10 keer per nacht wakker

1
Ik heb al sinds het jaar 2000 een CPAP, ik mag dus wel zeggen dat ik een ervaren gebruiker ben. In deze 19 jaar heb ik eigenlijk weinig problemen gekend. Tot ongeveer een half jaar geleden (?).

Ik heb een Weinmann Somnobalance staan die nu 5 jaar oud is en ongeveer 8000 draaiuren heeft. Zou nog niet versleten mogen zijn. Dit is trouwens mijn tweede Weinmann. Het apparaat is echter het afgelopen jaar meer kabaal gaan maken. Verder heb ik moeten overstappen van de Resmed Mirage Quattro (masker ging geen jaar mee bij mij) naar de Resmed Quattro Air. Ik heb bij dit masker echter veel last van lekkage. Ook heb ik (op proef) een Resmed Airsense Elite staan.

Rampen! Eerstens heb ik het idee dat het masker veel geluid maakt (windgeruis), maar daar kan ik nog bij inslapen (met moeite). Maar dan! Na ongeveer twee uur slapen word ik wakker en dan reset ik het apparaat naar inslaapdruk (ramptijd). En vanaf hier word ik ieder half uur tot drie kwartier wakker, reset het apparaat en val weer in slaap.

Deze korte slaapperiodes doen natuurlijk niet veel goeds aan mijn uitrusten. Slapen gaan was voor mij vroeger een feest, nu stel ik het zo lang mogelijk uit. Met als resultaat dat ik tegen één uur, half twee 's nachts ga slapen en om negen uur opsta. Dan ga ik met de hond wandelen, ontbijt, blader door de krant en tegen elf uur moet ik weer naar bed om een uurtje te slapen.

Vivisol levert geen Weinmann apparaten meer, moet ik nu overstappen naar Total Care (leveren wel nog Weinmann)?

De druk van mijn apparaten staat op CPAP inslapen met 4.0 en nachtdruk op 8.0 Milibar.

Iemand een idee? Terug naar de slaapkliniek (€ 385,-- eigen risico)? Toch gaan zeuren voor een nieuwe Weinmann en een Quattro Air?

Re: 10 keer per nacht wakker

2
Als mijn masker zo'n naar geluid maakt lekt het randje van de siliconenrand.
Dus daar waar de siliconenrand op de "flens" van het neuskapje zit.
Meestal moet ik het er dan even weer goed op zetten..

Vaak gebeurt dit als ik hem schoon gemaakt heb.
Net even te hard aan de rand getrokken.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: 10 keer per nacht wakker

3
Ik begrijp uit jouw verhaal dat de Weinmann jou uit de slaap haalt en dat dit zou kunnen komen door het lawaai dat deze gaat maken? Je gebruikt hem nu 5 jaar, 8 uur per nacht? Als dit zo is moet daar toch bijna 12000 of nog meer draaiuren op staan. 15000 tot 16000 draaiuren van 8 uur per nacht staat gelijk aan 5,5 tot 6 jaar. Had je deze wel nieuw gekregen, misschien staat de totale draaiuren van jouw Weinmann wel in het medisch menu en zie jij alleen de uren die jij ermee geslapen hebt.

Vraag wat is er mis mee om de Resmed AirSense 10 Elite te gebruiken?

Of Weinmann nog wel als merk blijft bestaan is eerder de vraag. Volgens mij zijn zij overgenomen door Löwenstein Medical uit Duitsland en die geven de Prisma cpap uit.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 10 keer per nacht wakker

4
Beste EddyP,

Sedert 2003 slaap ik met een CPAP. Eerst een paar jaar met een vaste druk van 10 cmwk. Mijn ervaring met Weinmann is altijd heel positief geweest en ik heb 2 keer een nieuwe Weinmann gehad.
Doordat ik een keer de Philips Respironics Dreamstation heb mogen uitproberen, heb ik een voorkeur voor dit apparaat gekregen. Nu slaap ik al meer dan 3 jaar met de Dreamstation en ik ben er nog steeds heel blij mee. Tesamen met het Pilairo Q masker van Fisher & Paikel is dit voor mij uitermate geschikt.

Ik kan uit jouw beschrijving niet opmaken of jouw Weinmann ingesteld was als autopap. Ik ben heel blij met die automatische instelling.
Mijn leverancier is Vivisol dus die zou jou ook een Dreamstation kunnen leveren.
Dus waarom zou je via een andere leverancier nog proberen om een Weinmann CPAP te verkrijgen.
Met de juiste instellingen zal volgens mij, voor jou de Dreamstation ook een hele goede vervanging kunnen zijn.

Succes en houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.