Ervaringen gevraagd: psychische- of karakterverandering?

1
Hallo allemaal,

Ik wil graag weten of er hier mensen (partners of patiënten zelf) zijn die - NA behandeling met bijv. CPAP - een (blijvende) psychische- of karakterverandering hebben ervaren?
En zo ja, wat dan precies?

Ik ben de vrouw van een man die sinds 2015 met een CPAP slaapt. In de eerste instantie een wonderapparaat. Wat een opleving hebben we ervaren, het was geweldig. Maar na een paar maanden was de euforie verdwenen en kreeg ik de depressieve en gefrustreerde man weer terug. De nachten werden weer ellendig (al het gedoe met machine, maskers, apart slapen, etc. etc.) en de sfeer kelderde dramatisch.

Afijn, sindsdien is er niet veel veranderd helaas en het gaat nog steeds niet goed. Daarom zoek ik antwoord op deze vraag. Het gaat niets oplossen, maar misschien krijg ik wat geestelijke rust. Dit is niet de man waarmee ik getrouwd ben namelijk. Mijn man is in de basis nog steeds de rustige en lieve man die ik trouwde, maar hij is nu ook heel vaak enorm rigide (bijna autistisch eigenlijk), onredelijk, obsessief, verslaafd en hij leeft met en in zijn eigen waarheden.

Wie herkent dit? Gaat dit ooit nog over?

Bedankt voor de reacties,
Renate

Re: Ervaringen gevraagd: psychische- of karakterverandering?

2
Een vraag die niet eenvoudig te beantwoorden is.
Ja, je karakter, of beter gezegd je humeur, veranderd bijna altijd.
En niet in positieve zin.
Ja, ook als de behandeling aanslaat kan dat terug komen.

Maar nu de hamvraag: komt het in dit geval door de apneu of door wat anders?
Ik durf dat niet te zeggen.
Misschien speelt er wel iets heel anders.
Misschien hebben jullie wel een ruzie gehad die nooit goed uitgesproken is.
Dat gaat dooretteren en een eigen leven leiden.
(Ik zeg maar wat, hè. Als voorbeeld. Is waarschijnlijk helemaal niet zo ).
Of misschien ligt er wel een heel andere medische oorzaak te grondslag.

Ik denk dat je een gesprek aan moet gaan met je partner.
Niet aanvallen, maar je zorgen uiten.
En spreek er ook eens over bij de behandelaar of huisarts.
Wegen zat die je kunt bewandelen.

Maar het lijkt me wel raadzaam om in elk geval te gaan wandelen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Ervaringen gevraagd: psychische- of karakterverandering?

3
Hallo Renate, welkom terug hier op het forum. Ik heb jouw vorige berichten even teruggelezen uit april van vorig jaar. Helaas is er blijkbaar niet veel gewijzigd in de toestand van jouw echtgenoot. Gedragsverandering of karakterverandering heb ik meegemaakt bij mijn schoonvader. Hij had onbehandelde apneu en wilde daar ook niet aan behandeld worden. Het gevolg was twee hersenstam infarcten, een hartaanval en tenslotte een herseninfarct die voor hem fataal afliep. Door dit alles kwam deze verandering. Niet zozeer t.o.v. van zijn kinderen, maar wel t.o.v. van zijn vrouw.

Meestal zal bij een juiste behandeling van apneu de toestand, lichamelijk en geestelijk iets verbeteren, maar dit kun je niet met 100 % garanderen. Wij zeggen hier vaak dat men pas na drie jaar behandeling met de cpap de nadelige effecten van apneu die dan nog merkbaar zijn als blijvend kan ervaren.
In de eerste instantie een wonderapparaat. Wat een opleving hebben we ervaren, het was geweldig. Maar na een paar maanden was de euforie verdwenen en kreeg ik de depressieve en gefrustreerde man weer terug. De nachten werden weer ellendig (al het gedoe met machine, maskers, apart slapen, etc. etc.) en de sfeer kelderde dramatisch.


Als ik dit lees, dan zou ik graag wat meer informatie over de behandeling in 2015 willen weten en hoe deze nu verloopt.

Vragen die ik hierbij heb zijn de volgende:
  • - Hoe hoog was de AHI uitslag bij zijn slaaptest in 2015 en nu?
    - Met welk merk cpap of apap is hij vanaf 2015 behandeld?
    - Met welk masker slaapt hij vanaf 2015 en heeft hij meerdere maskers geprobeerd en waar slaapt hij nu mee?
    - Hoe was zijn druk in 2015 en is deze druk ook regelmatig aangepast aan de veranderende situatie of is deze nog steeds hetzelfde als toen?
    - Krijgt hij elk jaar een nieuw masker en ook zeer belangrijk, nieuwe filters voor zijn apparaat? (Deze moet namelijk elke drie maanden worden vervangen.)
    - Heeft hij de behandeling an sich wel geaccepteerd of vecht hij er nog steeds tegen?
    - Staat hij nog steeds onder controle van een arts of gelooft hij het wel allemaal en staat hij er niet meer voor open?


Het kan namelijk zo zijn dat je man misschien wel een apparaat heeft gekregen, maar dat dit apparaat niet het juiste apparaat is voor een adequate behandeling van zijn apneu.

Het kan zijn dat je man last heeft van verschillende vormen van apneu. Deze vormen kunnen van obstructieve aard zijn (blokkade luchtwegen) of van centrale aard zijn (hersens geven geen signaal af om te ademen, waardoor de ademhaling ook stopt), ook kan hij last hebben van een mengvorm van beide soorten.

In geval van centraal apneu is er vaak een ander type apparaat nodig. Deze lijkt qua uiterlijk vaak op een cpap of apap, maar de werking is vaak geheel anders.

Dit alles is hier wel belangrijk om enigszins de situatie in te schatten om eventueel tips of adviezen te kunnen verstrekken.

Ik kan mij voorstellen dat je hier misschien niet openlijk over wilt of kunt praten.

Mocht dit zo zijn, dan kan dit ook via een Prive Bericht, in dit forum.

Je kunt dit doen vanuit het Gebruikerspaneel bovenaan in dit Apneu Forum of naast dit bericht op de afbeelding van het persoontje te klikken.

Gebruikerspaneel 0 nieuwe berichten Bekijk je eigen berichten

Ik hoop dat je antwoord kunt en wilt geven. Weet dat wij hier geen artsen zijn, wel ervaringskundigen.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ervaringen gevraagd: psychische- of karakterverandering?

4
Beste Renate,

Om eerlijk met je mee te kunnen kijken is het van belang om te weten hoe nu de behandeling gaat van je man. Dit zoals Ruud ook aangeeft.

Helaas ken ik uit eigen leven dat apneu en psychische klachten ook naast elkaar kunnen staan. Dan kan apneu hierin een versterkende factor zijn, maar niet de oorzaak.
In dat geval is het eerlijk in de spiegel kijken...

Ik denk nu dat het belangrijkste is dat er duidelijkheid komt of je man goed behandeld wordt. Als deze niet optimaal is, is dat de 1e stap om aan te gaan werken.

Echter in alles geldt, dat je man hierin de stap moet gaan zetten. Jij kan alleen het gesprek aangaan en hem steunen in zijn proces.

Ik wil je heel veel sterkte wensen in alle omstandigheden.

Re: Ervaringen gevraagd: psychische- of karakterverandering?

5
Bedankt allen voor de reacties.
Ik heb geen idee of ik de juiste antwoorden geef, want ik heb er geen verstand van en heb niet de kans om me in de spullen te verdiepen. Mijn man raakt erg geïrriteerd als hij merkt dat ik me op dit gebied verdiep.
==> AHI: in 2014 (het eerste onderzoek) was het A + H: 187 en 26,5/h. Hij heeft daarna nooit meer een slaaponderzoek gehad en de resultaten uit de CPAP zijn altijd goed zegt hij.
==> Hij heeft eerst van Vivisol een ResMed gehad en nu volgens mij een machine van Philips. De machine is gewijzigd omdat het bedrijf dat merk ofzo niet meer voerde.
==> Hij heeft werkelijk alle soorten maskers en banden/elastieken geprobeerd. Omdat het steeds lekte en los ging. Nu een mond-neusmasker met overal banden. Die eczeem veroorzaken trouwens. En ook enorm vies ruiken.
==> Filters? Ik heb geen idee. Ik zal het eens peilen.
==> Hij is vanaf het begin af aan blij met het apparaat, hij slaapt ook echt geen nacht zonder.
==> Hij moet geloof ik 1x per jaar het apparaat laten uitlezen. Ik ga ervan uit dat die uitslagen goed zijn, want er zijn geen vervolg acties.
Ik hoop dat dit wat meer inzicht geeft Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.