stijging AHI bij hartmedicatie

1
Twee jaar geleden is bij mij slaapapneu geconstateerd met een AHI van 38.
Sinds twee jaar heb ik een apneu-apparaat (CPAP) en ik ben 100% therapietrouw. Met een constante druk van 9 lag mijn AHI gemiddeld op 9 á 10. Best nog wel hoog, als ik van anderen hoor dat ze rond de 6 of 7 of nog lager zitten, maar ik had hier geen klachten bij.
Met angina pectoris ben ik enkele maanden geleden doorverwezen naar de cardioloog. Sinds 6 november krijg ik medicatie: cholesterolverlager, betablokker (inmiddels mee gestopt) en twee soorten bloedverdunners. Op 15 november ben ik gedotterd en is een stant geplaatst.
Vanaf het moment dat ik met de hartmedicatie ben begonnen is mijn AHI fors gestegen, en ligt nu elke nacht tussen de 15 en 30. Gemiddeld rond de 22. Ik heb hierover contact opgenomen met de zorgverlener. Die heeft de CPAP nu laten vervangen door een BiPAP Pro (Philips dreamstation, type J215580771 DEB). De IPAP druk is nu ingesteld op 14 en de EPAP op 8. Ik ben echter van de regen in de drup gekomen. De drukwisseling loopt niet gelijk met mijn ademhalingsritme, mijn masker lekt nu tijdens de IPAP. Mijn AHI blijft onverminderd hoog en ik slaap nog slechter dan voorheen.
Mijn broer heeft ook slaapapneu en hier later hartmedicatie bij gekregen, met hetzelfde effect: een stijging van de AHI. Hij heeft toen een Auto CPAP (APAP?) gekregen waarbij de druk zich blijkbaar aanpast aan zijn ademhalingsritme, en het probleem was toen opgelost.
Heeft iemand ervaring met dit probleem?

Re: stijging AHI bij hartmedicatie

2
Welkom Eric, ik denk eigenlijk niet dat jouw broer een Auto cpap heeft gekregen. De apap heeft een minimum druk instelling en een maximum drukinstelling. De druk varieert tussen deze twee instellingen naar gelang er sprake is van obstructieve ademstops. Dit gaat niet in samenwerking met de ademhaling! Je broer zal waarschijnlijk een ASV hebben gekregen en dan kan het nog een 'S'-functie hebben Spontane ademhaling ondersteuning of een 'ST'- functie Spontaan en op Tijd instelbaar. Deze kan afgesteld worden op het ritme van de eigen ademhaling. Lees Hier ook eens over de verschillende type apparaten die er zijn.

Als advies wil ik je meegeven om niet te lang te blijven 'aanmodderen' met deze problemen. Blijf aandringen op een juiste begeleiding. Met wordt betaalt om een juiste begeleiding te geven en dit met de voor jou beste hulpmiddelen die jij nodig hebt. Mocht dat een ander apparaat zijn, dan moet daar ook naar gekeken worden. Weet dat ook Resmed zulke apparaten heeft. Zij hebben een ander algoritme dan de apparaten van Philips. Bij Resmed heten deze Resmed Aircurve CS 10 Bipap en een voorbeeld van een ASV is Resmed Aircurve CS10 PaceWave. Heeft jouw broer ook een Philips toestel of een Resmed of een geheel ander merk?

Bron: www.sleepassociation.org, vertaald met Google Translate.

ADAPTIEVE SERVOVENTILATIE: BEHANDELING VOOR CENTRALE SLAAPAPNEU

Adaptive Servo Ventilation (ASV) - is een medische technologie die gebruik maakt van positieve beademingsondersteuning die wordt aangepast op basis van de detectie van apneu of adempauzes tijdens de slaap. Het wordt voornamelijk gebruikt bij de behandeling van centrale slaapapneu . Het wordt ook gebruikt voor complexe slaapapneu, gemengde slaapapneu, periodieke ademhaling - Cheyne - Stokes ademhaling. Het apparaat lijkt op CPAP- machines (continue positieve luchtwegdruk) en gebruikt dezelfde maskers, slangen en hulpstukken.

Waarin verschilt Adaptive Servo Ventilation (ASV) van CPAP en BiPAP?
Terwijl CPAP één continue druk biedt en BiPAP twee drukken (bij in- en uitademen), past ASV de druk aan op basis van een algoritme.

De apparaten van ResMed worden Adapt SV genoemd.

Hoe Adaptive Servo Ventilation (ASV) werkt:

Philips heeft een vergelijkbare technologie, AutoSV genaamd, die is opgenomen in hun DreamStation BiPAP- eenheid.

Volgens de website van ResMed is het algoritme als volgt geprogrammeerd:

"De recente gemiddelde ademhalingsfrequentie van de patiënt - inclusief de verhouding van inspiratie tot expiratie en de lengte van een expiratoire pauze. De onmiddellijke richting, grootte en snelheid van verandering van de luchtstroom van de patiënt, die worden gemeten op een reeks instelpunten tijdens elke adem. Een back-up ademhalingssnelheid van 15 ademhalingen per minuut. "

"Door de patiënt op passende wijze te ventileren tijdens perioden van hypopneu en apneu en de ondersteuning te verminderen tijdens perioden van hyperventilatie en normale ademhaling, stabiliseert het ASV-algoritme snel ademhalingspatronen en arteriële bloedgassen en minimaliseert ongemak en opwinding die vaak wordt geassocieerd met bilevel behandeling."
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: stijging AHI bij hartmedicatie

3
Beste Ruud, Heel erg bedankt voor je snelle reactie en zeer heldere uitleg. Ik heb mijn broer telefonisch hierover gesproken en hij zei mij dat hij een Auto CPAP van Philips had. Zijn beschrijving van de werking van het apparaat past echter precies bij de beschrijving van een ASV. Dus misschien bedoelde hij de AutoSV van Philips, die jij hier noemt. Ik weet natuurlijk ook niet of een ASV de oplossing voor mijn probleem is, maar ik vermoed het wel. Ik zou het anders ook niet weten. Ik ga dit bespreken met de arts.
Nogmaals mijn dank.

Re: stijging AHI bij hartmedicatie

5
RuudJ schreef: 16 dec 2019, 21:26 Je broer zal waarschijnlijk een ASV hebben gekregen en dan kan het nog een 'S'-functie hebben Spontane ademhaling ondersteuning of een 'ST'- functie Spontaan en op Tijd instelbaar.
De aanduidingen S en ST zijn alleen van toepassing op BiPAP. Een ASV doet in feite S en zo nodig T, maar dan met het ASV algoritme en intra-breath control van pressure support.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: stijging AHI bij hartmedicatie

6
Het is heel verschillend hoe medicijnen werken op het lichaam. Na een licht infarct kreeg ik opnieuw een tas medicijnen mee. Uiteindelijk weer aan een cipap, nu een bipap. Negentien jaar geleden kreeg ik de eerste.
Na twee jaar gebruik van deze medicijnen en longe dictator ben ik gaan afbouwen. De longarts was buitengewoon verbaasd dat ik zo veel verschillende medicijnen gebruikte Allemaal voorgeschreven door collega's. Ik had teveel last van allerlei bijwerkingen: snelle hartslag, bloeddrukverlagers hielpen niet, uitslag, jeuk, en een wisselende AHI, van laag naar torenhoog.
Huisartsen geven er alleen maar medicijnen bij: zalfjes tegen de uitslag, jeuk en galbulten. Ze pakten de symptomen aan, maar niet de oorzaak. Ik heb nu bijna alle medicijnen laten staan: alleen een bloeddrukverlager en een bloedverdunner.
En zie de uitslag en jeuk verdwenen, ik slaap weer beter, en ik voel me veel fitter. De bloeddruk is nu conform mijn leeftijd, iets hoger dan aantal jaren terug toen ik nog hardliep. O, en ik heb de basisinstellingen van de Resmed ingesteld, ik weet dus niet hoe hoog de AHI nu is. Dat zie ik wel eind volgende maand, als de longverpleegkundige langs komt.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk