stoppen met cpap

1
Goedenavond,

Ik gebruik de cpap nu een kleine maandje en heb heel veel last van bijwerkingen, bloedneuzen vloeit eruit, zeer droge mond en neus droge holtes benauwdheid, neusverkouden, droge ogen oogzalf gehad ivm pijn in de ogen antibioticum ook een antibioticum gekregen voor de luchtweginfectie, vocht in de enkels want zonder cpap stond ik paar keer per nacht op om te plassen nu met cpap slaap ik snachts door met als gevolg vocht vast houden, ik heb ook de bevochtiger gebruikt maar daardoor krijg ik het nog meer benauwd en krijg ik hartkloppingen iemand die dit herkend? En eventueel kunnen adviseren? Heb de Resmed Airsense 10 iemand ervaring met een ander apparaat zonder zoveel bijwerkingen? Ik overweeg namelijk te stoppen met de cpap wil deze bijwerkingen nooit meer meemaken het was echt een hel.

Re: stoppen met cpap

2
Hoi, ik heb wel drie keer last gehad van bloedneuzen. Dit gebeurde toen ik overstapte op neusdoppen masker. Ik heb daar nu totaal geen last meer van. Verkoudheid of een loopneus kreeg ik wel last van, maar toen ik de verwarmde slang had gekocht en in gebruik had genomen samen met de bevochtiger, was dit probleem ook verholpen. Een droge mond, keelholte had ik bij gebruik van een full face masker wel veel last van, maar nu met de mond gesloten bij therapie via de neus geen problemen meer mee.

Heb jij ook een verwarmde slang in gebruik? Het kan zijn dat jij als leverancier Westfalen Medical hebt, dan zou je automatisch een verwarmde slang bij jouw apparaat hebben ontvangen. Zij zij namelijk de enige die deze standaard levert aan de gebruiker.

Overigens is er ook een middel die speeksel aan maakt in de mond. Dit is een kleef tablet van het merk Oracoat met de productnaam XyliMelts (muntvrij) er zijn er ook met een smaakje. Schijnt goed te helpen. Wordt achter de tanden geplakt en smelt tijdens de slaap begrijp ik.

Er mag geen lucht via het masker in de ogen terecht komen, daar dit voor droge ogen kan zorgen en ook problemen kan geven met de traanbuizen. Dus let goed dat je een juist passend masker krijgt. Je leverancier moet je hier voor benaderen en zij behoren jou zeker in het begin te ondersteunen met het geven van adviezen.

Hartkloppingen kunnen ontstaan door ademstops. Deze kun je ervaren bij het ontwaken tijdens de nacht, vlak na een adem stop.

Stoppen met een cpap therapie moet je eigenlijk niet willen. Apneu kan je bijzonder vermoeid door raken, je kunt als een zombie door het leven gaan en nergens meer toe in staat zijn. Apneu kan voor vele problemen zorgen en je kunt er hartfalen, hersen infarct, of andere ernstige aandoeningen van oplopen. Dus blijf dit goed in de gaten houden en blijf altijd voor jezelf opkomen. Tip lees hier veel in Naslag en Tips en Trucs en vragen staat vrij. Geef niet op.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: stoppen met cpap

3
RuudJ schreef: 18 apr 2024, 21:50 Heb jij ook een verwarmde slang in gebruik? Het kan zijn dat jij als leverancier Westfalen Medical hebt
En zo niet, dan heb je er alsnog recht op via de verzekering vanwege de bloedneuzen. Dat moet je wel via de (huis)arts aansturen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: stoppen met cpap

4
En zo niet, dan kost een verwarmde slang 35 euro in de winkel.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: stoppen met cpap

6
Als het om een verwarmde slang van Resmed AirSense 10 gaat, dan kun je bij Vitalaire en Vivisol de slang kopen voor circa €31

Voor de Resmed AirSense 11 is deze circa €37

Groet Ruud Hondema
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar