'sporten' en apneu

1
Hoi,
ik heb remslaap apneu die erger is als ik op mijn rug slaap.
ik slaap nu zoveel mogelijk op mijn zij (met hulp van de nightbalance en een groot U-vormig kussen).
Dit helpt goed, de zuurstofdalingen zijn veel minder diep (al duren ze wel gemiddeld 10 seconden langer per keer).
Ik meet de zuurstofdalingen gedurende de nacht met een vinger pulse oximeter, om te kijken hoe ik ze met aanpassingen in mijn gedrag overdag nog meer kan beinvloeden.
Ik drink dus geen alcohol meer ;)

Maar: ik ben lichamelijk in een heel slechte conditie, die er door het thuisblijven ivm corona niet beter door wordt. Ik wil niet nog verder achteruit gaan, dus ik probeer nu heel voorzichtig met een hometrainer (tien minuutjes heel rustig fietsen per dag) en wandelen op rustige tijden (2 x per dag een blokje om van 1 km per keer) mijn conditie niet nog verder te laten verslechteren. Helaas zie ik dat dergelijke activiteit overdag tot meer en diepere zuurstofdalingen 's nachts leidt.
Ik houd me al enorm in want anders word ik er ook overdag benauwd van.

Wie herkent dit? Ik dacht dat lichamelijke activiteit juist goed was voor apneu.
Maar het lijkt erop dat zoveel mogelijk op de bank zitten veel beter is in mijn geval.
Ik heb een BMI van 28, dus wel wat te zwaar maar niet extreem.

groet!

Re: 'sporten' en apneu

2
Aan gezien ik geen arts ben kan ik niet verklaren waarom inspanning overdag leidt tot zuurstofdalingen 's nachts.
Misschien is hier sprake van een verkeerde conclusie?
Ik beweeg => lagere saturatie => bewegen = lagere saturatie.

Dat lijkt een beetje op de "getrainde kikker test".
Als je een kikker neemt die op commando kan springen en je hakt zijn pootjes eraf springt hij niet meer na het commando.
Conclusie: Als je de pootjes van een kikker afhakt wordt hij doof.
En ik denk dat dat hier ook zo een beetje is.

Wellicht heb je minder ademstops, maar wel langere?
Wellicht speelt er wat anders dat helemaal niet apneugerelateerd is?
Al met al zeker iets om met je behandelaar op te nemen, naar mijn mening.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: 'sporten' en apneu

5
Ijongkind, het is niet nodig om hele berichten te quoten. Een deel kan ook, alleen waar je de nadruk op wil leggen. Als je je antwoord begint met de naam van de persoon op wie je wilt reageren is dat al voldoende.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar