6 weken dip?

1
Sinds een paar dagen slaap ik ontzettend slecht, vroeg wakker, me raar voelen, wattig gevoel in m'n hoofd, dat gevoel wat ik had voordat ik met de cpap begon, vaak wakker worden om naar het toilet te gaan, kortom, slaap kwaliteit is niet wat het zou moeten zijn

Begin november ben ik begonnen met de cpap, eerste 4 dagen waren echt geweldig, voelde me echt heel goed, uitgerust, geen energie, maar dat vond ik niet erg, dat zou wel weer komen. Dat kwam niet, want na de 5e dag ging het langzaam minder en minder, Maar altijd nog beter als voordat ik de cpap had, dat was de hele dag rondlopen als een zombie.

Wat me nu opvalt is dat als ik wakker word, ik me daarna wat minder ga voelen met dat wattige gevoel in m'n hoofd, maar dat dat later op de dag beter wordt. In de latere namiddag en avond heb ik er geen last van. Als ik dan wil slapen in de middag lukt me dat niet omdat ik me zo raar voel in m'n hoofd. Zat me al af te vragen wat er verandert is, maar eigenlijk niets. Ik weet even niet goed wat ik kan doen en of dit misschien die 6 weken dip kan zijn.

Ik was 12-12-2019 bij de longarts en hij was zeer te spreken over mijn cpap gebruik, zeer therapie trouw zoals hij dat zei. Mijn AHI was goed, maar heb aangegeven dat ik me nog steeds slecht voel, slecht slaap en heb aangegeven dat ik nog steeds moe en vaak wakker word en dan naar het toilet moet. Hij vond dat vreemd, de AHI was goed, eigenlijk zou alles goed moeten zijn. Heb gevraagd of we misschien iets metd e druk kunnen proberen, maar daar wilde hij niet aan, want de AHI was 1.3 gemid. tot nu toe
Er is toen besloten om een nieuw slaaponderzoek te gaan doen, maar nu eentje met benen, armen en hoofd erbij, dit had ik de eerste keer niet. Dat krijg ik 20-01-2020, benieuwd wat daar uit gaat komen
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: 6 weken dip?

2
Je lichaam is een balans aan het zoeken.
Begint zich te realiseren dat het niet meer voor elke snippel zuurstof hoeft te vechten.

Zie het als dat jij rug aan rug staat met iemand en je leunt tegen elkaar aan.
Dan stapt de ander opeens weg.
Wat gebeurt er?
Je moet je evenwicht opnieuw vinden.

Dat doet je lijf nu ook.
Het is dus heel normaal dat je je wat minder voelt.
Mocht het aanblijven dan moet je even aan de bel trekken bij je behandelaar.
Als het goed is trekt het na verloop van tijd wel bij.
(Hoeveel tijd weet ik ook niet, dat verschilt per persoon, maar bij mij werd het na twee weken een stuk beter.)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: 6 weken dip?

3
Louis66 schreef: 19 dec 2019, 07:01 Hij vond dat vreemd, de AHI was goed, eigenlijk zou alles goed moeten zijn. Heb gevraagd of we misschien iets metd e druk kunnen proberen, maar daar wilde hij niet aan, want de AHI was 1.3 gemid. tot nu toe
De arts geeft de indruk dat hij niet eens weet van het bestaan van RERAs :expressionless: Goed dat er een PSG komt, hopelijk zullen ze goed speuren naar arousals.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: 6 weken dip?

4
Dank jullie wel voor jullie antwoorden, wist het even niet goed meer..

Als het lichaam aan het zoeken is, dan laten zoeken, weinig keus eigenlijk :yum: Ik hoop dat het snel vindt wat het zoekt..

Wat dat nieuwe slaap onderzoek betreft, ik hoop dat er wat uit komt, aangezien ik anders problemen ga krijgen met werk en auto rijden. Ze zijn heel begrijpend op het werk, dat wel, maar aangezien ik normaal in 6 ploegen werk, gaat dat met het openbaar vervoer toch problemen geven. Mijn normale werktijden zijn 08:00 t/m 16:15 (dagdienst) 16:00 t/m 00:15 (middagdienst) en 00:00 t/m 08:15 (nachtdienst). Vooral de middagdienst zou problemen gaan geven aangezien ik dan niet naar huis zou kunnen met de trein.

In januari ga ik weer proberen te re-integreren en mag ik werkzaamheden doen die geen werkdruk opleveren en alles in eigen tempo. Lukt het dan blijf ik langer, lukt het niet, mag ik zo naar huis gaan. En dat alles met het openbaar vervoer... Nu weet ik weer waarom ik eigenlijk nooit met de trein gegaan ben :') (DUUR en vaak vertraging)
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: 6 weken dip?

5
Heb gisteren overleg gehad met de apotheek over mijn medicatie (tramadol), en heb gemeld dat ik apneu heb. Dit wisten ze nog niet bij de apotheek, weet nu niet of dit mijn eigen fout is of niet, maar dat terzijde. Tevens heb ik gisteren de huisarts gevraagd of ik andere medicatie kon krijgen als tramadol, omdat tramadol apneus kan uitlokken. (daar ik slaap apneu heb en de huisarts dit weet) Er werd me gezegd dat eind van de middag het recept klaar zou liggen bij de apotheek. Ik vol goede moed naar de apotheek, bleek dat ze zaldiar voor me geregeld hadden. Dit is tramadol met paracetamol, terwijl ik uitdrukkelijk gevraagd had om GEEN tramadol meer voor te schrijven. ik vanmorgen gebeld en heel het verhaal uitgelegd aan de vriendelijke vrouw aan de telefoon, en dit was haar antwoord: Ja maar dit is een lagere dosering dus die kunt u gerust nemen...
ik zeg: Ja, maar de apotheker zegt dat ik dit beter niet kan nemen omdat er nog steeds tramadol in zit, waarop zij zegt: De apotheker heeft geen geneeskunde gestudeerd en de doctor heeft het zelf voorgeschreven... Waarop ik haar zeg dat ik meer vertrouwen heb in de apotheker wat medicatie aangaat, wat wel of niet kan, en dat hij het toch echt wel weet, komt er een kort antwoord van haar: Ik zal het met de arts overleggen, als u niets hoort ligt het vanmiddag na 14 uur klaar bij de apotheek, goede morgen... en de telefoon lijn was weer vrij voor een volgend gesprek, hoefde er niets voor te doen :)

Ben al bij de apotheek geweest om te vragen wat eventueel de mogelijkheden zijn voor mij, aangezien ik perindopril 2 mg (echt heel weinig) slik voor mijn bloeddruk (heb in juni 2019 een tia gehad) en zo veel opties heb ik niet blijkt wel. paracetamol is veilig, ibuprofen niet, diclofenac ook niet en zo zijn er nog veel meer die niet veilig zijn i.v.m. bloeddruk medicatie. Die aardige mevrouw bij de apotheek had al 11 medicijnen ingevoerd om te kijken of het zou gaan en elke keer kwam daar die waarschuwing voor de bloeddruk medicatie in beeld.

Ik heb al eens geprobeerd (in overleg met praktijk ondersteuning huisarts) om de pillen voor bloeddruk weg te laten, want mijn bloeddruk was bij 30 minuten meting gemid. 137 over 75, maar dat resulteerde in 217 over 117 en 113 BPM in rust... niet echt optimaal dus :grin:
Had daar veel last van, was erg duizelig en wankelde op de benen alsof ik dronken was.

Maar we gaan het afwachten of er iets goeds uitkomt vanmiddag, heb er wel vertrouwen in :see_no_evil:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: 6 weken dip?

6
We zijn er niet uitgekomen, aangezien ik veel pijnstillers niet mag gebruiken i.v.m. perindopril.
We zijn er over eens dat ik 3 x daags 2 x 500mg paracetamol ga nemen als pijn bestrijding voor ischias en dat we die Zaldiar als backup bewaren bij de apotheker, mocht het met de paracetamol niet lukken. Dus vanaf nu geen tramadol meer, eens kijken wat dat met de AHI gaat doen.

Geen idee hoe lang dat het zal gaan duren voordat die tramadol uit het lichaam is. Nu had ik geen zware dosering, had 50 mg, maar toch..
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: 6 weken dip?

7
Eindelijk weer eens normaal doorgeslapen afgelopen nacht, niet eruit voor gang naar toilet, nee.. lekker blijven liggen. Was rond 07:30 uur wakker vanmorgen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik wel in een andere setting zit nu (Zuid Duitsland), dus wellicht speelt dat mee.

Dinsdag 31-12-2019 wordt een nieuw bed bezorgd en als het goed is bouwen ze die ook op :yum: dus ben benieuwd of dat wat uit gaat maken. Ga van een (oud) auping bed naar een boxspring van beter bed (weet zo ff merk niet meer), wat volledig verstelbaar is, 2x 210x90 matras, 53 cm instap hoogte (ben ook niet meer de jongste, 50+) nieuw dekbed, kussens, dus alles nieuw. Mijn oude bed, heb ik al vanaf 2003, dus werd wel tijd. Lag altijd wel lekker, nooit ergens last van gehad, maar toch, nu met die apneu, je weet het maar nooit.

Maar eerst ga ik genieten van Zuid Duitsland und die Deutsche Bahn..

Auf wiedersehen :relaxed:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: 6 weken dip?

8
persluchtpiraat schreef: 19 dec 2019, 12:55
De arts geeft de indruk dat hij niet eens weet van het bestaan van RERAs :expressionless: Goed dat er een PSG komt, hopelijk zullen ze goed speuren naar arousals.
Hmm, dat valt te bezien, heb maar eens gebeld, nog geen brief ontvangen over kleding die ik aanmoet i.v.m. apparatuur. Blijkt dat ik helemaal geen slaaponderzoek heb, maar een intake gesprek bij de neuroloog, over mis-communicatie gesproken... Misschien komt er nog een slaaponderzoek of een ander onderzoek, nog niet duidelijk tot ik dat gesprek met de neuroloog gehad heb. Was wel bij de huisarts geweest met de klachten dat ik vaak eruit moet om te plassen. Heb Tamsulos gekregen wat schijnt te werken. Dit zorgt ervoor dat het bij de prostaat wat meer ontspant zodat je beter kunt plassen en niet meer zo vaak de drang hebt om te moeten plassen. Ben er wel blij mee eerlijk gezegd, vond mezelf zo'n zeikerd geworden :grin:
Ik heb ergens geschreven dat ik een Airfit P10 gekocht had, wat ik op dit moment ook dagelijks gebruik. Afgelopen nacht werd ik zo rond half 5 wakker, moest toilet en heb ff snel gekeken met de app van de dreamstation van philips.. Had tot die tijd maar 1 hypopneu, niet slecht.. de rest van de apneus kwam daarna :smirk: maar misschien sliep ik maar half, zou kunnen.

Maar goed, ik gebruik dus nu die Airfit P10 sinds een paar dagen. Merk dat ik overdag af en toe hyperventileer, me soms raar in het hoofd voel, wat misschien met hyperventilatie te maken kan hebben. Heb het al paar keer gehad en weet dat het weer over gaat, dus ik raak niet meer in paniek, maar zoek wat afleiding wat wel helpt. Allemaal dingen die ik tegen de neuroloog kan/moet vertellen, hele waslijst heb ik al.. Die arme man/vrouw weet niet wat hem/haar overkomt >:)

Maandag 20-01 mag ik er heen en dan eens kijken wat eruit komt.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: 6 weken dip?

9
Louis66 schreef: 15 jan 2020, 15:21 Merk dat ik overdag af en toe hyperventileer, me soms raar in het hoofd voel, wat misschien met hyperventilatie te maken kan hebben. Heb het al paar keer gehad en weet dat het weer over gaat, dus ik raak niet meer in paniek
Als u dit meemaakt, gaat uw hartslag sterk omhoog? Probeer eens de volgende keer als dit gebeurt plat (op de grond) te gaan liggen, zonder bewust de adem te vertragen en vertel wat er dan gebeurt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: 6 weken dip?

10
persluchtpiraat schreef: 15 jan 2020, 16:17
Als u dit meemaakt, gaat uw hartslag sterk omhoog? Probeer eens de volgende keer als dit gebeurt plat (op de grond) te gaan liggen, zonder bewust de adem te vertragen en vertel wat er dan gebeurt.
Nee, mijn hartslag gaat wel iets omhoog, maar niet sterk omhoog. Waarschijnlijk omdat ik weet dat het toch weer over gaat.
Neemt niet weg dat ik toch eens kan gaan liggen en kijken wat dat brengt.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: 6 weken dip?

11
Een paar dagen slecht geslapen, afgelopen nacht was een gebroken nacht. Nog een paar van deze nachten en ze kunnen me opvegen. Is dit onderdeel van die dip?

Ik was afgelopen nacht weer terug van Airfit P10 naar swift fx, ik dacht misschien slaap ik dan beter. Helaas heeft dit niet mogen helpen. Wat er anders is als normaal is masker, namelijk Resmed Airfit P10 en ik had C-Flex+ van 3 naar 2 gezet.
De C-Flex+ staat ondertussen weer op 3. Weet even niet wat te doen. Dat wattige gevoel in het hoofd is er weer, moe, geen energie... Nouja, maandag naar de neuroloog, eens kijken wat die goede man denkt wat er aan de hand is.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb er goede dagen bij, maar zo af en toe glippen er dagen tussendoor die minder zijn en waar ik me erg slecht voel i.v.m. slaap gebrek :expressionless:

Wordt vervolgd
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: 6 weken dip?

12
Vanmorgen bij de neuroloog geweest, wat vragen beantwoord, hij heeft me wat dingen uitgelegd en er is besloten om een psg te doen thuis. 23e januari mag ik alles om laten hangen en 24e mag ik alles weer terug brengen waar we dan 12 Februari de uitslag van hebben bij de longarts en de 13e Februari mag ik naar de neuroloog om uitslag nog eens met hem te bespreken. Was een hele aardige rustige man die alle tijd voor je nam, voelde me zeer op m'n gemak bij hem. Het gaat vooruit :grin:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: 6 weken dip?

13
PSG met plakkers in haar,voorhoofd, armen, borst en benen? Dus je gaat als een terrorist over straat met alle draadjes aangesloten. Succes en niet teveel opvallen anders wordt je nog aangehouden ;) ;) ;) ;)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 6 weken dip?

14
RuudJ schreef: 20 jan 2020, 15:59 PSG met plakkers in haar,voorhoofd, armen, borst en benen? Dus je gaat als een terrorist over straat met alle draadjes aangesloten. Succes en niet teveel opvallen anders wordt je nog aangehouden ;) ;) ;) ;)
Ben al bij de kapper geweest, ben plakker proof nu ;)

Had overigens aan mijn longarts gevraagd of de druk iets verhoogd mocht worden i.v.m. snurken, maar hij wilde niet, aangezien mijn AHI goed was :angry:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: 6 weken dip?

15
Schiet mij maar lek, ik zal de laatste nacht eens delen met jullie, want ik begrijp t niet goed. Ik voel me zo ontzettend brak, maar was maar 1 keer wakker afgelopen nacht. Ik had in totaal maar 3 apneus, 2 hypopneus en 1 centrale.

Hieronder de info uit OSCAR
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10
Bijlagen

Re: 6 weken dip?

16
Louis, hoelang duurde de apneu's? Een lage apneu score wil zeker nog niet zeggen dat je je er goed bij moet voelen. Ook kan dit 1 nacht zo geweest zijn en andere nachten hiervoor minder goed.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 6 weken dip?

17
RuudJ schreef: 21 jan 2020, 16:22 Louis, hoelang duurde de apneu's? Een lage apneu score wil zeker nog niet zeggen dat je je er goed bij moet voelen. Ook kan dit 1 nacht zo geweest zijn en andere nachten hiervoor minder goed.
Kort, ik dacht centrale apneu 10 sekonden en hypopneu's 22 sekonden totaal dus niet eens zo gek lang en toch ben ik zo brak als wat :disappointed:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10