Ik krijg mijn eerste cpap...

1
Vlak voor corona is er bij mij ernstige slaapapneu vastgesteld en was al doorverwezen naar het ziekenhuis, maar toen werden alle afspraken afgezegd.
Vandaag werd ik gebeld door iemand van Mediq, hij zal in plaats dat ik naar het ziekenhuis zou komen, volgende week bij mij thuis langskomen om een cpap af te leveren, af te stellen en mij alle informatie geven die ik nodig zou hebben.
Dit omdat de longartsen voorlopig nog wel even bezig zijn met die verschrikkelijke corona...
Hij wil me zien ademen met zo een masker en gaat niet weg tot alles goed is afgesteld.
De eerste twee weken gaat hij mij in de gaten houden via wifi, en kan dan vanaf afstand de instellingen op de cpap veranderen.
Hij zei ook dat ik hem de eerste twee weken wel zou vervloeken, om dat het nieuw en raar is om met een masker te moeten slapen...
Eigenlijk ben ik alleen maar dankbaar en vindt ik het bijzonder dat ik toch in deze tijd geholpen wordt.

Heeft iemand nog tips voor mij om zo snel mogelijk te wennen aan een cpap en wat ik perse moet vragen of doen als die meneer bij me is?

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Marineta

Re: Ik krijg mijn eerste cpap...

2
Marineta, heel bijzonder en ook wel goed dat men jou op deze wijze toch zo snel mogelijk wil helpen.

Er zijn diverse merken apparaten van diverse fabrikanten. Veel wordt uitgezet, de Dreamstation van Philips, de Resmed AirSense 10 van Resmed, de Devilbiss 64 Blue van Devilbiss, en er zijn nog meer merken. Zelf heb ik de Resmed AirSense 10 AutoSet in huis, ben er erg tevreden over.

Er zijn ook verwarmde slangen voor zulke apparaten en vaak moet je die zelf voor eigen rekening aankopen. Er zijn er 5. Voor Resmed de climate line voor de Resmed S9 (voorloper van de 10) en de Resmed AirSense 10. De slangen zijn niet uitwisselbaar, dus ieder zijn eigen slang. Prijs bij leverancier Vivisol circa €32,00

De Heated Tube 15 mm (HT15) voor de Dreamstation. Circa €60,00 of meer

De Thermosmart verwarmde slang voor de Fisher & Paykel Sleepstyle (en zijn voorgangers de Icon en Icon+) circa €46,00

Voor alle overige merken is er de universele hybernite verwarmde slang. Circa €46,00

Zo slang zorgt voor het voorkomen van condens in een van temperatuur wisselende omgeving. Niet direct noodzakelijk, maar wel vaak gewenst vanwege een koud aanvoelende luchtstroom die door de slang en het masker komt.

Dan het masker. Van groot belang is, dat je je masker niet zittend, maar vooral liggend op je eigen bed en vooral eigen kussen past. Liggend is heel anders dan ziitend. Vaak past men zittend en ontstaan de problemen als men gaat liggen, maar dan is er geen ondersteuning aanwezig. (behalve hier dan 😉)

Men is gewoon om met een neus masker te starten, omdat dit het meest effectief werkt bij een pap therapie. Dus de vraag is nu aan jou, hoe adem jij?

Veel apneu patiënten ademen via de mond. Men geeft dit dan aan en men wil dan wel snel starten met een full face masker.

Er zijn in feite zo 5 types maskers.

Neusmasker over de neus heen of tegenwoordig ook onder de neus tegen de neusgaten aangedrukt.

Neusdoppen masker, twee dopjes die onder de neus tegen de neusgaten wordt aangedrukt. Deze hebben vaak een eigen stukje slang aan de doppen zitten. Tegenwoordig zijn er ook neusdoppen op een frame waardoor lucht wordt toegevoerd (via de wangen) en via de slang die bovenop het hoofd is bevestigd.
Het Dreamwear blue gel neusdoppen masker en het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker zijn tegenwoordig erg in, waarbij de laatste ook voorzien is van een Quietair filter en een snelkoppeling die via een eenvoudig kliksysteem de slang koppelt aan het frame.

Een masker alleen voor in de mond. Wordt alleen toegepast als er geen neusademing mogelijk is. Wordt daarom weinig toegepast.

Een full face masker over de neus en mond heen. Tegenwoordig ook over de mond en onder de neus met neusmasker of neusdoppen masker.

En er is ook een Philips Fitlife masker. Dit masker gaat over het hele gezicht heen, dus over het voorhoofd en onder de kin, dus ook over de ogen. Vrij prijzig masker en alleen als andere maskers geen oplossing bieden.

Dus kun je gemakkelijk door de neus ademen?

Omdat men niet weet hoeveel ademstops jij hebt, ik neem aan dat er vanwege corona geen slaaptest heeft plaatsgevonden, zal men jou nog geen neusdoppen masker willen verstrekken.

Is er wel bekend hoeveel ademstops je hebt gehad tijdens de vaststelling van je ernstige apneu, dan kun je via de Nekformule de benodigde druk berekenen.

Kijk hiervoor bij het subforum "Naslag" daar staat de formule.


Weet dat je in het begin van de therapie soms meerdere maskers mag uitproberen. Wel met mate en je moet jezelf en het masker de kans geven om aan elkaar te wennen. De therapie valt of staat met een goed zittend en passend masker.

Heb je vragen stel deze, we proberen deze te beantwoorden.

Kijk ook bij Tips en trucs bij informatie voor de beginnende apneuer.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ik krijg mijn eerste cpap...

3
Dank voor de uitgebreide informatie, ik heb geen idee welk apparaat ik ga krijgen volgende week, kun je daarvoor kiezen of hangt dat af van wie je het krijgt?

Een paar weken voor Corona heb ik thuis een slaaponderzoek gehad van Vivisol, daaruit kwam dat ik 48,7 keer een ademstop heb.

Op mijn linkerzij heb ik de minste ademstops en op me rug de meeste, ik heb al een voedingskussen gekocht zodat ik in die houding moet slapen... Dat lukt redelijk al duw ik het kussen s'nachts ook gewoon weg om weer op me rug te gaan liggen, dan heb ik me man die me weer de goede kant op stuurt :neutral_face:

Ik adem niet zo goed door mijn neus, en heb van de KNO arts daarvoor een neusspray gekregen (fluticason-propionaat) daardoor krijg ik wel meer lucht, en volgens mijn man snurk ik daardoor ook minder, maar als ik wakker wordt de volgende ochtend zit me neus toch weer verstopt, ik adem dus denk ik het meest door me mond, en die is dan ook soms vreselijk droog...

Ik zag ook op internet dat er speciale kussens zijn, is dat de moeite waard om aan te schaffen?

Die meneer zei tegen mij dat hij me wil zien ademen in bed en pas weg zou gaan als alles goed is aangesloten en afgesteld, hij zou dat dan samen met een arts mijn cpap via wifi in de gaten houden en de druk aanpassen als dat nodig is.. na twee weken zou hij dan terug komen om te kijken hoe het gaat...

Best spannend allemaal, maar ik heb goede moed, het idee dat een cpap mij zou kunnen helpen om weer eens vol energie op te staan lijkt me helemaal geweldig.

Vriendelijke groet Marineta

Re: Ik krijg mijn eerste cpap...

7
Marineta, en dat is wat een neusdoppen masker doet. De neus iets omhoog en de neusvleugels naar buiten en dan nog de luchtstroom er door. Werkt goed. Beter dan een neus masker. Die doet dit allemaal niet.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ik krijg mijn eerste cpap...

8
Beste Marineta,

Ikzelf ben pas 2 maanden aan de APAP, precies voor de Covid-lockdown, na jaren van snurken en apneu's ,... en ontkenning.
Ik kan daarom nog niet terugkijken op jaren lange ervaring, maar wil je een paar dingen vertellen hoe het mij verging.
Misschien heb je daar wat aan:

De eerste nacht: Ondanks testen aan de keukentafel bij het passen, en daarna een half uurtje TV kijken met het masker op, was het heel anders in de slaapkamer. Niet de spullen, apparaat en slangen, want dat had ik netjes opgesteld en getest.
Bij het gaan slapen met masker op, ging ik ongemerkt op elke adem-teug letten, of het masker lekte, of ik rustig ademde, of ik niet aan het hyperventileren was geslagen want ik ademde toch veel dieper in dan normaal,..., of toch niet,..., of het geluid wat ik maakte niet veranderde,...
Uiteindelijk heb ik het cirkeltje waar ik in zat doorbroken, door mijzelf af te leiden. Leesbril opgezet (valt nog niet meer met zo'n masker) en wat gaan lezen,.... 5 min later sliep ik als n roos. De volgende nachten heb ik naar een muziekje of podcast geluisterd, om mijzelf even af te leiden van het nieuwe apparaat op het nachtkastje. (iedere keer met hetzelfde effect, ik viel snel in slaap met het masker op)

Het masker: Daar hebben anderen al veel over gezegd, hierboven. Bij mij ging het zo'n beetje als het passen van schoenen; ik had snel mijn keus gemaakt, maar al de 3e nacht bleek het geen "blijvertje" te worden. (het was een gewoon neusmasker, dat na 3 nachten mijn neusbrug kapot had gekregen). Mijn leverancier was heel soepel en stuurde direct een Fullface masker (ik ademde veel door mijn mond). Dit masker zat prima; maar mijn AHI gingen flink omhoog. Na weer bellen en veel begrip van de leverancier ben ik bij een neusdoppen masker uitgekomen. Ondanks mijn scheef neustussenschot en allerlei spulletjes die ik daar normaal in moet spuiten om mijn neus maar een beetje open te krijgen,..., werkte het prima. (zie verhaal van RuudJ). Geen neusspray en toch een open neus!
Ik had met de maskers een beetje "Zalando" gevoel, maar ben blij dat ik de leverancier steeds gebeld heb. En de leverancier heeft me steeds snel en goed geholpen.

Het apparaat: Omdat ik uiteindelijk op een neusdoppen masker was uitgekomen, kon de drukinstelling een beetje terug. Met een neusmasker komt de lucht beter binnen; zo goed zelfs, dat ik 's ochtends me helemaal opgeblazen voelde, met lucht in maag en darmen. (voelt niet fijn)
En weer een telefoontje later ging mijn apparaat 1 cm in druk terug en werd de EPR (op 1) aangezet (zorgt ervoor dat je makkelijker kunt uitademen.

Tot zo ver, mijn ervaringen, veel ontdekken dus, en gewoon bellen als t niet lukt.
Met de AHI gaat het goed, van 41 heel snel gedaald naar <1

Dongen182
Gemeten >40 AHI. Net aan de slag gegaan met APAP Resmed. Nog wat worstelen met de maskers. Eerste resultaten zeer goed. AHI <2

Re: Ik krijg mijn eerste cpap...

9
Nou de eerste paar nachten zitten erop...
ik heb een Dreamstation gekregen die in de modus Auto CPAP with A-Flex staat, Min. druk 5.0 cmH2O - Max. druk 10.0 cmH2O.

Mijn neusmasker is een F& P Eson maat M, dat zit goed als je van goed kan spreken, het masker heeft geen lekkage en past volgens de dreammapper 100%...

Zelf vind ik het best wel een gevaarte op me neus, en het is best benauwd, en vooral bij het inslapen is het erg lastig, als ik eenmaal slaap merk ik het amper al wordt ik nog wel zoals gewoon om de 2 a 3 uur wakker, ik slaap gemiddeld per nacht zo een 8 uur met het masker aan.

Ik snap niet zo goed waarom ik de eerste nachten verbetering zag en nu de laatste 2 nachten een verslechtering...
Alle dagen achter elkaar :AHI 5,6/ 5,0/ 4,3/ 3,6/ 6,1 en afgelopen nacht, 7,7....
Hopelijk gaat het vannacht beter :sleeping:

Re: Ik krijg mijn eerste cpap...

10
Marineta, op de dreamstation zit aan de bovenzijde twee knoppen. Links zit een grote knop Aan/Uit en rechts een knop met een ongelijk benige driehoek. Die knop heet de rampknop. Als je daarmee de cpap opstart, zal de druk in een vooraf ingestelde tijd op een vooraf ingestelde druk langzaam oplopen naar de minimum ingestelde druk.

Als je deze knop gebruikt om de cpap op te starten, kan het zijn dat je voor je gevoel te weinig lucht krijgt.

Je kunt dan beter metéén beginnen op de druk die jij nodig hebt en dus de cpap opstarten met de grotere Aan/Uit knop. Waarschijnlijk heb je dan genoeg lucht aan het begin van de slaap.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ik krijg mijn eerste cpap...

12
De belangrijkste verbetering lijkt me dat je van ongeveer AHI 47 naar iets van rond de 5 bent gegaan.
Dat het de ene dag 6 en dan weer 4 is, is iets om bij het fijnslijpen beter te krijgen.

Ik ging van 41 snel naar 1 a 2, maar daarna weer naar 6 a 7 - achtig, en pas toen ik echt "vrede" had gesloten met hij masker en slang ging de AHI richting 1.
Ik kijk wel, met behulp van het programma OSCAR, wat er gebeurd is als de AHI wat hoger is.
Met Oscar kun je het SD-kaartje van de APAP zelf uitlezen. En naar overweldigd te zijn door alles wat je dan te zien krijgt, bleek bij mij vaak dat ik in onrustige periodes in de nacht ook een extra AHI "scoorde".
Daarnaast is het ene incident niet hetzelfde als het andere. Met Oscar kun je zien hoe lang een incident geduurd heeft, en 10 seconden een incident is echt anders dan 45 seconden geen lucht.
Gemeten >40 AHI. Net aan de slag gegaan met APAP Resmed. Nog wat worstelen met de maskers. Eerste resultaten zeer goed. AHI <2

Re: Ik krijg mijn eerste cpap...

13
U heeft nu nog de instelling auto op uw pap, wellicht dat straks daar een vaste instelling komt te staan en dat het dan wat beter gaat met uw AHI.

Weet dat zolang de machine in de auto stand staat, er eerst iets moet gebeuren voordat de machine zal reageren, zodoende kan de AHI hoger zijn. Mocht later blijken dat u meer baat heeft bij een vaste druk, kan men dat zo instellen op uw machine.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10