Stroombeperkingen en beknellingen

1
persluchtpiraat schreef: 14 jan 2020, 21:39 ... Flow Restrictions (beknellingen) en RERAs (opeenvolging van beknelling met stressreactie als gevolg) zijn ook slopend voor de slaapkwaliteit en ik had zodoende maar 6% aandeel REM. ...
Even een quote uit een ander onderwerp gepakt omdat ik benieuwd ben wat ik er zelf aan zou kunnen doen om deze Flow Restrictions en RERA's zou kunnen verminderen of verhelpen. Weet jij dat? Of is het iets waar ik mee moet leven?
Op zich heb ik er niet zoveel moeite mee, sinds de APAP (1,5 jaar inmiddels) is mijn slaapkwaliteit sowieso sterk toegenomen en ik merk nog steeds elke maand een verbetering. Dus wat dat betreft: :party:

Hieronder een grafiekje waarop de gebeurtenissen te zien zijn (via Smartlink):

Re: Stroombeperkingen en beknellingen

4
Dat is EPR 1? Je zou de twee trappen omhoog kunnen zetten, naar 3 en de minimum en maximumdruk ook met 2 cmH2O omhoog.

2 cm extra pressure support (EPR) zou de incidentie van FLs in theorie verminderen.

Het is overigens niet zeker of het elimineren van FLs echt winst zou opleveren, mijn (als leek) indruk is dat de mensen die lijden onder FLs een kleine minderheid zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Stroombeperkingen en beknellingen

5
Zie de grafiekjes van EPR (Smartflex) viewtopic.php?f=60&t=12222. De Smartflex is bij mij -2 h2o ten opzichte van de druk op dat moment - dat hoeft overigens niet de maximum ingestelde druk te zijn (APAP). Het gaat niet naar +2 volgens mij.
De afvlakking van de curve is volgens mij meer een luxe (stand 5), fine-tuning.
Ik heb ergens (...) gelezen dat FL's tijdens de REM-slaap niet echt betrouwbaar zijn, de ademhaling kan dan wat onregelmatiger zijn. En dat RERA's niet altijd op de juiste manier worden geïnterpreteerd. In het begin van de nacht heb ik de meest diepe slaap en in de ochtend (vanaf 4 uur) wat lichter. Dus die FL's zeggen dan blijkbaar niets en daar hoef ik mij niet 'druk' om te maken. Desalniettemin was ik benieuwd naar de reacties op het forum.