kaak chirurg + dormicum behandeling

1
Hallo,

Na lange afwezigheid doe ik nu weer even een hulpvraag.

Ik ben dus 1 van de velen die extreme angst heeft voor tandartsen en kaakchirurgen. Inmiddels is mijn gebit flink vervallen doordat ik tandartsbezoeken vermijd. Eind vorig jaar i.v.m chronische bijholte klachten door gestuurd naar de kaakchirurg voor een CT scan, die lieten helaas behoorlijk heftige uitslagen zien namelijk o.a. ontstekingen aan een wortelpunt van mijn kies en een diep gat in een andere kies, beide zijn voor zover ik weet verstandskiezen en daarnaast weer bijholteontstekingen. De kaakchirurg acht de kans groot dat dit (deels) een oorzaak is van mijn altijd ontstoken bijholten, meerdere zijn standaard ontstoken, hierdoor krijg ik klachten en heeft het soms ook weer invloed op mijn apneu. Ik heb vorig jaar meteen een afspraak gemaakt voor het verwijderen van beide kiezen, die kaakchirurg zei nog dat het er binnen 2 liedjes op de radio uit is, hopelijk zijn het dan korte liedjes en geen paradise by the dashboard light achtige nummers :grin: Hij heeft mij toen het middel dormicum/midalzolam voor geschreven, 2 stuks ipv de standaard van 1 tablet aangezien ik een verleden heb met langdurig gebruik van kalmeringsmiddelen. Nu lees ik her en der dat dormicum apneus kan triggeren, volgens de assistente van de kaakchirurg kan het prima samen maar toch heb ik mijn twijfels hierover. Het allerbelangrijkste vind ik dat ik zo weinig mogelijk mee krijg van de behandeling, nawerkingen vind ik geen probleem aangezien ik altijd vrij snel weer overeind sta ook bij narcose bv. Puntje bij paaltje, ik heb de afspraak afgezegd omdat ik te angstig was en weinig vertrouwen had in de werking van dormicum. Ik kom er nu alleen echt niet meer onderuit en moet echt stappen gaan zetten. Na het verwijderen van de kiezen gaat de KNO arts ook nog een bijholteoperatie uit voeren ( dit vind ik dan weer totaal niet eng ). Ik ben het langdurige gebruik van allerlei neusdruppels en predison/anti biotica kuren zo zat! Het haalt de kwaal immers niet weg.

Heeft 1 van jullie ervaringen met het toedienen van dormicum bij slaap apneu? Wat is handig en wat niet? Kan het samen of word het afgeraden? Narcose en alleen plaatselijke verdoving zijn helaas geen optie.
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: kaak chirurg + dormicum behandeling

3
mosklwd schreef: 31 jul 2019, 16:10 Gebruik je de midazolam tijdens de ingreep? Dan is het niet bedoeld als slaapmiddel maar als rustgevend middel. Een belangrijke bijwerking van de midazolam is dat het een "vergeetpil" is. Je bent na de behandeling vergeten dat deze vervelend is geweest. Het mes snijdt dan aan twee kanten.
Ja dat klopt, ik moet ze 1 uur voor de ingreep innemen. Het werkt ook spier verslappend en ontspannend en geheugen problemen is een positieve bijwerking. Maar dit staat ook in de bijsluiter als bijwerking:

Snurken door verslapping van de huig. Heeft u tijdens uw slaap wel eens last heeft dat uw adem korte tijd stilvalt (slaapapneu)? U kunt hier door dit medicijn meer last van krijgen. Neem contact op met uw arts als u dat merkt.

Vandaar dat ik er een beetje huiverig voor ben zeker aangezien ik er 2 krijg ipv 1 en ik veelal lees dat het heel lastig te doseren is, soms doet het niks, soms worden mensen hyper en soms gaat het wel goed. Het is dus wel een gok die de kaak chirurg neemt, ik heb aangegeven dat ik slaap apneu heb maar hij leek het niet echt relevant te vinden.
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: kaak chirurg + dormicum behandeling

4
Hallo Denise, lange tijd niet gesproken. Wordt de operatie in een ziekenhuis door een kaakchirurg uitgevoerd? Onder narcose en als een dag behandeling of moet je nog een nacht blijven? Sowieso als je moet bij komen in een verkoeverkamer dan zorgen dat je wordt aangesloten op je cpap. Tijdens de operatie kan men niets doen behalve zeer goed opletten op de desaturatie van het zuurstofgehalte in het bloed. Dus goed van te voren spreken bespreken met de anesthesist, die voor de verdoving moet zorgen. En laat men absoluut niet denken, dat een zuurstofbrilletje voldoende is tijdens het bijkomen in de verkoeverkamer. Een apneuer heeft totaal niets aan een zuurstofbrilletje daar de obstructieve blokkade die iemand met apneu heeft deze totaal teniet doet. Dus bespreek het vooraf goed door.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: kaak chirurg + dormicum behandeling

5
RuudJ schreef: 31 jul 2019, 21:46 Hallo Denise, lange tijd niet gesproken. Wordt de operatie in een ziekenhuis door een kaakchirurg uitgevoerd? Onder narcose en als een dag behandeling of moet je nog een nacht blijven? Sowieso als je moet bij komen in een verkoeverkamer dan zorgen dat je wordt aangesloten op je cpap. Tijdens de operatie kan men niets doen behalve zeer goed opletten op de desaturatie van het zuurstofgehalte in het bloed. Dus goed van te voren spreken bespreken met de anesthesist, die voor de verdoving moet zorgen. En laat men absoluut niet denken, dat een zuurstofbrilletje voldoende is tijdens het bijkomen in de verkoeverkamer. Een apneuer heeft totaal niets aan een zuurstofbrilletje daar de obstructieve blokkade die iemand met apneu heeft deze totaal teniet doet. Dus bespreek het vooraf goed door.
Hee Ruud,

Inderdaad een tijdje geleden! Het gebeurd inderdaad in een ziekenhuis maar ik ga niet onder narcose, ik krijg dormicum ( midazolam ) tabletjes, die moet ik 1 uur van tevoren innemen. Hierdoor schijn je relaxter te worden, het werkt spierverslappend en je herinnert je niet veel meer van wat er plaats vind. Ik ben wel 3 x onder narcose geweest, 1 daarvan waren de OSAS operaties, dat ging prima en ze wisten af van mijn OSAS., ik ben toen goed in de gaten gehouden.

Bij de kaakchirurg krijg ik dus alleen ''kalmeer'' tabletjes, geen narcose, geen roesje.

Linkje met info over dormicum: https://www.apotheek.nl/medicijnen/midazolam
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: kaak chirurg + dormicum behandeling

6
Zoals ik het opmaak gebeurd dit poliklinisch. Dus gewoon op de polikliniek?
Kunnen ze daar niks met sedatie dan? Ik snap ook niet goed waarom het niet onder narcose kan?

Tja, je geeft al zelf aan dat er iets moet gebeuren. Je zal hoe dan ook toch door de angst heen moeten. Het geheel nog eens duidelijk bespreken met kaakchirurg en je angst bespreken en samen naar een oplossing zoeken.

Sterkte ermee

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Re: kaak chirurg + dormicum behandeling

7
Dirk1985 schreef: 03 aug 2019, 20:35Zoals ik het opmaak gebeurd dit poliklinisch. Dus gewoon op de polikliniek?
Kunnen ze daar niks met sedatie dan? Ik snap ook niet goed waarom het niet onder narcose kan?
Onder narcose kun je niet zelfstandig je mond open houden en ik denk niet dat er tijdens zo'n ingreep ruimte is in of om je mond om extra beugels of afstandshouders erin te proppen.
Ik heb dit forum verlaten.