Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

21
Wat ik ook niet goed begrijp is het volgende:
Mijn cpap staat op een vaste druk van 7 ingesteld. Zou het niet beter zijn als die druk op auto zou staan? Ik heb de cpap pas sinds eind oktober, heb er paar dagen goed mee geslapen maar voel me nu weer slap als voorheen toen ik de cpap nog niet had, dat wattige gevoel in je hoofd. Ook ben ik vroeg wakker en moet er dan uit om te plassen. Ook zie ik dat ik veel centrale apneus en hypopneus heb. Zal wel eens bellen of ze iets voor me kunnen doen
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10
Bijlagen
nacht van 05 op 06 november  2019 nacht van 05 op 06 november 2019

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

24
Sorry Louis, ik ging ervan uit dat je een Resmed AirSense 10 had. De Dreamstation met een verwarmde slang werkt anders. Als je in het klinisch menu zit. (Zie bij Noorder hiervoor hoe dat moet) moet je gaan zoeken naar de instelling Humidification. Deze kan op twee manieren worden ingesteld. Manier 1 Adaptive en manier 2 (naam even vergeten, Apneu hé). Bij manier 2 kijkt de Dreamstation niet naar de omgevingsfactoren en wordt de bevochter niet geregeld. De bevochtiger kun je zelf handmatig bedienen. Bij manier 1 kun je de bevochtiger niet zelf regelen. De dreamstation houd nu wel rekening met de omgeving factoren en probeert de relatieve luchtvochtigheid constant te houden. Ik zou manier 1 adaptief gebruiken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

25
Louis, ik zie in Oscar staan Dreamstation Cpap Pro, dus ik vermoed dat dit dus een echte cpap is die dus niet als een Apap met variabele druk kan worden ingesteld, dus alleen met een vaste druk.

De ahi ziet er keurig uit en zou nog wel lager kunnen door de druk instelling te fine tunen. Bij de Dreamstation kan dit alleen in stapjes van een 0,5 cmh2o per keer. Zou inderdaad nog daarmee wachten. Kijk eerst hoe jij je voelt bij de huidige druk instelling na een week of twee. In het begin krijg je het altijd wat zwaarder.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

26
RuudJ schreef: 07 nov 2019, 16:28 Kijk eerst hoe jij je voelt bij de huidige druk instelling na een week of twee. In het begin krijg je het altijd wat zwaarder.
Misschien moet ik dan nog de OSAS verpleegkundige kunnen overtuigen dat ondanks een lage AHI je je toch slecht kunt voelen, volgens haar was alles goed en kon dit niet met apneu te maken hebben. Je AHI is perfect zei ze, alles is super, dus je moet je goed voelen.

Ik heb haar nog niet ontmoet maar heb er nu al weinig vertrouwen in :worried:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

27
Je bent net begonnen. Hou rekening met een herstel periode van 1 tot 3 jaar en ga uit van 3 jaar. Met zes weken na de start kun je weer een dip krijgen. Dus loop zeker niet te snel van stapel.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

29
Een apneu-patiënt is niet "verslaafd aan adrenaline". Het lichaam verbruikt 's nachts veel adrenaline bij de arousal na een apneu. Dat veroorzaakt een tekort aan adrenaline, omdat het lichaam 's nachts een extra voorraadje moet aanmaken voor overdag. Omdat je 's nachts het hormoon gebruikt, terwijl het dat niet moet, heb je overdag een tekort. Onder meer een oorzaak van de vermoeidheid.
Ik kan de lezingen van mevrouw Sandra Houtepen aanbevelen, die dit bijzonder helder uit de doeken doet. Zij spreekt regelmatig op bijeenkomsten van de ApneuVereniging.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

30
Ik heb vannacht slecht geslapen, was zo rond 3 uur wakker en duurde even voordat ik weer in slaap viel. Ben geregeld wakker geweest voor mijn gevoel. Mijn AHI was goed, is weinig gebeurd wat dat betreft. Kan het dus niet zo goed plaatsen dat slechte slapen... Ik slaap op mijn zij, ben geen rugslaper. Misschien vanavond beter :relieved:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10
Bijlagen

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

31
RuudJ schreef: 07 nov 2019, 15:53 De Dreamstation met een verwarmde slang werkt anders.
Sterker nog, bij gebruik van een verwarmde slang wordt automatisch de vaste instelling inactief gemaakt (zie ook topic hier). Als je de CPAP dan toch op 'vast' instelt dan werkt de hele bevochtiging niet meer (fantastisch staaltje ontwerp van Philips). Icm verwarmde slang dus altijd op 'adaptief' zetten/laten staan.

modedit RM: quote ingekort

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

33
Had afgelopen week een nieuw masker gevraagd aan vivisol, daar ik al 2 weken hoofdpijn had en niet goed wist waar het vandaan kwam. Paracetamol hielp niet, niets wat ik probeerde hielp. Het ziet er nu uit dat van mijn oude masker, een airfit p10, 1 kant dichtzit waar normaal de uitgeademde lucht uit zou moeten komen, ondanks schoonmaken met een sopje elke dag.

Ik heb vandaag een RM Swift FX gekregen, is een neusdoppen masker, al getest vanmiddag tijdens mijn schoonheids slaapje en ligt lekker tegen de neus, voelt goed en blaast meer lucht uit als de airfit p10, dus ben benieuwd. Was geen nieuw masker, maar rook niet vreemd ofzo en ik ga er van uit dat het goed schoongemaakt is. Heb het zelf ook nog een keer goed schoongemaakt, just in case :grin:

Wordt vervolgd...
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

34
De Resmed Swift FX heeft inderdaad een grote woei... en is de voorloper van de Resmed Airfit P10.

Deze laatste kan door vocht aan de binnenkant verstopt raken. Dit kan vocht zijn wat vrijkomt uit de eigen adem. Zelf maakte ik alleen het siliconen neusdoppen deel schoon. Het filter bleef ik vanaf, zowel aan de buitenkant als binnenkant. Daar ik de verwarmde slang het gehele jaar door gebruik had ik geen last van vocht binnen het masker.

Wel werd het filter langzamerhand zwart gekleurd, maar daar had ik geen probleem mee.

Vergeet ook niet de filters van het apparaat regelmatig te vervangen want die kunnen ook van invloed zijn op de therapie.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

35
Hoe vaak zou je het filter van het apparaat moeten vervangen?
Ik heb dat nu 1 x gedaan en heb nog 2 filters, waarvan 1 schoongemaakt en 1 nieuw. In totaal heb ik 3 filters voor het apparaat.

Wat me opvalt nu, na 2 nachten geslapen te hebben met de RM Swift FX, is dat ik geen hoofdpijn meer heb en de hele nacht doorslaap. Wel zo prettig :grin:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

36
Het vervangen van het filter hangt af hoe snel dit filter vervuilt. Soms kun je hem uitwassen, soms niet. ik zelf vervang het filter om de drie maanden, maar anderen doen dit om de twee of vier maanden. Kwestie van controleren. Je leverancier verstuurt normaliter als je erom verzoekt jou de filters toe. Deze wordt uit het basispakket vergoed.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar