Zwaar ademen of verstopte neus of......

1
Beste allemaal,

Ik heb een vraag waar ik voor mijzelf niet duidelijk krijg waar de oorzaak ligt. Het valt mij op dat ik frequenter snachts wakker wordt met het gevoel '' zwaar '' ademen door mijn neusmasker. Het lijkt of ik de lucht uit mijn cpap moet zuigen en dat de druk niet voldoende is. Het masker ophouden wordt een hele kunst omdat het een voortdurend benauwend gevoel geeft en ik de drang heb om mond erbij open te doen om maar voldoende lucht binnen te krijgen. Het voelt hetzelfde alsof je alleen maar kan ademen door een rietje. Meestal gaat het masker dan af. Als het masker dan af is is mijn neus zo goed als open en gaat ademen zonder masker een stuk makkelijker. Mijn verwarmde slang staat op bevochtiging standje 2 en temperatuur 27C.
Ik heb enkele keren voor het slapen preventief neusspray gebruikt met goed resultaat, maar de spray met xylomethasoline mag je niet lang gebruiken. Maar nu het meest opvallende: het is mij enkele keren opgevallen dat wanneer ik het masker ophoud als ik wakker geworden ben van het benauwde gevoel, mijn cpap soms ineens meer druk geeft en het lijkt alsof het ademen plotsklaps een heel stuk makkelijker gaat en het benauwde gevoel weg is.
Het is duidelijk niet het '' open ploppen '' van mijn neus, maar wel de ervaring '' he ik krijg meer lucht ''.' De slaap is nu van betere kwaliteit maar wordt in uren hierdoor drastisch ingekort omdat het meestal na 3-4 uur slaap voorkomt. Tevens dacht ik dat het aan het filtertje lag dat op de uitlaat van het neusmasker zit, deze vervangen voor een nieuwe zonder gewenst resultaat. Aanloop tijd is niet ingeschakeld.
Een neusdoppen masker heb ik geprobeerd maar dat geeft een pijnlijke neus omdat ik de inblaas ervaar als een soort van straaljet.

Mijn vragen:

* Klinkt dit herkenbaar ?
* Is het mogelijk dat de druk variabel is ingesteld waardoor ik soms te weinig druk/lucht krijg ingeblazen en daar dus benauwd.
* Mocht het vanuit mijn slijmvliezen komen moet ik de temperatuur dan verhogen/ verlagen of de bevochtiging verhogen/verlagen.
Automatische temp en bevochtiging gaven destijds hetzelfde gevoel( te warm en te vochtig ). Advies van Vitalair was daarom temp op
27c en bevochtiging op 2.
* Heeft het te maken met het feit dat snachts door de luchtstroom je slijmvliezen geprikkeld raken en dus opzwellen?
* Kan ik ergens zien of ik een vaste druk heb of een variabele druk ? Het is een autoset, wat ik interpreteer als automatisch aanpassen
aan de ademhaling ( of heb ik het mis :thinking: )


Graag jullie deskundig advies :)
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Zwaar ademen of verstopte neus of......

2
Klinkt bekend. Je hebt toch een DV6? In het menu kan je de instellingen opzoeken. Even drukken en draaien op de menuknop. Je kan weliswaar niet in het menu instellingen aanpassen maar wel uitlezen. Of heb je geen uitdraai gekregen bij het eerste onderzoek? Daar staat het ook meestal op. Of op een formulier van de arts?
Bij mij was die druk ooit 6-14 en is nu 7-11,5 (APAP). Hoger dan 11,5 heeft bij mij echt geen zin, dan word ik vaak wakker. Lager dan 7 ook niet want dan is er weer te weinig lucht. 7 Ervaar ik als het meest comfortabel, dat is meestal mijn gemiddelde druk.
Bij het starten van de machine geeft de DV6 minder druk, lager dan 7 (dat zie ik op de display). Ik heb geen aanloopfunctie geactiveerd. Als de druk niet snel genoeg oploopt merk ik (soms) een tekort aan lucht, soms lijkt het alsof het in- en uitademen niet in het ritme van de machine is. Maar dat kan een illusie zijn, net alsof de machine 'aan het zoeken is'.
Verder merk ik 's nachts ook dat er soms maar 1 neusgat open is. Door het slapen op mijn zij vermoed ik het in mijn neus naar beneden zakt, zwaartekracht, waardoor het dus dicht gaat. Als ik dan wakker word en mij omdraai druk ik handmatig aan de onderzijde van mijn neusmasker en help ik op die manier een beetje het opengaan van het andere neusgat.

Ja, het is me wel een gedoe dat apneu :head_bandage:

Re: Zwaar ademen of verstopte neus of......

4
Mijn ervaring met neusmasker is ook een gevoel van moeite moeten doen met inademen inderdaad alsof t door n rietje gaat ... bij uitademen het gevoel dat mijn luchtpijp uitgerekt wordt, dus de druk ervaar ik dan duidelijk.
en net nog n poging gedaan maar hou t geen half uur vol. Bij het fullface masker dat ik heb ervaar ik geen enkel probleem met ademen...ook voel ik op geen enkele manier dat er druk op m’n snoet staat, alleen omdat die wat lekt soms en veel geluid maakt heb ik nu een paar keer een neusmasker gepoogd maar voor mij is t niks. Druk staat vast op 9 momenteel...hoe je de ingestelde druk op de airsense afleest weet ik niet. Bij slaaprapport in het menu wordt wel een druk vermeld maar dat is volgens mij niet de ingestelde druk. Met Oscar kun je wel zien hoe je apparaat is ingesteld.

Re: Zwaar ademen of verstopte neus of......

5
Aquatilla, De Resmed AirSense 10 Elite (dit staat in jouw onderschrift vermeld) is een cpap met een vaste druk instelling. De Resmed AirSense 10 AutoSet is een automaat dus met een variabele druk instelling, maar die kan ook als cpap worden ingesteld. In het slaaprapport op het display wordt de gemiddelde druk van de afgelopen nacht getoond als je de Periode tenminste op Dag heb ingesteld. Als je de cpap aan hebt staan met het masker op, dan zou je in het display de druk moeten zien staan die op dat moment gegeven wordt. Dus op het moment dat je benauwdheid ervaart bij het wakker worden, draai dan aan de draaiknop zodat het licht aangaat van je display en kijk dan wat voor druk daar staat vermeld. Dit geeft enigszins een indruk van dat moment. In je onderschrift staat een drukinstelling van 6,6 cmh2o. Is dit nog steeds de druk instelling?

Een aanlooptijd druk van 5 cmh2o kan voor benauwdheid zorgen, je kunt deze uitzetten in het Menu Mijn Opties.

Kan het zo zijn dat je de EPR functie op Aan het staan? EPR zorgt voor drukverlaging tijdens het uitademen t.o.v. het inademen.

PS: DV6 staat voor het merk cpap Devilbiss Blue versie 6.x
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zwaar ademen of verstopte neus of......

8
Beste allemaal bedankt voor jullie reacties, telkens ben ik weer verrast dat zoveel mensen mee willen denken om het leven als apneu-er zo comfortabel mogelijk te maken, Blij met zo'n krachtig forum :military_medal: :military_medal: :military_medal:

@RuudJ:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord weer.
Ik heb het een en ander aan de hand van jouw antwoord nagekeken:

Het betreft een Resmed aircense 10 autoset ( zal het aanpassen in mijn onderschrift :upside_down_face: ). Als ik in het '' menu '' kijk dan zie ik staan bij druk 6.6, ga er van uit dat deze druk is vast gezet en dus niet variabel is, tevens omdat bij het aanzetten van de cpap de druk meteen oploopt naar max 6.6 en heb nooit andere cijfers gezien. De druk is vanaf het eerste moment ingesteld op 6.6 en sindsdien niet veranderd. De aanloop tijd gebruik ik vanaf het begin niet omdat ik dit niet prettig vond. De EPR ( of zoals op het display drukverlichting genoemd) staat wel aan.

Groet Aquatilla.
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Zwaar ademen of verstopte neus of......

9
Okay, het zou zo kunnen zijn dat je het benauwd krijgt doordat de EPR aanstaat.

Wat je zou kunnen doen is deze eens uit te zetten. Als de EPR aanstaat op stand 1 dan heb je een uitademing druk van 5,6 cmh2o of bij stand 2 4,6 cmh2o. Stand 3 zou 3,6 cmh2o geven ware het niet dat 4 cmh2o de laagste stand is die ingesteld kan worden. Dus dit zou een verklaring kunnen zijn voor je benauwdheid.

EPR kun je, als patiënt, alleen Aan en Uit zetten via het menu Mijn Opties. Je kunt als patiënt niet de standen instellen. Men heeft dit geplaatst in het 'Instellingen' menu die door artsen en leveranciers wordt bediend.

Natuurlijk kun je benauwd wakker zijn geworden door een 'lange' Ademstop. Vind die plaats, dan wordt de EPR functie tijdelijk uitgeschakeld en blijft de druk op 6,6 cmh2o staan. Bij een automaat zal de druk dan oplopen tot hooguit de maximum ingestelde druk instelling.

Dus je kunt het eens zonder EPR proberen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zwaar ademen of verstopte neus of......

10
Een alternatief: Verhoog de druk met de EPR instelling. EPR 1, verhoog de druk met 1, EPR 2, verhoog met 2 etc. Dat is sowieso beter als je vaste druk wat marginaal is (maw. dat EPR de druk zodanig verlaagt dat obstructies weer de kop opsteken)

Bilevel CPAP werkt sowieso op die manier. EPAP om de luchtweg te stabiliseren, en PS er bovenop om de Work of Breathing (WOB) te verminderen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i