Hoe zaligmakend is het AHI getal ?

1
Beste allemaal,

Zoals de titel al vermeld: hoe zaligmakend is het Ahi getal dat je elke ochtend afleest op je CPAP? Een AHI onder de 5 wordt als perfect beschouwd. Maar voel je je lichamelijk / geestelijk anders bij een AHI van 0.5 dan bij een ahi van 1.5 ? Ze vallen beiden nog onder de normaal waarden en zijn dus in de ogen voor de zorgverlener perfect. Als ik een AHI heb van 0.5 en de volgende dag een ahi van 1.5 zou ik dan dit verschil kunnen merken ? De AHI is dan rekentechnisch ten opzichte van de vorige nacht met een factor 3 toegenomen ( 8x0.5 = 4 apeneus per nacht of 8x1.5= 12 apneus per nacht bij gemiddeld 8 uur slaap ) Zou ik hierdoor mogelijk meer klachten kunnen ervaren zoals hoofdpijn, dufheid en minder goed humeur. Is dit mogelijk of is dit verschil dusdanig klein dat dit niet van invloed is op ons welbevinden.

Graag jullie oordeel O:-)
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Hoe zaligmakend is het AHI getal ?

2
De AHI moet worden afgezet naar de tijd waarbinnen de gebeurtenissen zich afspelen. Als je bij 8 uur slaap een AHI van 5 hebt, zijn er in totaal 40 gebeurtenissen. De vraag is dan over welk tijdsbestek hebben we het? Als alle apneus zich binnen één uur afspelen, dan is er toch gedurende dat uur een AHI van 8x5? = 40 gedurende die periode. Een tweede factor is de duur van de apneus. Zijn het apneus van 10 seconden of duren ze langer? Hoe staat het met de saturatie gedurende de nacht, gemiddeld, maar ook wat is het minimum en maximum percentage zuurstof. Zijn er bijkomende aandoeningen, zoals bijvoorbeeld COPD of hartritmestoornissen? Al deze factoren kunnen het welbevinden beïnvloeden. Spreken we nog niet over de psychische waardering van de slaap.
Het kan heel goed zijn dat de AHI volgens de norm onder de 5 zit, maar dat ons lichaam iets heel anders registreert. Dat vergt echt een nader onderzoek van het slaapteam.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Hoe zaligmakend is het AHI getal ?

3
Dat is voor iedereen anders. De een voelt zich top bij een AHI van 10, de ander vreselijk bij een AHI van 2. Het is niet alleen een rekensommetje
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Hoe zaligmakend is het AHI getal ?

4
Ik ben zo eentje waar Agnes het over heeft.
Mijn AHI gaat alle kanten op.
Van 2 tot wel 12.
En het gekke is dat ik mij in zo'n periode dat ik hoge AHI heb mij beter voel dan bij lage .
Mijn consulent vermoedde dat de hoge AHI misschien wel hoog in aantal zijn maar korter in tijd.
(Was per telefoon (Corona) dus SD kaart uitlezen ging even niet )
Het zuurstoftekort is dan per saldo minder.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Hoe zaligmakend is het AHI getal ?

6
Aquatilla, lees jij jouw Resmed ook uit in OSCAR? Zoja heb jij in jouw incidentengrafiek ook UF1 en UF2 aanstaan? Als dit zo is, zie je daar ook ademstops staan die korter duren dan 10 seconden en die worden niet meegeteld in de AHI score omdat dit zichtbaar wordt gemaakt door de gebruikersinstellingen die jijzelf hebt ingesteld. Dit is nog experimenteel en er wordt dus niet rekening mee gehouden, maar kan wel degelijk de slaap beïnvloeden.

Je kunt in de handleiding over SleepyHead en Oscar in Hoofdstuk-3 teruglezen hoe en wat je het beste zou kunnen instellen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe zaligmakend is het AHI getal ?

7
Hoi Ruudj

Oscar gebruik ik nog niet,
Ik heb mij al eerder afgevraagd of ik Oscar niet eens moet downloaden om meer inzicht te krijgen in mijn therapie. Ik heb mij verdiept in de uitleg van het programma zoals hier beschreven op het forum, maar het lijkt mij best een complexe materie. Ook het uitlezen in de trant van “ wat zeggen de grafieken en cijfers “ nou precies, wat is normaal en wat is afwijkend lijkt mij nogal complex. Uiteraard zie ik de meerwaarde in om zelf inzicht te verkrijgen, maar waar ligt de verantwoordelijkheid van de firma / behandelaar / OSAS verpleegkundige / longarts om mijn gestreamde slaapgegevens eens onder de loep te nemen wanneer ik bel met klachten, laat de deskundigheid waar het is. Het heeft dan ook geen zin gehad dat ik toestemming heb gegeven om mijn slaapgegevens te streamen. Maar goed, alle kritische noten op een stokje, misschien toch maar eens zelf gaan stoeien met Oscar en bij vragen mij hier maar weer melden O:-)

Bedankt voor jullie verhelderende antwoorden.
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Hoe zaligmakend is het AHI getal ?

8
Hallo allemaal,

Oscar is geïnstalleerd, wat een kleuren en lijnen :') :') .

@ruudj: in mijn incidenten grafiek staat weergegeven: LL CA OA UA en H. De UF1 en UF2 kan ik hier niet op vinden. Zou je mij kunnen zeggen waar deze te vinden zijn en hoe ik ze aan de grafiek kan toevoegen ?

Groet Aquatilla
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Hoe zaligmakend is het AHI getal ?

11
Beste allemaal,

Het interpreteren van OSCAR vind ik best lastig, daarom hierbij een overzicht van afgelopen nacht en de nacht daarvoor. Hopelijk kunnen jullie er iets van zeggen / vinden. Ik heb soms het gevoel dat ik met mijn CPAP te snel en te diep adem waardoor mijn klachten mogelijk veroorzaakt worden door een soort van hyperventilatie ? Misschien heb ik het totaal mis maar dat hoor ik dan graag.

Alvast bedankt voor jullie oordeel O:-)

Groet Aquatilla
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2
Bijlagen

Re: Hoe zaligmakend is het AHI getal ?

13
Tsja, wat zijn die getalletjes waard? Ik begin het me steeds meer af te vragen. Ik begon als typische CSAS-patiënt, met volgens het laatste slaaponderzoek 27,5 centrale apneus/hypopneus tegenover 0,2 obstructieve (per uur). Nu ik de asv aan m’n zijde heb rapporteert dat apparaat een ahi tussen 2,5 en 33,9. Meestal gaat het om hypopneus (die worden in Dreammapper niet onderscheiden in centraal en obstructief), maar vannacht was de verhouding centraal : obstructief : hypopneu = 9 : 20,5 : 6,5. Waar komen die obstructieve apneus opeens vandaan? Ik zal toch niet van m’n geloof zijn gevallen?

Re: Hoe zaligmakend is het AHI getal ?

14
Aquatilla, wat ik zie zijn zeer goed ahi scores. Maar ondanks deze lage scores kun je toch klachten hebben. Ik kijk naar je gemiddelde ademtempo en deze behoort tussen de 12 - 15 per minuut te liggen.

Heb je al eens de epr uitgeschakeld om te kijken of dit een verbetering (of verslechtering) te weeg brengt?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe zaligmakend is het AHI getal ?

15
Hallo Ruudj, bedankt voor je reactie. Als ik je goed begrijp vind je mijn ademhalingsfrequentie wat aan de hoge kant ? Ik zal eens gaan kijken wat de epr voor een resultaat brengt.

Groet Aquatilla
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Hoe zaligmakend is het AHI getal ?

17
Beste RuudJ

Ik heb je advies opgevolgd om de EPR eens uit te zetten en een aantal nachten te kijken of dit een positief of negatief effect heeft. Wanneer ik de laatste 4 nachten in OSCAR terug kijk zie ik alleen nog maar obstructieve apneus en geen hypopneus meer O:-)
Het lijkt of ik mij de laatste dagen een stukje helderder voel dus ik ga er vanuit dat het effect van geen EPR positief is.

In OSCAR zag ik dat ik voor het stoppen met EPR ook hypopneus had met een waarde variërend van 0.18 tot maximaal 0.30.
Hoe moet ik deze hypopneu getallen interpreteren ? het getal x het aantal uren slaap is het aantal hypopneus per nacht ? In hoeverre kunnen deze lage aantallen ( zoals ik ze interpreteer ) toch invloed hebben op de kwaliteit van slaap ?

Wat is er nu wezenlijk anders qua werking van de cpap nu ik de EPR heb uitgezet ? EPR heeft toch alleen te maken met de drukverlaging met uitademen ?

Ik hoor graag van je en alvast een fijn weekend gewenst :+1:
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Hoe zaligmakend is het AHI getal ?

18
Inderdaad aantal uren die geregistreerd zijn vermenigvuldigen met de hypopneu score per uur is het aantal hypopneus.

De hoeveelheid hypopneus kan dan klein zijn, maar meestal volgt na een hypopneu een ontwaakmoment en van dit moment hoef je niet eens bewust van te zijn. Ook kan er een de-saturatie van zuurstof in het bloed zijn (4% of meer daling zuurstof niveau) die schade kan veroorzaken. Deze daling ontstaat vaak na een hypopneu.

Door de drukverlaging bij het uitademen is jouw ademhaling blijkbaar uit te pas gelopen met het algoritme van jouw cpap. Hierdoor adem je onregelmatig en wordt dit als een hypopneu vastgelegd. Dus een druk verlichting bij het uitademen hoeft niet altijd gunstig te verlopen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe zaligmakend is het AHI getal ?

19
Top , dat verklaard een hoop. Zo zien we maar weer dat het fine tuning is en er geen vaste standaard is die geld voor iedereen. Kleine dingen met groot effect. Bedankt voor je antwoord en zo hebben we weer wat geleerd :angel:

Groet Aquatilla
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2