stoppen met cpap

1
De longarts van het slaapcentrum vertelde dat de inzichten voor het gebruik van een cpap zijn veranderd.
5 jaar geleden ben ik de cpap gaan gebruiken, bij ademstops van 25. Nu is het gemiddeld 0,6
Hij stelde voor om te stoppen met de cpap, omdat 25 aan de lage kant is. Controle na het stoppen is ook niet nodig.
Hoe denkt u daarover?
Groet, Ria

Re: stoppen met cpap

2
Ik zit ook aan die lage kant, maar zou mijn cpap niet meer willen missen.
Is voor mijn vrouw ook een stuk rustiger.

Doordat ik ook astmatisch ben en normaal als ik ga liggen weinig lucht krijg, is de cpap een bevrijding.

Ik hoop dat mijn arts er niet zo over gaat denken....
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: stoppen met cpap

3
Ria, dankzij mijn bril kan ik goed kijken en lezen. Zonder mijn bril zie ik wazig en kan niet lezen en geen gezichten onderscheiden. Dus ik gebruik mijn bril.

Dankzij mijn cpap apparaat, leef ik een stuk beter dan voor het gebruik van dit apparaat. Dankzij het apparaat is mijn AHI nu gemiddeld 1,8 per uur op jaarbasis. Bij jou dus nu 0,6 per uur. Stop ik met het gebruik van de cpap, dan zal na verloop van tijd mijn ademstops weer terugvallen naar 16 per uur en waarschijnlijk hoger omdat het al weer 8 jaar geleden is dat ik begonnen ben en dus ook ouder. Apneu neemt toe naarmate je ouder wordt. Het apparaat voorkomt hopelijk schade aan mijn organen, die mij dierbaar zijn.

Weet dat Apneu niet genezen wordt door gebruik van de cpap, het gebruik van de cpap voorkomt zoveel mogelijk schade aan jouw lichaam.

Je kunt het testen, door een maand zonder cpap te gaan slapen en deze dus wel in huis te hebben. Krijg je een terugval en dat merk je snel genoeg, dan weet je al voldoende.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: stoppen met cpap

5
Ik zou hard wegrennen bij een arts die vindt dat "25 aan de lage kant is" :rage:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: stoppen met cpap

7
Wat een bizar advies...
Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om te stoppen met de CPAP, en ik heb heel veel haar...
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: stoppen met cpap

9
Apneu stopt in feite nooit. Zelfs al zou je gigantisch afvallen door een Gastric Bypass dan nog zijn er weinigen die daarna voor altijd Apneu vrijblijven. Misschien tijdelijk, maar vaak komt het weer terug.

Door het gebruik van je apparaat is de AHI laag.

Hou deze zo en geniet van het leven. Er zijn ergere dingen. Suc6
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: stoppen met cpap

10
Ik heb sinds februari dit jaar ook een cpap, de Philips dream sleeper en ik, en mijn partner, ben erg blij met dit apparaat, had 43 stops en mijn partner werd dus ook steeds wakker van die F16 die de nacht herhaaldelijk over kwam! Ik merkte na enkele dagen al een verschil, meer conditie, geen kramp meer en niet of nauwelijks meer helemaal kapot s'morgens! Ook mindere nachten tussendoor gehad maar toch doorgezet en zelfs met een klein tukje de cpap op, ik kan weer rustig aan het werk, 15 jaar niet meer kunnen werken, mede ook door het apneu. Ik vind het onverantwoord van een arts om te zeggen dat jouw waardes niet echt hoog zijn want dat zijn ze dus wel! Ik kan zeggen, ondanks de ongemakken zo nu en dan, dat ik erg veel baad heb met het apparaat en kan niet meer zonder! Heb nu en dan het ongemak dat ik zonder het in de gaten te hebben het masker s'nachts af te zetten en dat voel ik s'morgens direct!