merk niet veel verbetering

1
Hallo, gelukkig nwjaar iedereen,
ik heb nu sinds een half jaar de cpap maar k merk niet veel verbetering. Als ik sochtends opsta heb ik zuurstof tekort (tenminste zo voelt het) en opgefokt, gevoel, hartkloppingen/druk op mn borst. Naarmate de dag verstrijk wordt t wat beter.
Mijn AHI is gemiddeld 4,1 en ik slaap gemiddeld 6uur met t masker. De druk is 90% (9.0).

Het masker zit niet echt lekker, ik heb zo'n neusmasker, en ik heb ook van die neusdopjes geprobeerd maar dat zat helemaal niet lekker.

Ik heb al t forum bekeken, en ik zie dat meerdere andere mensen ook geen verbetering hebben.
Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

groeten marc

Re: merk niet veel verbetering

2
Ik volg, ik heb deze kwaaltjes ook, maar dit is blijkbaar normaal, hoewel het ziekenhuis hier niets over zei. Ook ik ben nu overdreven moe, heb precies minder adem en heb druk op mijn borst. Mijn druk is ingesteld op 8, maar ook ik zit op 90 procent van de tijd op 14 wat zorgt voor een onaangenaam gevoel
Dreamstation Auto CPAP, ResMed Quattro en dreamwear full face mask
Voor CPAP : Ahi 59,4 / 150 obstructieve hypopneus en 253 obstructieve apneus, arousal + ontwaakindex : 64,7 per uur slaap

Re: merk niet veel verbetering

4
op welke wijze kan dit nagekeken worden ? Dat is toch enkel mits een bloedafname dacht ik ?
Dreamstation Auto CPAP, ResMed Quattro en dreamwear full face mask
Voor CPAP : Ahi 59,4 / 150 obstructieve hypopneus en 253 obstructieve apneus, arousal + ontwaakindex : 64,7 per uur slaap

Re: merk niet veel verbetering

5
Nee, er zijn speciale apparaten met een plakkertje op de huid die de CO2 in het bloed meten terwijl u slaapt. Deze zijn alleen in het ziekenhuis.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: merk niet veel verbetering

6
Marcc, is een fulface masker iets voor jou?

Een half jaar in behandeling is nog erg kort. Er kunnen 3 jaren overheen gaan voordat je weet wat je er aan overhoud.

Nu moet je inderdaad verder zoeken als je niet goed in je vel zit. Wat PLP zegt kan inderdaad zo zijn. Dus de volgende stap zou een onderzoek naar koolzuur opstapeling kunnen zijn.

Koolzuurstapeling in het bloed moet tijdens de slaap gemeten worden of direct bij het ontwaken. Dit kan gemeten worden via een test via een oorlel. Dit moet dus uitgevoerd worden direkt na het ontwaken en zal dus ook uitgevoerd moeten worden in het ziekenhuis of slaapcentrum. Dus thuis kan het niet.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: merk niet veel verbetering

8
Marcc,

Met een full face masker loop je meer risico op koolzuurstapeling.

In feite adem je je eigen uitgeademde co2 weer in en hierdoor ontstaat opstapeling in het bloed. Met een FF masker loop je meer kans daarop.

Lees dit eens door:

viewtopic.php?f=40&t=8281
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: merk niet veel verbetering

9
hallo,
Ik heb vanmiddag een afspraak in het zhuis, dan wil ik o.m. vragen over die koolzuuropstapeling.
Zijn er nog andere vragen die handig zijn om te stellen?

Wat ik me ook afvraag. Er is mij steeds gezegd ''apneu is schadelijk voor hart etc'', maar er is nooit onderzoek gedaan naar hoe de stand van zaken is betreffende mijn hart, of bloeddruk, of longen, etc. Nog nooit is er iets gecheckt, behalve tijdens het slaaponderzoek.

bedankt, gr Marc

Re: merk niet veel verbetering

10
Het hebben van onbehandelde Apneu veroorzaakt zuurstofdalingen in het bloed. Juist deze dalingen kunnen tot schade leiden aan organen, wat je hart ♥ ook is. Juist behandeld worden voor Apneu leidt dus tot minder schade.
Uit een test van mensen met hartfalen die niet behandeld werden voor Apneu bleek dat ruim 50 % Apneu had. Hartfalen kan veroorzaakt worden door apneu.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: merk niet veel verbetering

11
Heb (heel) veel baat bij wisseling van neus naar full face masker, na 2 maanden gebruik. Droge mondholte, slobber geluiden in de slang enz. voorbij met verwarmde slang en FF masker (Fisher & Paykel). Van CO2 stapeling is geen sprake mits spoellucht toevoer niet gehinderd wordt.
Bijkomend effekt van een erg droge mondholte is dat het cariës bevordert! Speeksel speelt een cruciale rol bij het voorkomen ervan. Aldus mijn tandarts.

Wk

Re: merk niet veel verbetering

12
Marc, het meten van koolzuurstapeling kan gebeuren via een bloedgasmeting. Echter dit heeft eigenlijk alleen maar nut als dit tijdens de slaap gemeten wordt of direct nadat men wakker wordt. Deze meting kan via de oorlel worden uitgevoerd.
Het heeft geen nut om dit overdag te laten meten. Hou dit in je achterhoofd vanmiddag. Verder schrijf alles op wat je wilt vragen. Ga het liefst met z'n tweeën naar de afspraak. Twee onthouden meer dan één en de ander kan wellicht ook een vraag stellen waar jij nog niet aan gedacht hebt. S6
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar