Na twee maanden nog niet gewend!

1
Ik gebruik nu bijna twee maanden de Resmed AirSense 10, dit in combinatie met een neusdoppen masker, een verwarmde slang, bevochtiger en een hoselift. Ik ben van een AHI van 31 nu naar 2-3 gegaan en heb het apparaat in laten stellen naar een vaste druk van 7 (dit om de kans op aerofagie te verlagen). De andere gemiddelde resultaten zijn allemaal goed, heb amper lekkage, maar echter lukt het mij niet om elke nacht minimaal 4 uur het CPAP apparaat te gebruiken. In de tijd dat ik de CPAP nu heb, is 20% onder de 4 uur geweest!

Het komt dus dikwijls voor dat ik wakker word en het masker afgooi waardoor ik geen optimaal gebruik kan maken en mijn therapie dus verstoor. Soms al na anderhalf uur. Op de een of andere manier val ik dan weer direct in slaap en vergeet ik dus het masker weer op te doen.

Ik snap dat het in het begin wat wennen is, voor iedereen, maar zou graag wat tips krijgen zodat ik mijn masker de hele slaapperiode op hou om het beste resultaat te krijgen.

Re: Na twee maanden nog niet gewend!

2
Er zijn hier twee keuzes. Of je zet het masker bewust af en daar valt weinig tegen te doen, behalve eigen discipline (bij toiletbezoek is het niet nodig om hem af te zetten) of je zet het masker onbewust af.

Dit laatste komt vaker voor. Het advies bij onbewust afdoen is, plak een pleister over de bandage heen op de wangen. Onbewust afdoen wordt dan een stuk moeilijker.

Heb je een Philips Dreamwear of een Resmed Airfit P30i of N30i of F30i dan bestaat de bandage uit de luchtkanalen. Ook dan kun je pleisters ruim er overheen plakken, als je maar het kleefgedeelte op de wangen plakt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar