mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

1
Hallo,

Ik slaap nu 2 dagen met mijn goede vriend de cpap en het lijkt wel of ik een inhaalslag aan het maken ben.
Eerste nacht ± 6 uur geslapen, 2e nacht nog langer, en dat alles met de cpap in gebruik :grin:
Ik gebruik een dreamstation pro met een Resmed Airfit P10 neusdoppen masker. Ben nog bezig met uitvogelen i.v.m. bevochtiger e.d. want dat heb ik nog niet optimaal staan, krijg een droge keel en neus, maar daar wordt aan gewerkt.

Wat me opviel na de eerste nacht slapen, was dat mijn lichaam aan het zoeken was naar iets, ik had ontwenningsverschijnselen!
Dit was een rare gewaarwording, ik, een junk, verslaafd aan adrenaline... Moet niet gekker worden, maar dit is wel wat er aan de hand is.
Toen ik mijn cpap nog niet had, was elke keer dat ik een apneu had, een teken voor mijn lichaam om adrenaline aan te maken om me wakker te maken. En als je al langer rondloopt met slaap apneu, dan heb je al veel adrenaline verbruikt, je lichaam is er op ingesteld.
Iets aanwennen is snel gebeurt, maar iets "afwennen" duurt vaak wat langer ;)

Ik heb geen idee hoe lang dit gaat duren, maar het is een goed teken, eindelijk is er rust in mijn lichaam en kan het gaan herstellen.
Wat ik wel gemerkt heb is dat mijn mond soms openvalt, en dan ben ik direct wakker. Is 3 keer gebeurt de 2e nacht, dus op zich gaat dat nog. Denk toch dat ik een kinband ga vragen aan vivisol.

Al met al ben ik blij dat ik een cpap mag gebruiken, iets waarvan ik niet dacht dat ik dat ooit zou zeggen.

Ik wens allen een mooi weekend :slightly_smiling_face:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

2
Fijn Louis dat het zo goed bevalt en ik deel je mening. Ik zag er tegenop maar het apparaat doet veel goeds met je. Wat waren je ahi’s de afgelopen nachten van hoeveel stops had je bij het slaaponderzoek ?

Een fijn weekend en goede nachten :thumbsup:

Groet Aquatilla
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

4
Aquatilla schreef: 02 nov 2019, 11:43 Wat waren je ahi’s de afgelopen nachten van hoeveel stops had je bij het slaaponderzoek ?
Hoi Aquatilla, onbehandeld had ik een AHI van 20, eerste nacht had ik een ahi van 0,9 en tweede nacht was het 4,16. We moeten het nog een beetje finetunen, krijg ook nog een ander masker, Dreamwear neusdoppen masker waar de aansluiting boven op het hoofd zit, zodat het makkelijker is als ik me omdraai in bed en niet steeds bang moet zijn dat ik de slang lostrek in m'n slaap. Misschien dat ik het masker wat ik nu heb toch koop, want het bevalt me wel erg goed, maar eerst maar eens afwachten als die dreamwear er is hoe dat slaapt.

Mvg Louis

modedit RM: quotes ingekort
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

5
Menno M. schreef: 02 nov 2019, 12:34 En dan te bedenken dat het vanaf nu alleen maar nóg beter gaat worden. :blush:
Hoi Menno,

Het kan me niet snel genoeg gaan :grin:
Ik vind het al fijn dat ik nu kan slapen en niet meer zo vroeg en vaak wakker word. Ok, eerste nacht was ik 05:50 uur wakker, maar dat zal wel gewenning zijn van het lichaam op alles. Wat ik wel hoop is dat die ontwenningsverschijnselen snel stoppen, ik vind het geen prettig gevoel als ik eerlijk ben, maar goed, daar moet ik nu (en met mij zo veel anderen die hetzelfde ondergaan) doorheen. Cold-Turkey afkicken was nooit zo mijn ding, maar ja, beter als al die ademstops zal ik maar zeggen ;)

Mvg Louis
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

6
Had ik in het begin ook hoor.
04:30, 05:00 wakker.
Maarrr: niet moe!

Je lichaam moet even wennen dat het niet meer 13 uur hoeft te slapen om nog een beetje rust te pakken.
Dus nu schiet het door naar de andere kant.
Propt zich zo snel mogelijk vol met slaap en rust en dan wordt je dus vroeg wakker.

Zodra je lichaam door heeft dat dat niet nodig is en hij gewoon rustig de slaap tot zich kan nemen zul je later wakker worden.
Tot die tijd: gewoon accepteren en genieten van je lange dag.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

7
Hoi Louis

De resultaten bij jou zien er al hoopvol uit O:-)
Als je erg veel hinder hebt van de slang vooral tijdens het draaien dan kan ik je zeker een “ slangenhengel “ aanbevelen. Als je hierop Googled met de term cpap erbij zie je diverse varianten. Ik heb er zelf de slangenhengel de hose buddy genaamd en bevalt mij uiterst goed, geen last meer van verstrengelingen met de slang. Wel prijzig (€75,00) maar van oerdegelijk materiaal en draait heel soepel.

Groet Aquatilla.
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

8
Louis66 schreef: 02 nov 2019, 11:15Ik heb geen idee hoe lang dit gaat duren, maar het is een goed teken, eindelijk is er rust in mijn lichaam en kan het gaan herstellen.
Op dit moment maakt je lichaam uit "gewoonte" nog adrenaline aan die je eigenlijk niet meer nodig hebt. Dat geeft een boost. Meestal komt het lichaam daar na een week of zes achter, waarna die extra adrenaline opeens niet meer aangemaakt wordt. Je krijgt dan een dip in je energie, maar het blijft wel beter dan het was voordat je aan de cpap ging.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

9
Peter vdS schreef: 03 nov 2019, 10:57 Je krijgt dan een dip in je energie, maar het blijft wel beter dan het was voordat je aan de cpap ging.
Ik heb vandaag niet zo veel energie, dingen gaan moeizaam. Waar ik normaal even naar de winkel loop, keerde ik nu halverwege om. Vandaag wilde niet, morgen een nieuwe dag.

Gelukkig kun je ook laten thuisbezorgen :grin:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

11
Aquatilla schreef: 03 nov 2019, 10:11 Hoi Louis

Als je erg veel hinder hebt van de slang vooral tijdens het draaien dan kan ik je zeker een “ slangenhengel “ aanbevelen.
Hoi Aquatilla, ik wacht even om te kijken naar zo'n beugel, daar ik nog een ander masker krijg van vivisol om te proberen, eentje met de aansluiting boven op het hoofd. Grote kans dat dat wel goed werkt voor mij. Maar ik houd het zeker in gedachten, dank je wel voor de tip!

En heb nog iets als een kin band nodig, ik merk dat mijn mond open gaat tijdens het slapen. Deze nacht met sjaal ofzo iets in elkaar knutselen zodat ik de komende dagen m'n mond dicht houd en bij vivisol zo'n kinband kan vragen, die worden vergoed dacht ik. Correct me if I am wrong

Mvg Louis
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

13
Louis66 schreef: 03 nov 2019, 17:25 Ik heb vandaag niet zo veel energie, dingen gaan moeizaam. Waar ik normaal even naar de winkel loop, keerde ik nu halverwege om. Vandaag wilde niet, morgen een nieuwe dag.

Gelukkig kun je ook laten thuisbezorgen :grin:
Vandaag maar naar de winkel gelopen en ging goed, heb nog energie over :grin:
De boodschappen zijn binnen, maar het regende toen ik vanmiddag naar de winkel liep.
Ik kijk nu naar buiten en wat denk je ... de zon schijnt, snel nog even wat vitamine D tanken :relaxed:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

15
Als het goed is komen vandaag de verwarmde slang en kinband die ik besteld heb. Via track & trace zie ik dat de slang vandaag zou moeten komen, kinband komt van vivisol, maar gaat volgens mij via dhl en ik verwacht die vandaag ook.

Ik had een dreamwear Gel Pillow masker gekregen van vivisol om te proberen, maar ik doe iets niet goed denk ik, krijg het benauwd als ik het op zet. Lijkt net of de lucht-flow niet goed gaat. Ik gebruik maskertje L. Ik probeer vandaag nog wel wat dingen, zoals maskertje M, wat strakker, losser. Gebruik nu een Resmed Airfit P10 en ben daar zeer tevreden mee.. alleen die slang aansluiting bij de neus stoort me een beetje. Lag vanmorgen nog wat te doezelen in bed met masker op en als ik eerlijk ben, ik voelde het masker niet eens en merkte niet eens de druk van de cpap. Lag gewoon lekker met de ogen dicht te genieten van de bladblazer die buiten gebruikt werd :grin:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

17
RuudJ schreef: 05 nov 2019, 15:42 Wel de doppen even uit de neusgaten trekken als je de cpap aam hebt staan en dan weer terugplaatsen.
Dit had ik al gedaan, maar helaas hielp dit niet. Ik probeer vanavond de medium wel en kijk hoe dat gaat.
Zo, nu ga ik even opzoeken hoe dat zit met die verwarmde slang, als ik die op auto laat staan wat de beste instelling is.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: mijn ervaring tot nu toe na 2 dagen slapen met cpap

19
Op de een of andere manier kan ik geen foto bijvoegen. Als ik foto hierheen sleep, krijg ik de foto te zien en kan dan alleen maar bekijken, verder niets, als ik dan terug ga, is de foto weg.

Maar goed, als ik naar mijn instellingen ga zie ik het volgende:
Bij bevochtiging staat een slotje met tekst verwarmde slang, kan ik niet veranderen.
Bij slangtype staat een slotje, kan ik niet veranderen.
Op hoofdscherm als cpap aan staat, zie ik de druk en rechtsboven verwarmde slang ingesteld op 3, dat kan ik wel veranderen. Ook zie ik 3 verticale golfjes rechts onder met het cijfer 3 erbij, dat kan ik ook veranderen.
Hoe zet ik mijn dreamstation nu op automatisch verwarmen/bevochtigen, had al in handleiding gekeken, maar daar werd ik niet veel wijzer.

Mvg Louis
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10