Plotselinge stijging AHI en PB

1
Ik heb al jaren een CPAP in huis (Philips Dreamweaver met Dreamwear neusmasker). Na een aantal eerdere mislukte pogingen tot steady gebruik, is het me in maart van dit jaar gelukt de CPAP ook daadwerkelijk te gebruiken met bijna 100% therapietrouw. Niet dat ik nu erg veel verschil merk, maar goed, ik ben ook nog geen jaar bezig. Even afwachten dus maar. Ondertussen heb ik, na het lezen hierover op dit forum, ook een Contec oxymeter aangeschaft. Met name vanwege de relatie tussen AHI en saturatie. Vorige week ben ik op controle geweest en ik wilde vooraf zelf een beeld hebben van de effectiviteit van de CPAP. Ik heb daarom ook een tijdje met verschillende drukinstellingen geëxperimenteerd. Lang verhaal kort: een drukinstelling van 8 (vaste waarde) werkt kennelijk het beste. Mijn saturatiegemiddelde vertoont echter amper verschillende waardes tussen wel of niet CPAP gebruiken. Wel zijn de schommelingen kennelijk wat kleiner. De longarts heeft meegekeken met mijn OSCAR rapportage en vindt dat er wel degelijk verschil is in saturatie tussen wel of niet CPAP gebruiken. Daar vertrouw ik dan maar even op.

Nu de eigenlijke vraag. Meestal ligt mijn AHI gemiddelde tussen de 2 - 3, met vooral hypopneus. De afgelopen 2 dagen was het echter ineens 5,56 en 7,05. Ook is de PB waarde hoger, resp. 8,04 en 6,65. Ik heb al gekeken of er tijdens de controle wellicht instellingen zijn veranderd, maar dat is volgens mij niet gebeurd.

Komt dit iemand bekend voor? Iemand enig idee wat dit veroorzaakt?

Re: Plotselinge stijging AHI en PB

2
Hoi, ik heb dit gisteren en eergisteren ook gehad, normaal zit ik tussen de 1.6 tot 2.4 ahi en die 2 nachten zat ik op 10 en respectievelijk 16.4, zomaar uit het niets, niets anders gedaan als anders, ik denk dat zoiets er een beetje bij hoort, mijn zus heeft ook een cpap en heeft dat ook zo nu en dan.

Re: Plotselinge stijging AHI en PB

3
Mijn AHI is net een barometer: op, neer, op , neer.
Kan zomaar 10, 14 zijn.
Ik vermoed dat ik dan veel op mijn rug gelegen heb.
Weten doe ik het uiteraard niet.
En de volgende nacht is het dan zomaar weer 2.

Zolang het gemiddelde acceptabel is en ik me goed voel vind ik het prima.
Vooral dat laatste vind ik belangrijk.|
Ik voel me met een hoge AHI soms beter dan met een lage.
Daarvan vermoed ik dan weer dat als ik me slecht voel ondanks de lage AHI ik waarschijnlijk dan gewoon heel licht geslapen heb zodat ik niet in de "Apneufase" kwam.
(Geen idee of dat zo is, maar dat vermoed ik.)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/