Lage AHI met Cpap - vragen over ademhaling

1
Tot begin vorig jaar heb ik een Cpap van Vivisol gehad na een slaaponderzoek in de Kempenhaeghe.
Volgens het apparaat was mijn AHI met apparaat nu 0.9.
De arts bij Kempenhaeghe gaf aan dat dit betekent dat de apneu hiermee goed behandeld wordt.
Helaas voor mij voelde ik me er geen moment beter mee en ben ik gestopt met de Cpap.

Omdat het een jaar later niet beter ging en ik toch iets moet met mijn vermoeidheid heb ik begin dit jaar zelf een Resmed Bipap gekocht.
Ik heb er een Resmed F30 neus-mond masker bijgekocht.
Op zich gaat het slapen met het apparaat redelijk. Het apparaat is stiller en het masker past best goed.
Nu lees ik om de zoveel dagen mijn SD kaart uit in Oscar en de AHI die daar staat is echt laag.
Toch verbaas ik mij over de grafieken. Misschien kan iemand hier iets over zeggen?

Een korte samenvatting:
ik heb het masker gemiddeld per nacht 4,5 uur op (66% compliance)
mijn waardes zijn over de laatste maand:
AHI 0.88
Obstructive Index 0.16
Hypopnea index 0.06
Clear Airway index 0.66
Leak Rate 15-19 liter

Het apparaat stond de meeste dagen op Bipap ST met EPAP 4.0 en IPAP 6.0.
Ik heb de VAuto ook geprobeerd met PS 2.0 over 4.0-10.0. Dan gaat de druk op momenten omhoog naar 6.9 maar ik wordt dan ook opgeblazen wakker.
Laatst gewijzigd door Steven op 27 apr 2020, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
AHI 22 - Resmed Aircurve 10 + Resmed F30 masker

Re: Moeilijk volhouden - Nog geen verschil gemerkt

3
Hier zie je een redelijk gelijke ademhaling: Maar hier golft het behoorlijk. Ik bedoel dan het toe- en af-nemen van de hoogte van de grafiek. Zijn deze golven normaal of is dit veel? (Periodic breathing / Cheyen Stokes?) En heel vaak is mijn ademhaling erg asymetrisch. Veel meer boven de lijn dan eronder en grillig: En naast de enkele obstructieve apneu of centrale apneu zie ik ook best vaak heel grillige stukken: Waar komt dit door?
AHI 22 - Resmed Aircurve 10 + Resmed F30 masker

Re: Lage AHI met Cpap - vragen over ademhaling

5
Ik heb een tijd een druk gehad op de Cpap van 7.0 + EPR op 1.
Dit gaf bijna elke nacht lucht in mijn maag.
Ik heb daarna ook een aantal maanden de druk op 6.0 gehad + EPR op 1 en 2.

Hij AHI was meestal wel iets hoger dan wat deze machine nu aangeeft.
Wel had ik ook van dezelfde stukken in de flow grafiek.
AHI 22 - Resmed Aircurve 10 + Resmed F30 masker

Re: Lage AHI met Cpap - vragen over ademhaling

8
Steven ik zou haast zeggen dat jij je met open mond slaapt op bepaalde momenten. Maar als je met een full face masker slaapt dan kan dit sowieso gebeuren. Heb je al eens met een ander type masker geslapen dan een full face masker?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lage AHI met Cpap - vragen over ademhaling

10
ik slaap vaak met mijn mond open. Ik pers dan lucht naar buiten toe. Ik heb als eerste masker een P10 gehad maar dan werd ik snel wakker met het gieren van lucht naar buiten uit mijn mond.

Ik heb daarna een F10, F20 en een Simplus masker gehad. Het Simplus masker beviel toen het beste.
Omdat ik een behoorlijk lange baard heb (> 15cm) is er altijd wat lekkage met deze maskers. Bij de Simplus viel deze lekkage mee.

Bij mijn zelf aangeschafte Cpap heb ik een F30 masker gekocht. Deze zit best goed en de lekkage is dan meestel best laag.
AHI 22 - Resmed Aircurve 10 + Resmed F30 masker

Re: Lage AHI met Cpap - vragen over ademhaling

11
Steven, met de cpap ging het niet goed met de vermoeidheid. Hoelang was jij al bezig met de cpap voordat je stopte met de cpap therapie?

En vraag twee, hoe gaat het nu met je vermoeidheid met het gebruik van jouw bipap?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lage AHI met Cpap - vragen over ademhaling

12
ik heb de Cpap ongeveer 3/4 jaar gehad.
Een behoorlijk geworstel met teveel geluid, lekkende maskers en bijzonder weinig begeleiding.
In mijn ogen wordt er te snel gezegd: probeer het op deze manier maar een paar maanden.

Uiteindelijk lukt het wel om er elke nacht en de hele nacht mee te slapen maar veranderde er verder niets.

Met de Bipap ben ik begin februari begonnen en tot nu toe heb ik ook nog geen verschil gemerkt.
Helaas lukt een druk hoger dan 6.0 niet. Daarboven komt de lucht elke keer in mijn maag.

Ik slaap op mijn zij en gebruik de bevochtiger.

Kun je iets zeggen over de grafiek knipsels die ik hierboven gepost heb?
Heb je het idee dat dit 'normale' waarden zijn?
Kun je aangeven waarom die stukken er zo uitzien?
AHI 22 - Resmed Aircurve 10 + Resmed F30 masker

Re: Lage AHI met Cpap - vragen over ademhaling

15
Eergisteren had ik een reflux 2.0.
Dat was geen zuur boertje meer, mijn maaginhoud stroomde gewoon mijn mond in.

Geen overgeven.
Dat gaat heel anders.
Nee, het stroomde gewoon mijn mond in.

Gatgloeienendedaverdamme!
Wat is dat toch goor!
Loop je daar met je mond vol kots naar de badkamer.
Zó zuur dat het zeer doet .

Dat kwijlen herken ik ook wel.
Altijd een feestje.
Óf de binnenrand loopt vol en stroomt leeg als je je omdraait, óf het gaat tussen de buitenrand en je huid zitten waar het gaat piepen en flubberen.

Wat is dat eigenlijk, dat reflux?
Het voelt een beetje alsof je dermate ontspant dat je maagklep ook open gaat ofzo.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Lage AHI met Cpap - vragen over ademhaling

16
Menno M. schreef: 30 apr 2020, 10:01 Nee, het stroomde gewoon mijn mond in.
Ik heb de afgelopen drie jaar vaak brandend maagzuur gehad en zulke fratsen. Het heeft me een kies gekost, er zat een gat van 3 mm doorsnede in. Aan al het gelazer kwam subiet een einde toen ik vitamine D begon te supplementeren. Calciumgebrek verzwakt de kringspieren van de slokdarm, en vitamine D gebrek verhindert opname van calcium. Dan kan je emmers yoghurt eten, wordt niets mee gedaan.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i