Heftig oplopende AHI

1
Beste allemaal,

Is er iemand onder jullie die zich in onderstaande herkent en misschien tips heeft? Door de hele corona-crisis is het super lastig om op korte termijn bij een goede arts terecht te komen (wat ik begrijp).

Ik heb bijna 3 jaar slaapapneu en ruim 2 jaar een Cpap. Toen het geconstateerd werd had ik een gemiddeld ahi van 45 en op mijn rug 78. Met de Cpap (Dreamstation met neusmasker, druk 9) werd dit 2 jaar lang teruggebracht naar zo'n 4,5 gemiddeld. Ik wilde graag mooiere waardes (rond de 1), maar dat lukt niet. Helaas bleven mijn klachten ook wel aanwezig (moe, duizelig, moeite met lezen), maar dat zou volgens de artsen ook aan diabetes of burnout kunnen liggen.
Opeens begonnen mijn apneus op te lopen naar een gemiddelde over enkele maanden van 9 (tussen de 6 en 13 per uur elke nacht). Bij Sein raadde ze aan om de druk te verhogen naar 10 en anders een paar weken later naar 11. Ik heb 3 weken met druk van 10 geslapen, maar gemiddelde ging stijgen naar 12 (tussen de 9 en de 16 per uur per nacht). Daarna verhoogd naar 11, maar nu zie ik steeds vaker waardes van 18, 19, 21 per uur per nacht. Blijft dus stijgen i.p.v. dalen.

Edit: ik heb nog even in Sleepyhead gekeken en het betreft ongeveer 70% obstructieve apneus.

Heeft iemand enig idee of je hoger ahi kan krijgen door verhogen van de druk?
Zijn er misschien tips of ervaringen om op een andere manier je ahi te verlagen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie input.

Gaby Buurman

Re: Heftig oplopende AHI

2
Hoi Gaby, normaal hoe hoger de druk des te minder de obstructieve apneu en hoe hoger de kans op centrale apneu. Ik zie dat je een neusmasker gebruikt. Heb je al eens met een neusdoppen masker geslapen?

Met zo masker gaat de luchtstroom nog beter rechtstreeks de neus in en dit heeft vaak een beter effect.

Ben je misschien afgevallen, zo ja, dan zou de druk juist omlaag kunnen ipv omhoog!

Verder ervaar jij ook problemen met het uitademen tegen de luchtstroom in? Zoja, je zou gebruik kunnen maken van de flex functie van de dreamstation.

Dan nog iets, vervang je regelmatig je filters van de dreamstation? Als deze zwaar vervuild zijn vanwege stof, dan kan dit ook van invloed zijn op de luchtstroom en ademhaling.

Misschien heb jij wat aan deze tips?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Heftig oplopende AHI

3
Dank je wel Ruud voor je antwoord. Hier kan ik wel iets mee.
Ik heb geen problemen met uitademen, maar ik kan natuurlijk wel eens een paar nachten met Flex aan proberen. Filters kan ik ook iets vaker vernieuwen.
Neusdoppen ooit wel geprobeerd, maar beviel mij niet (Dreamwear). Misschien nog maar eens rondkijken naar ander type.

Nogmaals heel erg bedankt.

Re: Heftig oplopende AHI

4
Gaby, ik slaap sinds bijna een maand nu met het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker, een heerlijk masker met Quietairfilter op de doppen. Daarom geen wind tegen de dekens. Aansluitingslang prima boven op het hoofden ook daar hoor je vrijwel de ventilatie wind niet.

Filters meestal om de twee maanden vervangen.

Dan de druk misschien werkt het omgekeerde wel. Vast op 8 cmh2o ipv 9cmh2o en hoger.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar