Apparaat registreert ademstops niet

1
Hallo allemaal, na 2,5 jaar prima gebruik van de apap nu een probleem.
Ik word nu regelmatig, naar adem happend, wakker van een hele diepe ademstop. Zoals ik had zonder apap.
Heb het met sleepy gecheckt en zie dan dat rond dat tijdstip geen apneu is geregistreerd.
De bovenste druk wordt ook niet echt bereikt dus dat lijkt niet het probleem.
Iemand een idee?
Groetjes Rita

Re: Apparaat registreert ademstops niet

2
Welkom Rita, wat voor merk cpap heb je in gebruik?

Het kan een Ademstop zijn geweest van centrale aard. Bij zo Ademstop geeft de hersenen geen signaal af om te ademen. Bij centraal Apneu is de luchtweg open en mag de druk niet wijzigen.

In SleepyHead zou zo centraal Apneu wel zichtbaar moeten zijn. In de stroomlijn grafiek zou dit dan een horizontale lijn moeten weergeven.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apparaat registreert ademstops niet

4
Rita, het is bekend dat de Resmed Airfit P10 filter door condens aan de binnenkant van het filter problemen kan geven. Het filter kan door vocht verstopt raken waardoor je het benauwd kan krijgen. Is dit misschien het geval? Gebruik je een verwarmde slang? Ikzelf maakte het filter eigenlijk nooit schoon, wel het silicoon. Van verstopping filter had ik dan ook geen last.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apparaat registreert ademstops niet

8
Rita, veel mensen hebben de druk van de Resmed AirSense 10 autoset van de apap stand omgezet naar de cpap stand.

De reden dat men dit heeft gedaan ligt in het feit dat de Resmed de neiging heeft, dit is ook toegegeven door de medewerker van de fabrikant zelf, om de druk in auto stand standaard op te voeren tot vlak onder de maximum ingestelde druk. Bij jou dus 11 cmh2o en je zegt zelf al dat de druk op 10,8 blijft hangen.

Misschien moet je eens gaan slapen met een vaste continue druk. Die hoge druk van 11 cmh2o is misschien niet nodig om van de meest apneus te worden verlost.

Een vaste druk van bijvoorbeeld 8,6 cmh2o die de gehele nacht continue gelijk blijft kan dan de meeste apneus onderdrukken. Dit kan ervoor zorgen dat je ademhaling rustiger wordt.

Ook kun je de EPR aan laten zetten in het medisch menu. Je kunt dan de uitademings druk tov de inademingsdruk met 1 tot 3 cmh2o verlagen (in stappen van 1 cmh2o) dit vergemakkelijkt het uitademen tegen de luchtstroom in.

Ik zou dit niet gelijktijdig gaan uitproberen. Eerst een vaste druk uitproberen en kijken wat voor resultaat dit geeft. Daarna kun je de EPR, indien nog nodig, gaan uittesten.

Overleg eens met je behandelaar om dit eens een week uit te proberen.

Misschien lost het jou probleem op?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apparaat registreert ademstops niet

9
Ik voelde, nadat ik hetzelfde masker bijna een jaar in gebruik had, ook nauwelijks een luchtstroom uit de filters komen. Ook werd ik wakker met het gevoel van ademnood. Misschien is het niet de bedoeling, maar ik heb in beide filters met een stopnaald drie kleine gaatjes per filter geprikt.

Sindsdien niet meer wakker geschrokken met ademnood.

M.vr.gr.
Laatst gewijzigd door Clan op 24 aug 2018, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.