Identiteitscrisis

1
Vorig jaar begon ik mijn apneucarrière als overtuigde CSAS’er. De controle-PG van afgelopen november bevestigde dat en registreerde mijn AHI van 29,2 als bestaande uit obstructief 0,2; gemengd 1,5; en centraal 27,5. Ik heb me met die status geïdentificeerd en me daarom in maart een ASV laten aanmeten. Sindsdien schiet de AHI alle kanten op – donderdag was het 6,2; vanochtend 45,2. Maar vooral: de obstructieve apneus zijn in opmars (vanochtend centraal 17,6; obstructief 25,6)! Een recente PSG bij de slaapkliniek bevestigde dat. De neuroloog die daarover belde wil me nu naar de KNO-arts sturen om me een MRA aan te laten meten...
Het lijkt er dus op dat ik me door de ene arts een bepaalde ziekte heb laten aanpraten, waarna een andere arts me naar een derde arts stuurt om me van een andere ziekte te laten genezen. Ik weet niet meer wat ik ervan moet denken ...
Er wordt in verschillende artikelen betoogd dat een CPAP de oorzaak kan zijn van CSAS – en ik vraag me nu af of misschien, omgekeerd, de ASV ook de oorzaak kan zijn van OSAS ...? Het lijkt me heel onwaarschijnlijk. Of kan er een andere oorzaak zijn waardoor mijn apneustatus opeens zo totaal verandert? Heeft iemand daar ervaring mee?