Hoe hoog is jullie AHI

1
Hallo,

Na het gebruik van de A(C)PAP gedurende zo'n jaar wil ik jullie ervaringen vragen.
Mij is een Resmes Airsense 10 voorgeschreven nadat een AHI van rond de 23 was geconstateerd door SEIN.
In de proefperiode stond deze op de Automatische stand. Op basis van de ervaringen in deze periode is hij op de Continue stand gezet. Na gedoe met maskers is tenslotte gekozen voor een full face masker.
In de proef periode was de gemiddelde AHI 2,8 sedertdien loopt dit per maand op met 0,2 zodat op dit moment een gemiddelde AHI van 4,2 is met uitschieters van rond de 8.
Het gebruik van de CPAP heeft me ook nog niet veel voordeel opgeleverd.
Ik wordt hier onzeker van maar weet niet of dit wel vaker voorkomt.
Ik weet ook niet of ik het duidelijk heb opgeschreven, maar kan eventueel vragen beantwoorden als dat nodig is.
Resmed Airsense 10 Auto
Druk 9.4
Verwarmde slang
Resmed Airfit F20

Re: Hoe hoog is jullie AHI

2
Hallo JEBE,

Een AHI van 4,2 p/h is redelijk.

Uitschieters komen ook bij mij voor.

Heb jij met die druk van 9,2 ook last bij het uitademen tegen de druk in?

Zoja probeer dan eens de EPR functie te gebruiken en misschien kan de druk iets lager?

Hoe hoog is jouw Cai tov de total ai?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe hoog is jullie AHI

3
Ruud,

Hoewel ik wel eens een neusdoppenmasker zou willen proberen, (omdat het full face een wel heel erg vol gezicht oplevert) heb ik geen echte problemen met het ademen met het masker en is er nagenoeg geen lekkage.

De EPR is al verlaagd met 1.

De Cas ligt meestal tussen de 1,5 en de 1,75

Met vr. gr.

JeBe
Resmed Airsense 10 Auto
Druk 9.4
Verwarmde slang
Resmed Airfit F20

Re: Hoe hoog is jullie AHI

5
Ruud,

Dat is nu juist de reden waarom ik op zoek ga. Ik heb niet het idee dat de cpap me veel verbetering heeft gebracht. Misschien minder gapen (lui) maar nog steeds vermoeid.

Met vr. gr.

JeBe
Resmed Airsense 10 Auto
Druk 9.4
Verwarmde slang
Resmed Airfit F20

Re: Hoe hoog is jullie AHI

6
Hoi,

mijn AHI is (na 2½ maand CPAP-gebruik) gedaald van 15 (onbehandeld) naar 1.1 (met CPAP)
Ik heb ook dagen dat ik daar ruim boven kom, maar 1.1 is het gemiddelde over de afgelopen 30 dagen.

AHI is niet alleen van belang natuurlijk, want je kunt beter bijv. 5 stops van 10 seconden hebben dan 1 stop van 1½ minuut, lijkt mij zo

En nee, ik voel mij ook nog niet veel beter, al merk ik al wel kleinere verschillen. Maar het herstel heeft gewoon tijd nodig, dus ik probeer hoop te houden

groetjes, Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: Hoe hoog is jullie AHI

7
Hallo

Geen of nagenoeg geen verbetering na 1 jaar bij goed gebruik van de apparatuur, elke nacht 6 uur of meer, is niet de bedoeling.
Mogelijk is er naast slaapapneu nog iets anders aan de hand waardoor de kwaliteit van je slaap onvoldoende blijft.
Het is dan raadzaam om een slaaponderzoek (PSG) te laten doen waarbij ook de slaapfases bekeken kunnen worden terwijl je de cpap gebruikt.

Neem kontakt op met je osas verpleegkundige / arts om deze controle uit te laten voeren.
Mocht je arts niet willen meewerken dan kun je altijd een second opinion aanvragen bij een ander ziekenhuis /arts, mogelijk kan je zorgverzekering hierbij helpen.

S6 met je zoektocht

Re: Hoe hoog is jullie AHI

8
Hoi pipeloi,

Volgens het onderzoek zat ik op 45.
Ik ben de CPAP apparatuur gelijk 100% gaan gebruiken, heb sindsdien (bijna 4 weken geleden) geen minuut meer zonder geslapen.
Mijn AHI zat vanaf dag 1 zo tussen 0,3 en 1,5 met een gemiddelde van 0,6.
Dit is een goed resultaat, aldus de Vivisol consulente.
Zoals ik al eerder schreef voel ik mij ‘s morgens wel fitter, maar juist eerder vermoeid gedurende de dag.
Dus ik verwacht er nog wel veel van.....

Re: Hoe hoog is jullie AHI

9
Dat extra vermoeid overdag had ik ook behoorlijk last van. Dat duurde een paar weken, toen werd dat langzaamaan weer mijn normale vermoeidheid.
....En toen ben ik meer gaan doen want ik dacht "ik voel me wat beter" en toen was ik na een week weer helemaal uitgeput :) ..
Na 3 maanden gebruik merk ik toch wel verbetering, al is het niet het grote wonder waar ik na 15 jaar vermoeidheid op hoopte.
Volhouden dus !

groetjes, Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: Hoe hoog is jullie AHI

10
Saskia iets wat in 15 jaar is opgebouwd zal niet in drie maanden verdwijnen.

Cpap therapie is een hulpmiddel zoals een bril.

Het voorkomt grotendeels verdere beschadiging en zal langzaam aan eerdere beschadigingen indien mogelijk terugdraaien. Dit gaat langzaam. Ik sprak vorige week Erik Scherder nog over de beschadiging van de witte stof in de hersenen veroorzaakt door apneu. Hij vertelde mij dat dit door actief te bewegen ook weer gedeeltelijk herstelt kan worden.

Hou in elk geval rekening met een periode van 3 jaar. Na die drie jaar kun je zeggen wat blijvende schade is.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe hoog is jullie AHI

11
pff. meer actief bewegen...ja daar zit ik op te wachten :roll: Nouja, ik doe mijn best en als verder herstel optreedt dan hoop ik hier ook wat meer aan toe te komen, maar in ieder geval is dat goed om in gedachten te houden, dat het juist kan helpen bij het herstel.

En ja Ruud, jullie hadden me al op het hart gedrukt toch vooral geduld te hebben. Dus ook daarmee...ik doe mijn best :)

groetjes, Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: Hoe hoog is jullie AHI

12
Bewegen is goed, maar beperk dit het eerste half jaar Tot wandelen, fietsen, een keer extra de trap of tuinieren. Zeker niet gaan sporten als je dat niet al deed. Dat halve jaar heeft je lichaam namelijk hard nodig voor het eerste herstel.
Ook daarna, luister naar je lichaam, overdrijf niet en vraag om een verwijzing naar een fysiotherapeut als het opbouwen niet makkelijk gaat.

Groeten, Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Hoe hoog is jullie AHI

13
Hoi Agnes,

dat komt goed. Ik ben al jaren onder behandeling van een fysiotherapeut ivm chronisch pijn en zou grote veranderingen in bewegingspatroon niet zonder overleg met hem doen. Bovendien heb ik in de therapie voor CVS (Chronisch Vermoeidheids Syndroom) wel het e.e.a. geleerd over rustige en gelijkmatige opbouw van activiteiten. Maar bedankt voor de reactie (, immers ook voor anderen van belang).

groet, Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: Hoe hoog is jullie AHI

14
3 sept.2018 AHI van 70, mengvorm OSA/CSA. 12 sept. CPAP in gebruik sindsdien gemiddelde AHI <8-9. Waarden van 0,1-1 zijn voor mij Utopisch. Belangrijker dan leven van AHI naar AHI is hoe je je voelt, zegt de dr. En het welzijnsgevoel is enorm toegenomen!
Gr. WillemK

Re: Hoe hoog is jullie AHI

15
Voor CPAP had ik 41 ademstops per uur met CPAP stand 8 had ik 5.9 en nu met stand 9 tussen de 1.2 en 2.6 ik heb geen last van de druk als ik ga slapen begint hij op 6
Dus ook al voel ik me nog helemaal niet zo jofel wel meer energie maar allerlei andere klachten door wat er allemaal gebeurt gaat het na 1 maand hartstikke goed :mrgreen:

Re: Hoe hoog is jullie AHI

16
Ik had volgens het slaaponderzoek een AHI van 20. Hier heb ik geen inzicht in gehad, dus ik weet niet hoe de lang de stops duurden. Ik vermoed wel langere tijd achtereen omdat ik vaak naar ademhappend wakker werd. Dat wil ik nog navragen.

Ik heb nu een maand een CPAP, en inmiddels zitten mijn waarden rond de 1-2 (bij een begindruk van 5.5.). Ik ben niet meer ademhappend wakker geworden, snurk niet meer, kwijl niet meer (was ook een dingetje) en heb het idee dat ik toch wat meer uitgerust ben. Omdat ik afgelopen periode bijna doof ben geworden, is soms moeilijk uit elkaar te houden waar ik eventueel vermoeid van ben. Zwaar slechthorendheid (verlies 80 db beide oren) kost ook veel energie. Wel fijn is dat door het betere slapen de tinnitus aanmerkelijk is afgenomen.

Toch heb ik regelmatig nachten dat ik vaak wakker ben. De eerste uren slaap ik goed, daarna wordt het minder. Mijn AHI schiet dan ook omhoog.... dat heeft te maken met een ander probleem: rusteloze benen (erfelijk). In overleg met de arts is afgesproken dat we dit na de proefperiode zullen aanpakken. Ik zou geweldig vinden als dat zou lukken! Ik heb afgelopen nacht ook weer rondjes op de koude tegels in de kamer gelopen......na vier uur vaste slaap was de AHI 1.0 en in de twee uur daarna - waarin ik voornamelijk half wakker lag te woelen - schoot hij naar 3.0. Daarna heb ik niet meer geslapen en de kap afgedaan.

Ik zou dus ook altijd nagaan of er andere factoren spelen die kunnen leiden tot een slaapstoornis.

Groeten Anke

Re: Hoe hoog is jullie AHI

17
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2012 een CPAP. Ik had na een onderzoek de index ernstig en werd binnen een week van een CPAP voorzien.
Mijn AHI komt over het algemeen steeds uit rond de 5 AHI. Soms lager maar ook dikwijls wat hoger, tot wel eens uitschieters van 13. Daarbij heb ik mij wel laten vertellen dat de ICON+ van Fisher & Paykel niet geheel correcte gegevens weergeeft.
Ik heb wel sinds de eerste nacht dat ik met de CPAP heb geslapen tot op heden een uitgeslapen en onvermoeid gevoel.
Of de CPAP nu 1 of 20 AHI aangeeft, wat voor mij telt is dat ik mij goed voel na een nachtrust en niet zoals de periode voordat ik aan de CPAP was. Heel toevallig heb ik nu een periode van slapeloosheid, maar dat heeft niks met de apneu te maken.

Groet, Mous.

Re: Hoe hoog is jullie AHI

18
Ik gebruik nu bijna een week een cpap en voel mij vermoeiender dan voorheen. Als ik in Spanje zou wonen zou ik blij zijn met alle dagen een uurtje siesta....alleen gaat mijn werkgever hier niet mee akkoord gaan
Dreamstation Auto CPAP, ResMed Quattro en dreamwear full face mask
Voor CPAP : Ahi 59,4 / 150 obstructieve hypopneus en 253 obstructieve apneus, arousal + ontwaakindex : 64,7 per uur slaap

Re: Hoe hoog is jullie AHI

19
Een week is echt megakort, Sledge.
Het is heel normaal dat je je dan nog slechter voelt dan voorheen.
Het hoeft niet, maar het is helemaal niet gek.

Je lichaam zit nu in een " wat gebéurt er allemaal" fase.
Hoeft niet meer te vechten voor elk snippeltje lucht.
Dat vraagt tijd.
Dus kalm an, en rap een beetje. :) ( Herman Finkers)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Hoe hoog is jullie AHI

20
Sledge, juist de eerste tijd na de start zul je je extra (extreem) vermoeid voelen.

Als de cpap therapie aanslaat, zul je eindelijk goed de echte slaap (diepe slaap fase) ervaren.

Hierdoor komt alle vermoeidheid naar buiten. Meestal merk je dat de therapie aanslaat, doordat het bezoek aan het toilet drastisch omlaag gaat naar 1 hooguit 2 keer per nacht ipv 4 of meer.

Je leeft al heel lang op adrenaline stoten. Elke keer dat een ademstop (apneu) of bijna ademstop (ademhalingsvermindering = hypopneu) voorkomt, maakt je lichaam adrenaline aan. Als je weer ademt verdwijnt deze adrenaline weer in een paar seconden uit je lichaam tot de volgende ademstop of hypopneu.

Je lichaam is hier zo aan gewend, dat je er aan verslaafd bent geraakt. Hiervan zul je dus moeten afkicken. In die fase zit je op dit moment. Ook kan deze fase terugkeren, vaak na zo zes weken na de start van de therapie.

We noemen dit vaak de zes weken dip. Dit hoeft niet te gebeuren, soms eerder, soms later, soms helemaal niet, maar hou er rekening mee.

Voor nu is het belangrijkste dat je je lichaam rust gunt en niet hyperactief aan de gang gaat, want dat komt als een boomerang bij je terug.

Geadviseerd wordt om wel te fietsen, wandelen, zwemmen enz. maar stevig sporten in een sportschool pas na zes maanden te starten.

Luister naar je lichaam.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar