druk op de borst, spierpijn en ademhaling Dreamstation

1
Beste,

Wie weet heeft iemand anders dit probleem ook en heeft een oplossing. Ik ben Bert , man van 52 jaar en al 3 jaar gebruiker van een Cpap, eerlijk gezegd zonder heel veel problemen vanaf de 1é dag, kwestie van wennen, maar inmiddels helemaal gewend.

Maar merk sinds een jaar is er iets veranderd bij me, en weet niet of dit mogelijk door de Cpap komt, en ben benieuwd naar andere reacties. Dit is mijn 2é Cpap, sinds 1,5 jaar heb ik een nieuwe. De Dreamstation van Philips, heel handig met wifi/Bluetooth, elke dag kom ik op een mooie AHI score van tussen de 3 en 5, met druk is 8, zover alles goed.

Maar nu mijn probleem: sinds een jaar heb ik last van mijn ademhaling en druk op mijn borst heb al een keer een paniekaanval gehad bij een theater, onderzocht door de arts op mijn hart maar gelukkig niets te zien op foto’s en onderzoeken.

Sinds een jaar heb ik last van :

• Een soort vervelende druk op de borst, soort spierpijn
• Soms een gespannen gevoel aan de bovenkant van mijn buik
• Veel speeksel soms in mijn mond
• Soms veel moeten geeuwen
• Last om mijn ademhaling goed te houden, waardoor ik ga nadenken over mijn ademhaling, en dat werkt juist averechts, dit
gebeurd juist als ik rustig zit of lig en niet bij inspanning

Herkend iemand deze problemen en zou dat kunnen komen door mijn (nieuwe) Cpap en wat zou er mogelijk tegen te doen zijn?

Alvast dank voor de tips en ervaringen

Groet,

Bert

Re: druk op de borst, spierpijn en ademhaling Dreamstation

4
bert1968 schreef: 28 apr 2020, 16:45 Ja dat kan zeker, ook zelf naar gekeken , maar kan daar gaan aanleiding voor vinden, geen stress of zoiets, vandaar dat ik dacht dat het mogelijk met de Coad te maken heeft in combinatie met de druk op mijn borst
U schrijft in een eerder bericht hier het volgende:
Maar nu mijn probleem: sinds een jaar heb ik last van mijn ademhaling en druk op mijn borst heb al een keer een paniekaanval gehad bij een theater, onderzocht door de arts op mijn hart maar gelukkig niets te zien op foto’s en onderzoeken.

Zodoende dacht ik aan hyperventileren. U kunt zich laten testen d.m.v. een provocatie test om te kijken of u hyperventileert, uw huisarts kan u daar vast meer over vertellen. Hyperventilatie geeft klachten die ook passen bij problemen met het hart.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: druk op de borst, spierpijn en ademhaling Dreamstation

6
Welkom Bert op dit forum. Je AHI is niet al te hoog, maar wat wel van belang is, is hoe deze ahi dagelijks is samengesteld. Dus wat is de hoeveelheid obstructief apneu, centraal apneu en hypopneu in de Apneu Hypopneu Index.

Als het obstructief gedeelte laag is, zeg nu even 0,3 /uur, dan betekent dit dat centraal apneu en hypopneu relatief hoog kan zijn. De ingestelde druk van 8 cmh2o is dan ruim voldoende voor het lage obstructieve gedeelte, maar deze 'hoge' druk van 8 cmh2o kan wel een hoge centraal apneu en hypopneu uitlokken. Deze hoge druk kan bij jou de pijn veroorzaken. Die druk lager instellen zou de pijn kunnen verlichten of zelfs op lossen, zonder dat dit ten laste gaat van de obstructieve apneu. Deze zou door fijn afstemming van de druk laag kunnen blijven en daarbij kan het centrale gedeelte en de hypopneus kunnen afnemen bij drukverlaging.

Daarom is het van belang om de samenstelling van de ahi index goed te bestuderen. Een hoge druk bij een lage obstructieve apneu is vaak onnodig. Je kunt ook de flex functie gebruiken bij het uitademen. Dit geeft een verlichting tijdens het uitademen tegen de luchtstroom in.

Lees hier over een mogelijke Oorzaak van de pijn die jij ervaart.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: druk op de borst, spierpijn en ademhaling Dreamstation

7
Beste

@ Louis66, dank voor je reactie, waardeer ik zeer, Het vreemde is alleen dat ik geen aanleiding zie voor hyperventaliatie, heb dit ook nooit gehad, en kan niet bedenken waar ik stress van zou hebben, maar mogelijk kan de Cpap een aanleiding zijn voor Hyperventilatie, kan het eens navragen.

@Persluchtpiraat, bij Philips Dreamstation geven ze aan dat elke waarde onder de 5.0 ideaal is, dus te hoog lijkt me juist niet.

@RuudJ, dank voor je uitgebreide reactie, heel fijn, ik heb vanochtend de app bekeken van de afgeloen dagen en onderstaande kwam eruit:

26-4 totaal aantal Centrale Apneu 1
26-4 totaal aantal Obstructief apneu 4
26--4 totaal aantal Hypopneus 16
26-4 AHI 2.6

27-4 totaal aantal Centrale Apneu 2
27-4 totaal aantal Obstructief apneu 10
27-4 totaal aantal Hypopneus 27
27-4 AHI 4.3

28-4 totaal aantal Centrale Apneu 6
28-4 totaal aantal Obstructief apneu 17
28--4 totaal aantal Hypopneus 20
28-4 AHI 5.1

Kan dus moeilijk beoordelen of hier iets aan aangepast ou kunnen worden, maar ga het zeker navragen, ga ook even kijken op de link die je stuurde mbt pijn die ik ervaar

Dank allemaal voor het meedenken

Re: druk op de borst, spierpijn en ademhaling Dreamstation

8
Bert, zo te zien is valt het centrale gedeelte nog mee. Het is vooral de hypopneu's en obstructieve adem stops die nog hoog uitvallen. Wat je zou kunnen doen is eens met een c-flex stand 1 gaan slapen. Je hebt dan een uitademing druk tussen 7 en 8 cmh2o.
Dan kijken of dit van invloed is op de samenstelling van jouw ahi.

Nog een vraag, heb je weleens met een variabele druk geslapen. Bijvoorbeeld een minimum druk van 7 en een maximum druk van 9 cmh2o? Dit zou de ahi ook nog kunnen beïnvloeden.

Overleg dit alles eens met je osa verpleegkundige.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: druk op de borst, spierpijn en ademhaling Dreamstation

10
bert1968 schreef: 29 apr 2020, 10:19 @Persluchtpiraat, bij Philips Dreamstation geven ze aan dat elke waarde onder de 5.0 ideaal is, dus te hoog lijkt me juist niet.
Het staat u vrij om dat te geloven. Kunt u verklaren wat er ideaal is aan het getal 5? Misschien is 6 ook ideaal? Een greep uit mijn scores van afgelopen week: 0.85 0.61 0.75 0.53 0.55 0.57
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: druk op de borst, spierpijn en ademhaling Dreamstation

13
persluchtpiraat schreef: 29 apr 2020, 14:37
bert1968 schreef: 29 apr 2020, 10:19 @Persluchtpiraat, bij Philips Dreamstation geven ze aan dat elke waarde onder de 5.0 ideaal is, dus te hoog lijkt me juist niet.
Het staat u vrij om dat te geloven. Kunt u verklaren wat er ideaal is aan het getal 5? Misschien is 6 ook ideaal? Een greep uit mijn scores van afgelopen week: 0.85 0.61 0.75 0.53 0.55 0.57
Ik ben hier niet voor een mogelijke discussie over wat wel of niet hoog is mbt de AHI, in dit geval hou ik me vast aan het oordeel van de deskundigen en lijkt me niet dat ik moet gaan verklaren waarom 5 wel of niet goed is, dus bij deze dank voor de reactie

Re: druk op de borst, spierpijn en ademhaling Dreamstation

14
De werkelijkheid is dat "5" ooit gekozen is als afkappunt zodat artsen "makkelijk" mensen naar huis kunnen sturen. Gewoon de regels volgen: "U heeft AHI 4 dus u heeft geen apneu" of "U heeft AHI 4 dus uw CPAP is goed afgesteld".

Er is echter niets fysiologisch or biologisch bepaald waarom iemand met AHI 4 niet zou lijden maar iemand met AHI 6 wel. In feite is het rechtlijnig en onnadenkend volgen van regeltjes omtrent AHI met de nieuwe OSAS richtlijn van 2019 formeel afgeschaft. Hoe dit in de praktijk werkt kan anders zijn.

Het oordeel van de deskundigen is dus gevat in de OSAS richtlijn, een lijvig document.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i