Wisselende AHI-score

1
Sinds korte tijd gebruik ik een Philips Dreamstation, die in de maand april een gemiddeld dalende AHI tot gevolg had. Sinds mei schommelt mijn AHI sterk, met recent de een na hoogste waarde sinds in gebruikname van CPAP. Mijn neus is op sommige momenten meer verstopt, waardoor de ademhaling dan slecht gaat, en ik heb een enigszins benauwd gevoel op de longen. De Mometasonfuroaat neusspray, die ik al enige jaren gebruik, houd de neus niet de hele nacht open. Ik heb vannacht op proef de CPAP-vochtigheid van 5 naar 4 teruggezet, wat wel enige verlichting leek te geven.

Mijn vragen: 1. Is mijn schommeling "normaal"? 2. Wat kan ik nog ter verdere verbetering doen?
Bijlagen

Re: Wisselende AHI-score

2
Ik had gehoopt op een reactie, maar omdat die uitblijft dan maar de mijne. Mijn AHI heeft kennelijk even een piek laten zien. Misschien veroorzaakt door kleine verkoudheid, een van mijn incidentele duizeligheidsaanvallen of een te hoge stand van de luchtvochtigheid. Mijn neus was de afgelopen nacht weer volledig open, het slapen ging weer top en mijn had AHI de op-een-na-laagste-waarde ooit.
Bijlagen

Re: Wisselende AHI-score

3
Mooi om te lezen dat het weer goed gaat.

Mag ik vragen met wat voor type masker je slaapt?

Zelf maak ik gebruik van het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker. Zo neusdoppen masker blaast de neus open en slechts 1 of 2 keer per jaar moet ik helaas terugvallen op mijn full face masker vanwege een door neusverkoudheid gesloten neus.

Met een neusdoppen masker is mijn ahi met druk 6,8 gemiddeld 1,9 per uur op jaarbasis.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wisselende AHI-score

4
Hoi RuudJ,

Ik heb een full-face masker, dat me werd aangeraden omdat ik altijd met open mond sliep.

Inmiddels ben ik verder in mijn apneu-ontdekkingsreisje. Voor mijn verstopte neus ben ik van Mometosonfuroaat overgestapt op Dymista. Dat maakt mijn ademhaling veel vrijer. Omdat mijn AHI nog regelmatig boven de 5 kwam en bij de slaapregistratie is vastgesteld dat mijn ademstops vooral bij rugslapen ontstonden, probeer ik sinds 2 dagen bewust zo veel mogelijk in zijligging te slapen. Dat lijkt te helpen.
Bijlagen

Re: Wisselende AHI-score

5
Je kunt proberen je dokter zover te krijgen dat hij/zij ook een slaap positie trainer voorschrijft. De SPT draag je op de buik en gaat trillen tijdens rugligging. Hierdoor ga je onbewust tijdens de slaap op je zij liggen waardoor de trilling stopt.

Normaal gezien wordt er slechts 1 product vergoed, maar als een arts later ook een SPT nodig acht wil dit ook nog wel eens vergoed worden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar