Commentaar van apneuverpleegkundige op mijn cpap-gebruik

1
Beste forumleden,

Ik heb maar een lichte vorm van apneu (10 stops zonder , 3 stops met cpap). Ik gebruik mijn cpap in het algemeen maar een aantal uren per nacht, gemiddeld zo`n 5 uur. Dit werkt voor mij want ik ben overdag nooit vermoeid en ik val niet in slaap . Soms gebruik ik de cpap een poosje niet maar dan merk ik na enige tijd dat ik overdag last krijg dus ik heb hem wel nodig.

Nu wordt ieder jaar door de apneu verpleegkundige de kaart uit mijn cpap gecontroleerd en wanneer ze het gebruik zien krijg ik daar altijd opmerkingen over zoals :

-- Je MOET de cpap de gehele nacht gebruiken
-- Wanneer je de cpap zo gebruikt dan neemt de zorgverzekering hem weer in of dan neemt de zorgleverancier hem weer in.

Nu is het volgens mij zo dat er maar 2 personen zijn die bepalen of en hoe ik de cpap gebruik en , in de eerste plaats ben ik dat zelf en in de tweede plaats de apneu-arts en dan alleen nog na overleg met mij . En zeker niet de zorgverzekeraar of de leverancier.

Mijn vraag aan U is of U dit cpap gebruik herkend en ook de reactie van de apneu verpleegkundige daarop ?

Wil

Re: Commentaar van apneuverpleegkundige op mijn cpap-gebruik

2
Een CPAP is een erg duur apparaat en, naar ik geleerd heb op dit forum, kan de verzekeraar het apparaat inderdaad weer innemen.

Maar dat is niet de hoofdreden dat de verpleegkundige dit zegt.
Het altijd gebruiken van de CPAP is uiterst belangrijk.
Het lichaam stelt zich in op de behandeling.
Wanneer je dan weer wel en dan weer niet de CPAP gebruikt snapt het lichaam er niks meer van.
"Krijg ik nou wel of niet genoeg zuurstof als ik slaap?"
Na een periode van consequent gebruik weet het lichaam hoe de zaken ervoor staan 's nachts en stelt zich daarop in.

Een beetje apneu is op de lange duur net zo slecht voor je als zwaardere apneu.
Het duurt wellicht wat langer, maar de schade aan organen komt op een gegeven moment wel.
Dus daarom dringt de verpleegkundige erop aan dat je de CPAP trouw gebruikt.

En dat van de verzekering, dus.
Maar dat is in mijn ogen bijzaak.

Om antwoord te geven op de laatste vraag: neen.
Ik herken dit gebruik niet.
Ik ben een 100% trouw cpap-gebruiker.
Alleen als ik wegdommel als ik als bijrijder meerijdt in de auto of, zoals laatst, op de zacht wiegende veerboot naar Terschelling wil ik nog wel eens wegsukkelen zonder dat ding.
Dan overvalt het me echt.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Commentaar van apneuverpleegkundige op mijn cpap-gebruik

3
Een lichte vorm van 10, betekent toch 10 per uur. In 8 uur slaap zijn dat er toch 80 in totaal. Als deze per keer de minimale tijd van 10 sec duren, zijn dat 800 sec of 13 minuten afgerond zonder zuurstof. Maar vaak duren deze Ademstops 15 sec tot 90 sec of langer. Dus nog schadelijker voor je hersenen en lichaam.

De schade die je kunt oplopen daar moet je aandacht aan schenken.

Natuurlijk beslis jezelf en de longarts is de eindverantwoordelijke voor jouw cpap gebruik. Een Zorgverzekeraar geeft de cpap in bruikleen uit met als voorwaarde dat deze minimaal 5 dagen per week ten minste 4 uur per nacht gebruikt wordt. Houd men zich niet aan deze regel, is men gerechtigd deze terug te nemen.

De ApneuVereniging is het met deze regel niet eens. Zij vindt dat de cpap de gehele periode in bed, maar ook tijdens een power nap of een middagdutje altijd gebruikt moet worden, want een Ademstop treedt ook dan op.

Ik heb vaker gehoord dat terugname wel wordt toegepast.

Je geeft zelf aan dat je merkt dat je hem nodig hebt, dus lijkt mij dat je er verstandig aan doet om dit te voorkomen voordat je opeens zonder hulpmiddel zit maar nog wel steeds een steeds oplopende Apneu score met het oplopen der jaren krijgt.

Denk absoluut niet te licht over de schade die Apneu kan aanrichten aan je lichaam en leven. Het leven zoals je het nu kent kan door apneu zomaar van de ene op de andere dag in een rolstoel ♿ eindigen of zelfs tussen zes plankjes. Met een ahi van 10 per uur wellicht niet zo snel, maar je weet dat je het hebt en wil jij moedwillig dit risico lopen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Commentaar van apneuverpleegkundige op mijn cpap-gebruik

4
Wat een zwaarmoedige reacties allemaal

Ik heb de indruk dat u uw CPAP consequent gebruikt. Dat is goed, u heeft een positieve verhouding met uw CPAP.

Daarom vind ik het jammer dat uw verpleegkundige niet de radertjes in het hoofd laat draaien en de autoritaire dwingeland uithangt. (Doe wat ik zeg anders nemen we hem weg!) want daarmee riskeert hij/zij deze verhouding te verstoren.

Ik stel me de vraag: waarom gaat de CPAP na 5 uur af? Als er geen problemen zijn, dan blijft u lekker doorslapen. Dan stapt u 's morgens "uit de CPAP" net als dat u uit bed stapt. Twee dingen:

- U heeft een probleem met lekkage, deze verstoort uw slaap.
- Uw drukinstelling is marginaal. Het lijkt sowieso dat een AHI van 3 verbeterd kan worden (Dat is nog altijd elke 20 minuten een schop onder het achterste)

Helaas heeft u geen enkele informatie gegeven over uw CPAP opstelling.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i