ervaringen gebruik zuurstofconcentrator

1
Mijn apneudiagnose is in 2008 gesteld en het gebruik van de cpap heeft veel verbetering opgeleverd.
Maar sinds ongeveer een jaar geleden is het achteruit gegaan en zijn de apneu's hoger geworden.
Mijn AHI,s blijven al langere tijd erg hoog soms tot 24. De longarts heeft al veel geprobeerd maar er is geen verbetering. Sinds vorige maand heb ik bij de CPAP een zuurstofconcentrator in gebruik gekregen. Tot nu toe merk ik nog geen verschil in de ahi's en ben ik overdag nog steeds erg moe en slaap ik s'middags een a twee uur.

Welke ervaringen hebben ander gebruikers van zuurstof?

Harrie.

Re: ervaringen gebruik zuurstofconcentrator

2
Ik ben benieuwd naar de motivatie voor het inzetten van zuurstof, want mij is geen mechanisme bekend waardoor de AHI verbeterd zou worden door zuurstofverrijking.

Wat is de drukinstelling van uw apparaat? Auto CPAP of constant?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: ervaringen gebruik zuurstofconcentrator

3
reactie op bericht:

De concentrator is op druk 4 ingesteld. Omdat bij mij de apneus meer vanuit de hersenen komt dan obstructief helpt de aanpassing van de druk bij de Cpap niet. Om toch voldoende zuurstof in het bloed te krijgen heeft mijn longarts deze therapievorm aanbevolen.
Zoals gezegd, vermindering van de moeheid merk ik nog tot nu toe niet.

Harrie.

Re: ervaringen gebruik zuurstofconcentrator

4
Harrie, heb je al eens met je behandelend arts gesproken over een ASV apparaat. Bij centraal apneu werkt een ASV beter dan een cpap of apap en daar worden heel goede resultaten mee behaald.

Lees deze handleiding eens door: Resmed Aircurve CS 10 Pacewave

AirCurve TM 10 CS PaceWave TM

De AirCurve ™ 10 CS PaceWave ™ is geïndiceerd om de ventilatie te stabiliseren van patiënten met centrale slaapapneu (CSA), gemengde slaapapneu en periodieke ademhaling, met of zonder obstructieve slaapapneu. In CSA kan normale ademhaling worden beïnvloed door een verminderde gevoeligheid voor abnormale zuurstofniveaus in het bloed, wat leidt tot overcompensatie in signalen die van de hersenen naar de longen worden gestuurd om te vertragen (vermindering van de teugvolumes) of versnellen (toename van de teugvolumes) en ademhalingsfrequenties en maten.

CSA is anders dan obstructieve slaapapneu, die wordt veroorzaakt door een blokkade in de bovenste luchtwegen. Uw arts zal u adviseren als u CSA hebt. Sommige mensen hebben beide soorten slaapapneu en dit apparaat zal beide behandelen.

AirCurve 10 CS PaceWave is een adaptieve servoversterker (ASV) met twee modi: ASVAuto en ASV.

Het PaceWave-algoritme is beschikbaar in het AirCurve 10 CS PaceWave-apparaat.

Bespreek dit eens met jouw arts.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: ervaringen gebruik zuurstofconcentrator

5
Korte reactie om mijn ervaringen met een zuurstof concentrator te vertellen.

Bij mij is in januari 2019 apneu vast gesteld. Meer centrale apneus dan obstructieve. Ongeveer 21. Met soms ademstops van 35 seconden. Nooit wat van gemerkt. Niet moe, niet snurken, geen overgewicht, geen alcohol of roken. Eigenlijk sliep ik altijd direct in en werd een keer wakker 's nachts om te plassen. Had wel dat ik vorig jaar benauwd wakker werk met een dichte neus.
Wel heb ik ernstige (aangeboren) hartproblematiek en astma. Apneus kwamen aan het licht toen mijn pacemaker ineens een aantal kamer-ritmestoornissen ontdekte. Uitgebreid onderzoek volgde. Incl. KNO- en longarts. Diagnose: defribillator en apneu.

Heb inmiddels een defibrillator en mag weer autorijden.
Het hele traject doorlopen. MRA, CPAP ( met verschillende drukniveaus), medicijnen en tot slot alleen zuurstof (2 liter per minuut).
Heb nooit problemen gehad met de MRA en de CPAP, maar de therapieën werkten niet of de apneus verdubbelden. De zuurstof bleek iets te doen. Ik zakte naar 9 apneus.
Gebruik nu dus al een half jaar de zuurstof compressor met met een dun slangetje en twee kleine buisjes die ieder een neusgat ingaan. Ik moet zeggen werkt prima. En ik voel me goed. Ik merk dat ik langer slaap. Was ca. 7 uur en dat is nu 8 uur.
Het enige lastige is nog een dichtzittende neus, maar mijn KNO-arts heeft daarvoor een neusspoeling met zoutwater voorgesteld, 2 à 3 keer per dag. Dat werk 90 % van de tijd. Wat ook helpt is zwemmen in een zwembad met chloor.
De resterende 10% wordt opgelost door de overdruk van de compressor. Wordt nu nog maar sporadisch wakker van een dichte neus. Als dat gebeurt dan ga ik naar de WC, snuit mijn neus en lig dan een tijdje wakker op mijn rug. Na 10 minuten ben ik gelukkig meestal vertrokken naar dromenland.

Kort en goed: bij mij werkt zuurstof tegen Centrale Apneus (van 21 naar 9. Over een aantal maanden ga ik weer naar de OSAS poli om te kijken hoe het staat met het aantal apneus.
Groet, Han