CPAP omruilen?

1
Hallo!

Ik heb mijn eigen CPAP Resmed 9. Die heb ik zelf gekocht.

Ik heb via mijn verzekering Philips gekregen. Hij maakt best veel geluid. Ik kan daarmee niet slapen. Ik wil graag een Resmed krijgen. Hoe pak ik het beste aan? Via mijn arts? Via de leverancier? Een verzekering wijzigen? Ik zit bij Linde.
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: CPAP omruilen?

2
Eerst gewoon bespreekbaar maken bij Linde. Een Zorgverzekeraar is meestal de eigenaar van de cpap. Die moet akkoord gaan dat de cpap wordt omgewisseld voor een ander merk. De Philips wordt na chemische reiniging dan weer opnieuw uitgezet. Werkt de Zorgverzekeraar of Linde niet mee, dan kun je overstappen naar een andere leverancier die ook onder contract staat van de Zorgverzekeraar. Maak van te voren dan wel bekend dat je het merk Resmed wilt ontvangen en dan vermoedelijk de Resmed AirSense 10 autoset. Lukt dit dan ook niet, dan kun je ook nog van Zorgverzekeraar overstappen, echter de oude moet dan worden opgezegd voor 31 dec a.s. en de nieuwe voor 31 Jan 2020 gecontracteerd zijn. Ook hier weer van te voren bespreken wat je wensen zijn. In het verleden had ik dit ook en kon toen bij Vivisol na overleg mijn gewenste merk krijgen. Door niet goed op de website te kijken van mijn nieuwe Zorgverzekeraar, bleek dat ik bij mijn oude leverancier kon blijven en ook daar mijn huidige merk kon krijgen. Dus alleen overgestapt op een andere Zorgverzekeraar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: CPAP omruilen?

4
Naar ik begrepen heb komt dat 9 van de 10 keer wel goed.
Jij bent degene die met dat apparaat moet slapen en dat voor een behoorlijke periode voor je weer kans hebt op een nieuwe.
Dat beseffen de behandelaar en verzekeraar meestal wel.
Zo niet dan wijs je ze op dat feit.

Maar ik denk dat het wel goed komt.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: CPAP omruilen?

5
Ik heb een nieuwe Resmed 10 in gebruik genomen. Ik was er blij mee maar..
Afgelopen nacht was ik wakker geworden van enorme benauwdheid. Het apparaat stopte uit zichzelf met therapie. Er kwam geen lucht meer uit. Ik stikte van de benauwdheid in mijn masker. Het apparaat was goed aangesloten en mijn masker zat er goed op. Het stond gewoon aan, alleen in de standby. Op het scherm was er ook geen enkele foutmelding.
Ik heb de hele ochtend tot 12:00 beneden op de bank geslapen. Ik ben erg moe.

Ik heb mijn eigen Resmed die ik sinds 2012 gebruik. Ik heb nog nooit meegemaakt dat hij zomaar midden in de nacht uit zichzelf stopte.
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: CPAP omruilen?

6
Phil, dus de Resmed S9 is jouw eigen machine en de Resmed AirSense 10 heb je dus vermoedelijk in bruikleen via een leverancier, begrijp ik dat goed?

Gebruik je deze als cpap of als apap, met variabele druk? Gebruik je ook een full face masker? Heb je de Smartinstelling op uit of op aan staan? De Smartinstelling zorgt ervoor dat het apparaat start als je via het masker gaat ademhalen en stopt na enige seconden op het moment dat je het masker hebt afgedaan. Als jezelf het sd kaartje uitleest via Oscar of SleepyHead dan kun je zien wat er op het moment gebeurt is en wanneer het apparaat stopte met zijn werking.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: CPAP omruilen?

7
RuudJ schreef: 05 dec 2019, 18:01 Als jezelf het sd kaartje uitleest via Oscar of SleepyHead dan kun je zien wat er op het moment gebeurt is en wanneer het apparaat stopte met zijn werking.
Waar je naar moet kijken is een groot niveau van lekkage. Als de Smartstart functie aanstaat kan dat leiden tot automatische uitschakeling.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: CPAP omruilen?

8
RuudJ schreef: 05 dec 2019, 18:01 Phil, dus de Resmed S9 is jouw eigen machine en de Resmed AirSense 10 heb je dus vermoedelijk in bruikleen via een leverancier, begrijp ik dat goed?

Gebruik je deze als cpap of als apap, met variabele druk? Gebruik je ook een full face masker? Heb je de Smartinstelling op uit of op aan staan? De Smartinstelling zorgt ervoor dat het apparaat start als je via het masker gaat ademhalen en stopt na enige seconden op het moment dat je het masker hebt afgedaan. Als jezelf het sd kaartje uitleest via Oscar of SleepyHead dan kun je zien wat er op het moment gebeurt is en wanneer het apparaat stopte met zijn werking.
de Resmed S9 is van mij
de Resmed AirSense 10 is van Linde
Ik gebruik APAP 7-15
Ook smartStart
Ik gebruik een nasaal masker.

Vandaag is iemand van Linde geweest. De Resmed 10 is een nieuw toestel. 24 uur op de teller (de mijne:) De setting nagekeken, de cd kaart uitgelezen. Niets gevonden.

Wij gingen het bespreken. Op het moment wanneer ik van de benauwdheid wakker werd had ik een gevoel ik dat bijna niet (meer) ademde (niet vanuit mijn borst, zeker niet) maar misschien zeer oppervlakkig vanuit mijn neus. Het lijkt op het moment van stilte wanneer je uitademt en niet inademt. Ik zou zeggen dat ik bijna niet ademde. Hij zei dat dat misschien de oorzaak was. De SmartStart is ook SmartStop en het toestel ging vanzelf uit. De SmartStart uitgezet. Ik moet het weer gaan proberen. Waar zou het anders aan kunnen liggen?
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: CPAP omruilen?

9
persluchtpiraat schreef: 06 dec 2019, 00:02
RuudJ schreef: 05 dec 2019, 18:01 Als jezelf het sd kaartje uitleest via Oscar of SleepyHead dan kun je zien wat er op het moment gebeurt is en wanneer het apparaat stopte met zijn werking.
Waar je naar moet kijken is een groot niveau van lekkage. Als de Smartstart functie aanstaat kan dat leiden tot automatische uitschakeling.
Ik denk dat je gelijk hebt!! Bedankt voor je reactie!
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: CPAP omruilen?

10
    Wat vinden jullie van zo'n "zwakke" ademhaling 's nachts dat zelfs Resmed uitvalt? :sweat:
      Uit mijn ervaring met Resmed 9 kan ik zeggen dat ik mij soms goed voel maar vaak ook niet. Ik heb watten in mijn hoofd de hele dag. Mijn hersenen slapen de hele dag. Ik kan niet zeggen dat de therapie voor mij werkt.
      ResMed S9™ Autoset
      ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
      ResMed S9™ Climate Line
      Maskers: Resmed Mirage FX

      Re: CPAP omruilen?

      11
      Vanochtend rond 7 uur is mijn nieuwe Resmed 10 weer uitgegaan. Hij stopte gewoon met pompen en ik werd wakker van het stikken. Ik kon in mijn masker niet ademen. De SmartStart stond gewoon uit. Dus daar kan het niet aanliggen.
      ResMed S9™ Autoset
      ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
      ResMed S9™ Climate Line
      Maskers: Resmed Mirage FX

      Re: CPAP omruilen?

      12
      Phil, doet hij het wel als je hem opnieuw aansluit op hetzelfde stopcontact?

      Was het de vorige keer ook dezelfde machine op hetzelfde stopcontact maar dan met Smartstart in de Aanstand?

      Ik heb hier 1 keer eerder iemand gehad met hetzelfde probleem. Daar bleek het achteraf door een ondeugdelijk werkend stopcontact te liggen.

      Dus misschien nog een keer uittesten met een verlengsnoer vanaf een ander stopcontact?

      Wel de datum en tijd noteren wat en wanneer dit heeft plaatsgevonden.
      Groet RuudJ
      Medewerker AV-Kenniscentrum
      ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
      Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
      Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

      Re: CPAP omruilen?

      13
      Phil, doet hij het wel als je hem opnieuw aansluit op hetzelfde stopcontact?

      >> Ja, hij doet het. Hij stond gewoon aan.

      Was het de vorige keer ook dezelfde machine op hetzelfde stopcontact maar dan met Smartstart in de Aanstand?

      >> Ja, nu alleen zonder SmartStart.

      Ik heb hier 1 keer eerder iemand gehad met hetzelfde probleem. Daar bleek het achteraf door een ondeugdelijk werkend stopcontact te liggen.

      Dus misschien nog een keer uittesten met een verlengsnoer vanaf een ander stopcontact?

      >> Goed idee. Ik zal het proberen

      Wel de datum en tijd noteren wat en wanneer dit heeft plaatsgevonden.

      >>Dat heb ik gedaan. Ik houd een logboek van problemen/wijzigingen aan.

      Bedankt Ruud!!
      ResMed S9™ Autoset
      ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
      ResMed S9™ Climate Line
      Maskers: Resmed Mirage FX