Neus (snurk) e.a. neus problemen en opboeren

1
Hallo,

Ik zal eerst even wat gegevens geven voor ik mijn vragen stel:

- AHI 46, 7.5 druk, Philips Dreamstation ResMed neusmasker evt. FF beschikbaar ook van ResMed - Vivisol

- CPAP therapie sinds 3 nachten

- Mijn KNO arts zei "je hebt erg nauwe neusgangen" en mijn rechterneus gang lijkt chronisch 50% verstopt, links geen probleem.

- Huisarts zei "erg slappe overhangende huig, dat zal niet beter worden de komende jaren"

- 15 jaar geleden onderzoek KNO met roesje, advies: "Uvulo-palato-faryngo-plastiek, verwijderen keel en neus amandelen" (niet laten uitvoeren)

Dan de 2 problemen:

Ik had altijd al last van af en toe periodes dat mijn neus een snurk geluid(je) maakt, juist als ik in zou slapen. Dat maakte me dan wakker. Daar werd ik dan zo gek van dat ik soms maar m'n bed uit ging en de nacht oversloeg.

De 1e twee nachten met de CPAP had ik hier geen last van. Maar de 2e nacht had ik last van opboeren en geluiden uit de maag en voelde 'spanning' in dat gebied. Gisteren Vivisol gebeld. Ze liet me een truukje uitvoeren waardoor ik de Flex op 1 kon zetten. Ik moest daarvoor iets doen wat ik "daarna niet zelf meer mocht doen".

Aangezien ik moeite had met uitademen zou Flex 1 helpen en hopelijk ook tegen het opboeren. Zo niet, dan moest ik terugbellen.

Nu net de 3e nacht gehad. Ik heb 0,0 geslapen. Heb het 2x 4 uur geprobeerd maar zonder succes. Probleem : Druk op de maag en geluiden uit de maag, opboeren (nog steeds dus). Probleem vooral: elke keer als ik tracht in te slapen snurkt mijn neus en schrik ik wakker. Elke.... keer.... weer....

Mijn idee is dat de aanpassing die ik heb moeten doen hier oorzaak van is. Het heeft mijn probleem niet opgelost en heeft mijn neus snurk probleem verergert.

Herkend iemand dit, heeft iemand advies? Ik wil vandaag Vivisol weer bellen en hopelijk met jullie advies nu gelijk een goede instelling laten uitvoeren.

Overigens, uitademen was inderdaad een fluitje van een cent. Ik heb aan het einde van de nacht Flex op 3 gezet (ik heb die optie ineens in het hoofdmenu dat was vergrendeld maar blijkbaar nu niet meer). Maar ik snap al die termen niet beste mensen. Ik heb m'n best gedaan de termen te leren en te begrijpen maar A-Flex B-Flex C-Flex D-Flex geef het een naam ik volg dat niet.

Flex 3 zorgde ervoor dat uitademen weer iets moeilijker werd (gaf mij niet) het neus snurk geluid leek iets zachter nu (dat is wel iets beter dan) Maar sommige mensen spreken over Flex uitschakelen of adaptief of weet ik het... nogmaals, ik ben geen expert ;-)

Hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen dan komen we er vast uit met Vivisol.

Re: Neus (snurk) e.a. neus problemen en opboeren

2
Ik weet niet of mij dit gaat lukken, maar als het lukt, nog even een screenshot van het overzicht van de enige prettige nacht die ik heb gehad, gisterennacht.

Misschien dat de experts onder jullie daardoor nog wat beter tips kunnen geven.

(ps. de meeste "OA" meldingen zaten in de periode voor inslapen, ik kon de slaap pas na 1,5 uur vatten, 9xOA melding tijdens de slaap)
Bijlagen
Screenshot OSCAR 16 april Screenshot OSCAR 16 april

Re: Neus (snurk) e.a. neus problemen en opboeren

3
Welkom op het forum. Het menu "waar je je niet meer mag komen" is het menu waar de artsen, lees leverancier, de instellingen wijzigt op advies van de arts. Wat is flex? Flex is in feite een drukverlaging tijdens de uitademing. Dit wordt gebruikt als je moeite hebt bij het uitademen tegen de luchtstroom in. Flex 1 = drukverlaging van circa 1 cmh2o, Flex 2 = drukverlaging van circa 2 cmh2o en Flex 3 = drukverlaging van circa 3 cmh2o. Deze laatste kan ook weer problemen geven. Bijv. druk inademen 7,5, flex 3 = druk uitademen 4,5 en dan zou je dus kunnen ervaren dat je weer te weinig lucht krijgt.

A-flex wordt gebruikt bij een apap, hierbij is de druk variabel tussen twee niveau's een ingesteld minimum druk en een maximum druk.
B-flex wordt gebruikt bij een bipap, hierbij is er een druk ingesteld voor het uitademen, noemen we Epap en een druk ingesteld voor het inademen, genoemd Ipap. Een bipap wordt vaak gebruikt om ondersteuning te bieden van de ademhaling.
C-flex wordt gebruikt bij een cpap, hierbij is de druk vast gezet in een vaste stand.

Een apap kan vaak ook worden ingesteld als een cpap, omgekeerd een echte cpap kan nooit worden ingesteld als een apap.

Een apap en een cpap met een flex functie is in feite een beperkte bipap met max 3 cmh2o druk verschil. Een echte bipap kan een veel groter bereik aan. Een apap/cpap gaat meestal van 4 tot 20 cmh2o, een bipap kan vaak tussen 0 en 25 of zelfs 35 cmh2o worden ingesteld. Dan heb je nog een ASV, die wordt alleen voor speciale gevallen, lees ademhaling storingen, gebruikt.

Je kunt Hier lezen over het opgeblazen gevoel, boeren, winderigheid. Dit is in het begin normaal en het is echt een kwestie van wennen.

Je moet de therapie met een xpap (dit kan cpap, apap, bipap zijn) accepteren en er niet tegen opzien. Wat ik normaal niet zou adviseren, is als het niet gaat om met een full face masker te slapen. Maar als je die hebt, zou ik gewoon eens kijken of je daar wel mee kan slapen. Dit specifiek omdat jouw neusgangen al vernauwt zijn volgens jouw arts.

Wat je ook kunt doen is de rechtse knop bovenop de dreamstation gebruiken bij het slapen gaan. Dit is de rampknop. Deze knop zorgt ervoor dat je met een bepaalde begindruk in een bepaalde tijdspanne in slaap kan vallen. Tijdens deze tijdspanne loopt de druk langzaam op van de ingestelde begindruk naar de ingestelde druk, bij jou dus 7,5 cmh2o.
De begindruk kun je in een menu instellen en ook de tijdspanne kun je daar instellen, vaak in stappen van 5 minuten tot 45 minuten.
De begindruk zou ik dan op 5,5 cmh2o instellen anders kan je de druk weer te laag ervaren en ga je weer bij-ademen via de mond bij het gebruik van een neus of neusdoppen masker.

De uitslag zoals je die via de print screen toont is een mooie uitslag. De obstructieve apneu en de hypopneus zijn samen nog wel wat hoog, maar dat maakt op dit moment nog niets uit. Het gaat om de acceptatie van het gebruik van de cpap. Ook moet je ervoor waken dat als het niet gaat, dat je de gehele nacht wakker blijft. Je moet op een gegeven moment gewoon gaan denken, lukt het vandaag niet dan morgen maar. zorg dat je de volgende dag ook door kan gaan.

Mocht je vragen hebben, stel ze, we zijn ervoor om deze te beantwoorden als dit in onze mogelijkheid ligt.

suc6.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Neus (snurk) e.a. neus problemen en opboeren

4
RuudJ schreef: 17 apr 2020, 14:23 B-flex wordt gebruikt bij een bipap, hierbij is er een druk ingesteld voor het uitademen, noemen we Epap en een druk ingesteld voor het inademen, genoemd Ipap. Een bipap wordt vaak gebruikt om ondersteuning te bieden van de ademhaling.
Dit is niet juist. Het wordt BiFlex genoemd, en het is een combinatie van dynamische Rise Time en "flow rounding" waardoor de overgangen tussen EPAP en IPAP minder abrupt zijn. BiFlex kan worden uitgezet, dan kan je een vaste Rise Time instellen van 200, 300 of 400 milliseconden.

• 1 sets Rise Time to 1 (200 msec).
• 2 sets Rise Time to 2 (300 msec).
• 3 sets Rise Time to 3 (400 msec).

Voor de rest is de uitleg dat "Flex" (in zijn verschijningen A-Flex en C-Flex) vergelijkbaar zijn met Bilevel CPAP onjuist. Dit staat beschreven in deze medische publicatie.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Neus (snurk) e.a. neus problemen en opboeren

6
Bedankt beide voor jullie gedetailleerde antwoorden.

Ruud, de link die je stuurt over het opgeblazen gevoel werkt niet ?

Wat nog even onbeantwoord blijft is de vraag "kan ik met het apparaat met een instelling iets bereiken tegen het neussnurken?"

Vandaag Vivisol gesproken, neus snurk geluiden kunnen met de flex instelling niet beïnvloed worden. Verder blijkt dat de vorige medewerker dus 1 of andere automatische (of adaptief ingestelde?) FLEX aangepast had naar handmatig, en toen waarde 1. Vannacht heb ik in mijn onkunde gedacht, 1 is te weinig tegen druk ik moet denk ik maar 3 kiezen. Ze legde me uit dat 3 juist de minste tegendruk gaf.

Wat ik dan niet snap is haar uitleg "FLEX 1 t/m 3 bepaald hoeveel tegendruk je voelt bij het uitademen. Dat mag je zelf instellen wat je prettig vind. 1 is veel tegendruk, 3 nauwelijks. Het beïnvloed niet je apneus, het helpt ook niet met het neussnurk geluid".

Ik snap de uitleg op zich wel, maar waarom heb ik dan vanuit de fabriek een heftige tegendruk waar ik amper tegenin kon uitademen als dit volgens haar "naar eigen wens in te stellen" is ? Waarom dan niet gewoon een hele lage tegendruk zodat ademen een makkie is als deze instelling 'niets' doet verder voor je therapie ?

Enfin, verder heeft ze de therapie druk van 7,5 naar 7,0 verlaagt. Het verhaal is dat 0,5 niet erg is en niet mijn apneus zou moeten doen toenemen (waar ik bang voor was) maar mogelijk dus wel verlichting brengt tegen het opgeblazen gevoel. Verzoek om hier een week mee te testen en eventueel eerder te bellen als er iets niet goed gaat.

Ruud, wat betreft het FF masker. Ik twijfel of ik daar al direct mee moet experimenteren. Advies was begin met het neusmasker het FF masker is meegeleverd uit voorzorg. Als ik wat gewend geraakt ben is het misschien een idee. Maar bijkomend nadeel is dat ik maagzuur problemen heb (reflux) en ik 's nachts op de tast wat rennies erin prop en weer verder slaap. Dat wordt met een FF masker serieus een opgaaf nu. Daarnaast blijft het feit dat ik een neusslaper ben, blijkbaar. Dus met FF masker op blijf mijn neus snurk geluiden maken omdat ik die voornamelijk zal gebruiken.

Misschien dat er iemand nog tips heeft voor de neus. Ik heb een neusspray op basis van zoutoplossing gekocht vandaag om het rechter neusgat misschien wat meer open te krijgen. Met de gedachte, een zoutoplossing mag je langdurig gebruiken. Maar ik las al op de verpakking "maximaal 30 dagen". Ik denk dat ik dit chronisch moet gebruiken....

Zou het stoppen met de bevochtiger helpen of juist dom zijn ? Mijn zwager heeft ongeveer dezelfde klachten en Philips dreamstation en zei dat hij de bevochtiger nog nooit had gebruikt. Mij is juist geadviseerd WEL met bevochtiger te werken. Anders zou ik een lopende neus krijgen, korsten, droge keel etc. Mijn zwager zegt "oh, nou geen last ik neem wel een slokje water als dat zo is".

Maar als je neus niet door verkoudheid maar chronisch verstopt is (vernauwd? litteken? wie zal het zeggen) welk effect heeft bevochtigen dan, misschien juist verergering ?

Re: Neus (snurk) e.a. neus problemen en opboeren

7
U kunt een neusdoppenmasker proberen, deze blazen de neus op als een springkasteel. De Dreamwear doet het ook. Ik heb daar veel profijt van tijdens verkoudheid e.d.
MorganBateson schreef: 18 apr 2020, 00:13 Wat ik dan niet snap is haar uitleg "FLEX 1 t/m 3 bepaald hoeveel tegendruk je voelt bij het uitademen. Dat mag je zelf instellen wat je prettig vind. 1 is veel tegendruk, 3 nauwelijks. Het beïnvloed niet je apneus, het helpt ook niet met het neussnurk geluid".

Ik snap de uitleg op zich wel, maar waarom heb ik dan vanuit de fabriek een heftige tegendruk waar ik amper tegenin kon uitademen als dit volgens haar "naar eigen wens in te stellen" is ? Waarom dan niet gewoon een hele lage tegendruk zodat ademen een makkie is als deze instelling 'niets' doet verder voor je therapie ?
U klinkt als een kandidaat voor BiPAP. Een EPAP die voldoende is om de boel open te houden, en een IPAP er bovenop om te zorgen dat het ademen lekker licht en makkelijk wordt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Neus (snurk) e.a. neus problemen en opboeren

8
persluchtpiraat schreef: 18 apr 2020, 00:49 U kunt een neusdoppenmasker proberen, deze blazen de neus op als een springkasteel. De Dreamwear doet het ook. Ik heb daar veel profijt van tijdens verkoudheid e.d.
Dit zal ik zeker met Vivisol bespreken, bedankt.
persluchtpiraat schreef: 18 apr 2020, 00:49 U klinkt als een kandidaat voor BiPAP. Een EPAP die voldoende is om de boel open te houden, en een IPAP er bovenop om te zorgen dat het ademen lekker licht en makkelijk wordt.
Ik zal ook die info voorleggen.

Ik weet niet goed wat ik tot nog toe heb aan de AHI waardes die ik aflees. Het was in de andere 2 "goede" nachten <10 AHI en nu ineens vannacht weer 14.5 AHI. Maar men zegt bij Vivisol dat deze data na zo'n korte tijd weinig te zeggen hebben en dat ik enkele weken data zou moeten hebben.

Ik zie b.v. een half uur van >30 AHI. Die piekwaarde komt voor in een periode waarin de AHI gemiddeld 20-25 is die ongeveer 1,5 uur duurt.

Mij is gezegd niet zoveel erop te focussen, en na zo'n korte tijd niets aan de data heb nog. Haha moet je tegen een Asperger type als ik zeggen :blush: dus ik verdiep me al de hele tijd in OSCAR en de vele gegevens die ik dan kan zien.

Re: Neus (snurk) e.a. neus problemen en opboeren

9
https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=64&t=11327

Zijn de instellingen van hfdstk 3 overgenomen bij jou?

Hier een bericht over het gebruik van een Neusdoppenmasker en een klein testje die je kunt uitvoeren bij jezelf.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Neus (snurk) e.a. neus problemen en opboeren

10
RuudJ schreef: 18 apr 2020, 13:47 https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=64&t=11327

Zijn de instellingen van hfdstk 3 overgenomen bij jou?

Hier een bericht over het gebruik van een Neusdoppenmasker en een klein testje die je kunt uitvoeren bij jezelf.
Bijzonder, jouw links werken niet als ik erop klik, maar blijkt een probleem van Chrome. Als ik dat doe in IE of op m'n telefoon werkt het goed. Dus met je links was niets mis, maar wel met Chrome.

Ik heb de relevante instellingen van hfdstk 3 overgenomen, maar zal voorlopig denk ik maar even niet zo nauwlettend op OSCAR gaan zitten totdat ik mijn eerste telefonische afspraak heb (28 april) waarbij ze voor het eerst gaan inloggen en kijken naar de resultaten tot dusver.

Het is ook best frustrerend om te zien dat je AHI weer zo enorm is, maar aan de andere kant als je zonder CPAP af en toe 80+ AHI hebt is een AHI van 20-25 veel, maar al wel 4x minder.