3 maanden in cpap apparaat

1
Hallo, ik ben nu ruim 3 maanden bezig met de therapie. Ik had een AHI van 45, deze is met het cpap-apparaat nu terug gebracht tot ca 10. Ik hoop binnenkort weer in het ziekenhuis terecht te kunnen om te kijken hoe de AHI nog verder naar beneden kan. Hoewel ik veel beter slaap voel ik me de laatste week niet heel goed. Misselijkheid, hot-flaces en hoofdpijn komen dagelijks voor. Nu weet ik vanaf dit forum dat er na een tijd een terugval kan plaatsvinden (volgens mij rond 6 weken). Zijn er mensen die dit veel later (3 maanden) pas krijgen? Kan het zijn dat het lichaam en de hormonen zich aan het aanpassen zijn aan de nieuwe (gezondere) situatie? Ik hoor graag jullie ervaringen

Groet Laurens

Re: 3 maanden in cpap apparaat

2
Laurens die 6 weken dip is iets wat vaak wordt genoemd, maar die periode kan eerder, later of nooit komen. Dus ja het kan. Maar wat versta je onder hot-flaces, hiite aanvallen?
Verder hoofdpijn, duizeligheid is dit alles bij het ontwaken of ook later op de dag?

Slaap je met een full face masker? Wat voor druk instelling?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 3 maanden in cpap apparaat

3
Hoi Ruud,

Ja inderdaad hitte aanvallen door de dag heen, 's nachts niet. Hoofdpijn en misselijkheid is met name bij het wakker worden.
Ik slaap met een neusmasker op Airsense 10 op druk 8.
In sleepyhead zie ik vooral de laatste weken cheyne stoke ademhaling ontstaan, iets dat in het begin nauwelijks het geval was. Geen idee waardoor dat veroorzaakt wordt.

Groet en dank Laurens

Re: 3 maanden in cpap apparaat

4
Laurens, heb je inmiddels na drie maanden het filter van je cpap vervangen? Als je veel en langdurig CSR hebt dan moet je aan de bel trekken bij je behandelend arts. Het filter kan smerig zijn en dat kan ook van invloed zijn op de therapie. Controleer dit even en vervang hem. Je leverancier kan vier filters (elke 3 maanden) of 6 filters (elke 2 maanden) via de basisverzekering vergoeden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 3 maanden in cpap apparaat

5
Hoi Ruud,

Ja die witte filter heb ik al meerdere malen vervangen. Inmiddels ook een set nieuw ontvangen van de leverancier. I

k zal inderdaad contact opnemen met de arts. Heb het apparaat nog net voor de crisis gekregen maar daarna (begrijpelijk) geen begeleiding meer gehad.

Groet Laurens