beginnersvraag

1
Ik slaap nu vier nachten met de cpap en er vallen mij een paar dingen op:

Druk staat ingesteld op 4 - 8 waarbij de druk iedere nacht iets meer omhoog gaat en vanmorgen op 7 stond.
De apneu van de afgelopen nachten: 0 - 0.1 - 0.2 en vanmorgen 0.3

Het tweede gedeelte van vannacht "perst" de uitademing zich door mijn lippen naar buiten en werd ik hier steeds wakker van.
Het leek alsof ik de druk niet door mijn neus kon verwerken? Kan ik dit zo laten of is dit nadelig voor de behandeling?

Volgens mij vond ik het niet fijn om op mijn rug te slapen maar vannacht lag ik regelmatig op mijn rug en merkte dat ik het heerlijk vond. Kan ik dit ongestraft blijven doen?

Re: beginnersvraag

2
Hannie, je ahi is perfect. Bij jouw 1ste controle zal de druk waarschijnlijk lager worden ingesteld. Ik denk dat je met een druk van 6 al goed uit te voeten kan zo te zien. Wat je ook kunt vragen om de uitademingsdruk 1 cmh2o te verlagen. Ik denk dat je dan minder last van ontsnappende lucht zal hebben. Op je zij slapen 💤 hou je niet de gehele nacht vol. Op je rug slapen mag wel, zeker als je ahi zo laag blijft. Er is alleen iets meer kans op het inzakken van de tong, maar zo te horen vangt jouw cpap het goed op. Ga zo door! 👍👍👍😎
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: beginnersvraag

4
Vanmorgen eens op Oscar gekeken en daar blijkt dat de apneus die niet ondervangen worden door de cpap rond een halve minuut duren.
Hoe kan het dat het apparaat apneu kan voorkomen maar dat als er dan toch eentje doorheen glipt het even duurt voordat het opgeheven wordt of kom je er dan zelf weer uit?

De eerste nacht had ik een neusmasker en daar voelde je de lucht van uitademing duidelijk rondom je gezicht. Nu gebruik ik de neuskussentjes en daar voel ik nergens geen uitademing waardoor ik het idee krijg alsof ik steeds dezelfde lucht weer inadem?

Ik ben al even wakker maar doe niets anders dan gapen, bekend?

Hoop dat je/jullie wat geduld met mijn vragen hebben, ik merk dat de antwoorden mij rust geven en helpen met het accepteren en omgaan met het gebruik.

Re: beginnersvraag

5
Hannie, gelukkig kom je er zelf uit uit een apneu, anders ziet het er slecht uit voor de meeste van ons. Hoe je er uitkomt staat hier onder beschreven.

Waarom blijft u niet in een apneu? Door een apneu ademt u niet meer en daarmee verlaat er ook geen CO2 Koolstofdioxide uw lichaam. Er ontstaat een zuurstofdaling O2 in uw bloed en tevens een opstapeling van CO2 in uw bloed. Deze opstapeling van CO2 zorgt ervoor dat de zuurtegraad van uw bloed wijzigt en als dit op een gegeven moment een bepaalde waarde overschrijdt, krijgt uw hersenen een signaal om te bewegen en daardoor te ademen. U kunt daarbij ontwaken (Arousal) of bijna ontwaken (Almost Awakening). Vaak merkt u hier niets van en slaapt u verder. Wordt u wakker dan kunt u merken dat u heel snel ademhaalt, u hyperventileert dan. Er verlaat dan teveel CO2 uit uw lichaam.

Bij een obstructief apneu, dus ademstilstand, blijft uw longen doorwerken en is uw lichaam naarstig opzoek naar zuurstof. Deze wordt overal onttrokken waar het op dat moment niet nodig is. Vandaar verkrampte/verzuurde lichaamsdelen.

Bij centraal apneu is uw luchtweg open. Uw longen vallen stil en daar is het zuurstof gebrek iets minder. Tegen Centraal apneu valt weinig te doen. Behandeling met een bipap of asv kan uitkomst brengen. Als het percentage apneus uit 75 % Centraal apneu bestaat, dan wordt u een CSAS patiënt genoemd. In Gemengde vorm komt apneu ook voor.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: beginnersvraag

6
Dat je er zelf weer uitkomt snap ik ':) alleen in combinatie met het apparaat niet. Waarschijnlijk stel ik mijn vraag niet duidelijk.

De cpap voorkomt apneu's maar af en toe glipt er eentje door.
Hoe komt het dat de cpap de ene apneu wel voorkomt en de andere niet?

En als je er dan een hebt waarom duurt het dan, in dit geval 31 seconden?
Ik zou dan denken dat de druk zo snel opgevoerd wordt dat het apneu binnen die 31 seconde al open geblazen is?

Re: beginnersvraag

7
Een apneu ofwel een ademstop kan een hogere druk nodig hebben dan de maximale ingestelde druk op jouw apparaat. Dus bij jou is de druk variabel ingesteld tussen 4 en 8 cmh2o. De druk voor die apneus die over blijven hebben dus een druk nodig hoger dan 8 cmh2o. Doordat de druk niet hoger kan dan 8 cmh2o kan de apneu niet worden weggeblazen en moet dus eerst door co2 stapeling in het bloed het zuurtegraad van het bloed wijzigen zodat er een signaal wordt verzonden naar de hersenen om weer te gaan ademhalen via beweging van het lichaam bij obstructief apneu of door het weer starten van het ademhalingssignaal bij centraal apneu. Hier gaat tijd overheen en die is telkens weer anders.

Maar ademstops hou je altijd, ieder mens zonder cpap heeft er wel zo tussen de 0-5 per uur. Belangrijk is dat er geen zuurstofdaling plaatsvind onder de 88 % grens die schade kan veroorzaken aan je organen.

De druk hoger laten instellen is vaak niet nodig, want je kunt daardoor ook weer meer bijna ademstops (hypopneus) oplopen of zelfs meer centrale ademstops krijgen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: beginnersvraag

9
In mijn ervaring geeft een zeer lichte aanpassing van de bovendruk al verschillende effecten. Ik heb hem nu op 10,5 staan. Bij 10 merk ik dat er apneus niet weg kunnen worden geblazen, bij 11 krijg ik last van mijn ribben en borstbeen.

Re: beginnersvraag

11
Bedoelen we hetzelfde met 'wegblazen'? De machine zal bij het waarnemen van een obstructie niet de druk gaan verlagen tot de minimumdruk neem ik aan.

Ik bedoel dat de bovendruk dan niet toereikend is om sommige obstructies, bij mij in de neusholte, weg te blazen met een arousal tot gevolg. Met die 0,5 drukverhoging lukt het apparaat dat wel.

De minimumdruk ervaar ik als een soort van 'operationele modus', de minimale druk waarbij het normaal ademen kan plaatsvinden zonder obstructies te triggeren, wellicht bedoel je dit in je bericht. Als ik die verlaag onder de 7 ga ik snurken volgens mijn vrouw en zie ik ook de AHI oplopen.

Re: beginnersvraag

12
De minimum druk zorgt voor het open blijven van de luchtweg. Hoe hoger de minimumdruk des te minder apneus. Alleen bij obstructieve apneus gaat de druk omhoog tot de maximum ingestelde druk. Bij centraal apneu mag de druk niet stijgen, tenzij er sprake is van een mixed apneu. Wat je zou kunnen overwegen is om drukverlaging bij het uitademen toe te passen. Drukverlaging tijdens een ademstop vind niet plaats.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: beginnersvraag

13
Ik denk dat we elkaar niet helemaal begrijpen :) Ik ervaar overigens geen problemen met de instellingen die ik beschreef. Al wat ik probeer te zeggen is dat:
Alleen bij obstructieve apneus gaat de druk omhoog tot de maximum ingestelde druk
bij aanpassing van deze "maximum ingestelde druk" met minimale hoeveelheden ik goed het verschil merk (10 te weinig -arousals-, 11 te veel, -spierpijn-).

Niettemin bedankt voor de uitleg!

Re: beginnersvraag

14
Even een noot tussendoor: De termen minimumdruk en maximumdruk zijn van toepassing op Auto CPAP, en de termen onderdruk en bovendruk zijn van toepassing op Bilevel CPAP (En dan heb je ook nog Auto Bilevel, met minimum onderdruk en maximum bovendruk...)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: beginnersvraag

18
Hannie ik denk dan, dat je nu wat gewend bent aan de therapie en dat de druk instelling aangepast dient te worden. Meestal stelt men in de titratie periode (de periode dat men de benodigde druk nog niet zeker weet) de druk variabel in. Je hebt dan de minimum druk en de maximum druk. De minimum druk houd vooral de ademstops tegen en als deze te laag is, kan er nog snurken voorkomen. Soms is maar een zeer kleine druk verhoging van 0,2 of 0,5 cmh2o nodig om dit snurken op te heffen. Dit even bespreken op 9 januari.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar