toename AHI en slechter slapen

1
Hallo allemaal,

Sinds maart 2019 gebruik ik de dreamstation als cpap. Ik ben hier heel tevreden mee tot eigenlijk begin januari dit jaar. Uit het slaaponderzoek kwam naar voren dat ik een AHI had van 67. Toen moest ik dus met de therapie beginnen en dat ging heel erg goed.
Mijn gemiddelde AHI over het laatste jaar is 1,1, dus supergoed. Ik merk ook dat ik er door opknap, niet meer 's nachts eruit om naar het toilet te gaan, s'avonds niet meer op de bank in slaap vallen, Dieper slapen in de nacht. Kortom meer energie.

Tot begin januari, mijn AHI loopt op, soms tot bijna 3 (nog steeds laag, dat weet ik) terwijl ik altijd rond de 1 zat. De eerste 3, 4 uur slaap ik diep en daarna wordt ik wakker en val ik eigenlijk niet meer goed in slaap. Ook merk ik dat mijn neusdoppenmasker meer lekt als voorheen, ik gebruik de resmed airfit p10.

Is er iemand die dit herkent?

Re: toename AHI en slechter slapen

2
Hallo Fred, ik begrijp dat je dus nu 1 jaar bezig bent met de cpap therapie. Ik weet niet of je op de hoogte bent van het feit dat je elk jaar recht hebt op een nieuw masker en op filters voor jouw cpap apparaat?

Na een jaar gebruik wordt het silicoon van het masker door gebruik en veroudering ook slapper. Ik weet niet welk maat doppen je gebruikt maar mocht dit maat M zijn, probeer dan eens maat L uit. Tevens mocht je nog een nieuw masker bij jouw leverancier moeten bestellen (sowieso wordt alles uit het basispakket vergoed) weet dan dat je zelf mag beslissen welk masker je nu wilt gebruiken. De opvolger van Resmed Airfit P10 die jij nu gebruikt, is het Resmed Airfit P30i masker. Het voordeel van dit masker t.o.v. de P10 is dat deze veel beter aansluit op de neus en vorm van het gezicht en dat de slang aansluiting niet meer op het neusdoppendeel zit maar boven op het hoofd. De luchttoevoer loopt via de wangen naar het doppengedeelte. Het masker heeft twee frame maten, namelijk Small en Standaard ( = medium), daarbij worden er twee maten neusdoppen meegeleverd namelijk Small en Medium. Heb je Large (bestelnummer 63863) nodig, dan zul je deze aan jouw leverancier moeten vragen en doe dit ook, want zij behoren jou een juist passend masker te leveren.

Let wel even op: Resmed adviseert voor de heren te starten met het Standaard Frame en voor de dames het Small Frame. Je leverancier zal dus het Large Frame moeten leveren. Resmed heeft namelijk ervoor gekozen om het P30i masker niet met twee Frames te leveren, maar echt met aparte verpakkingen, het Small Frame met twee neusdoppen en het Standaard Frame met twee neusdoppen. Dus sowieso zonder neusdoppen maat Large.

Dus een nieuw masker zal waarschijnlijk de AHI weer doen dalen.

Het ontwaken na zo drie tot vier uur komt vaak voor. Een normale nacht heeft zo 5 slaapcycli van elk 1,5 uur en elke slaapcycli bestaat uit zo vijf slaapfases. Dus na 3 uur heb je twee slaapcycli gehad. Als je wakker wordt dan ben je door je eerste vermoeidheid heen. Zorg dat je dan zo weinig mogelijk licht aan doet mocht je dan naar het toilet gaan en probeer dan direct weer door te slapen zonder op de telefoon te kijken, want dit zorgt er ook voor dat men vaak niet meer in slaap valt.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.

Succes.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: toename AHI en slechter slapen

3
Hallo Ruud,

Bedankt voor je reactie. Ik vond de neusdoppen er nog prima uitzien, maar blijkbaar is het toch dat schijn bedriegt. Ik heb vannacht de neusdoppen "L" gebruikt en nu was er geen lekkage. Blijkbaar zijn de anderen toch verouderd. Ben benieuwd of de AHI score nu ook weer naar het oude stabiele nivo zakt.

Ik heb in het 1e jaar 1x een ander masker aangevraagd om te proberen: DreamWear Neusmasker. Deze heeft de aansluiting ook bovenaan. Ik kon hier niet aan wennen. Je hoorde en voelde constant een luchtstroom. Ik ben toch bij het masker van Resmed gebleven, die bevalt mij prima.

Ik zal eens informeren of ik nu alweer recht heb op een nieuw masker.

Nogmaals bedankt voor je info.