toiletbezoek

1
Hallo, klein vraagje.

Ik heb nu sinds 3 weken een dreamstation met dreamwear. Slaap op zich goed. AHI is netjes. Gemiddeld 2,1

Echter ik moet sinds ik met de cpap slaap, iedere nacht 1 a 2 x plassen.
Slaap daar na meestal wel weer snel in.
Al geprobeerd vanaf 21.00 niets meer te drinken, helpt niet.

Had voor de cpap hier eigenlijk zelden last van.

Wie heeft oplossing, ervaring of tips?

Re: toiletbezoek

2
Dit is normaal. Het is al vreemd dat je dit voor het cpap therapie niet had. Mensen die aan apneu lijden komen vaak niet in hun diepe slaap terecht. Hierdoor blijft het lichaam in een fase van licht slapen, waardoor het lichaam urine blijft aanmaken, met als gevolg vaak meer dan vier keer per nacht naar het toilet. Als je nu wel de diepe slaap behaald zou je dus minder toilet bezoek hoeven af te leggen.

Dus wat kun je er tegen doen? Hooguit door middel van de druk aan te passen, ervoor zorgen dat je nog meer in de diepe slaapfase terecht komt, maar nogmaals 1 á 2 keer komt vaak voor ook als je therapie succesvol is. Ik ben nu 8 jaar bezig, maar zorg dat ik voor ik mijn bed in stap, eerst nog het toilet opzoek, maar dan nog moet ik er 's nachts nog 1 keer uit.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: toiletbezoek

3
Ok Ruud, Dank voor je antwoord. Het is ook geen giga probleem, daar ik direct weer in slaap val, maar vindt het jammer dat ik niet een nacht lekker doorslaap.

Was voor de behandeling waarschijnlijk ook niet zo, maar ik hoefde niet te plassen. Werd alleen nat van het zweet wakker, droge mond, keelpijn etc. etc.... dus een keertje plassen komen we wel overheen...

Nog een vraagje. Ook heb ik het gevoel dat ik ga je een verstopte neus heb Of het valt nu op omdat ik door een masker adem.

Is dit normaal in het begin?

Re: toiletbezoek

4
Gebruik je met je dreamstation een bevochtiger en eventueel een verwarmde slang? Het is normaal dat de neusgaten in de nacht wisselend open en dichtgaan. Ik gebruik een neusdoppen masker, dus twee dopjes die tegen de neusrand aansluiten waardoor de lucht doorheen stroomt. Hierdoor wordt de neus continu open geblazen, wat ik persoonlijk prettiger vind dan een masker wat met een ovaal gat tegen de neusgaten aandrukt of een masker die over de neus heen valt. Daar heb ik veel meer problemen mee met ademhalen omdat dan de neus lijkt dicht te vallen. Lees dit Bericht eens door en doe de test eens die daar wordt beschreven.

Lees ook dit eens door Vocht en dit Bevochtigingsinstellinggids.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: toiletbezoek

5
Hallo Ruud,

Ik had dat inderdaad al gelezen. Ik heb zowel een under the nose als het neusdoppenmasker. En inderdaad verwarmde slang en dreamstation staat op fixed. Niet adaptief voor het vocht. Slang op 4 of 5 en het water op 2 of 3. Gaat erg goed.

Ik vindt de gel neusdoppen ook fijner, maar gebruik meest under the nose. De neusdoppen maken een beetje een resonerende geluid uit het ontluchtingsgaatje. De under the nose niet. En mij vrouw vindt dat resoneren erg lastig..

Inderdaad is het met de doppen minder. Ik heb het ook niet dagelijks dat de neus verstopt zit, maar 2 a dagen per week. Neusspray geebruik ik zo min mogelijk. Alleen als beide neusgaten dicht zitten.

Re: toiletbezoek

6
Ik wil graag mijn ervaring delen.

Sinds ik gestopt ben met koffie (ook geen thee), slaap ik goed door zonder wakker te worden. Google "koffie nieren plassen" voor meer info.
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: toiletbezoek

7
Hallo, bedoel je s avonds gewn kofgie en thee of helemaal? Ik drink overdag wel koffie en om 19.30 meestal 1 kop thee.

Drink na 22.00 vaak helemaal niets meer. Gevoel dat dit wel wat helpt.
Maar toch nog regelmatig dat ik er s nachts uit moet