapkamer, maar met bijkomend effect dat de mond niet uitdroogt of veel minder.

Tegen de grote luchtstroom, die best heftig kan zijn, kun je de EPR functie aan zetten. Hierbij kun je de druk bij het uitademen verlagen met minimaal 1 en maximaal 3 cmh2o. In stappen van 1 cmh2o. Verder kun je beter neusdoppen masker gebruiken. Voordeel, klein, sluit de neus goed af, luchtdoorvoer gaat vrijwel automatisch zonder moeite.

Wel moet de mond gesloten blijven, maar daardoor minder uitdroging.

Lees dit eens door: viewtopic.php?f=4&t=11426

Geef niet op, gebruik de mogelijkheden die er zijn.

Sterkte en succes

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar