CPAP en slaapmedicatie ja/nee?

1
Hallo,

Ik heb mij zojuist aangemeld en voorgesteld (zie Nieuw op dit forum ! draadje).

Ik heb, naast een lichte vorm van osas (onbehandelde AHI van 20), ook een probleem met chronisch ontstoken kaak- en neusbijholtes. Hierdoor kom ik lastig in slaap, doordat ik veel hoest bij het naar bed gaan. Gelukkig vindt ergens in oktober een ingreep plaats om de holtes schoon en weer open te maken en hopelijk is dit dan van tafel. De afgelopen weken, dus ook voor het plaatsen van CPAP, heb ik een deel van mijn slaaptekort "opgelost" door het elke avond nemen van een slaapmedicatie (Zolpidemtartraat op precies te zijn). Ja, ik weet het.....goed is het niet en ik kan nu al lastig zonder en mij is er dan ook alles aan gelegen om hier mee te stoppen. Vooralsnog (tot de operatie) kan ik hiermee redelijk snel in slaap komen en zie ik de zon niet al proestend opkomen.

Sinds 2 weken staat er nu dus een Philips DreamStation op mijn nachtkastje en ik vraag mij af of er iemand ervaring heeft met de combinatie van CPAP en slaapmedicatie?

Greetz,

Lalleman.

Re: CPAP en slaapmedicatie ja/nee?

2
Als ik een nachtje in het slaapcentrum moet bivakkeren vraag ik altijd om een Temazepam omdat ik altijd heel moeilijk in slaap kom daar.
En die krijg ik altijd.
Dus veel kwaad zal het in kunnen.

Nu is Temazepam een inslaper.
Helpt je even over de drempel heen.
Een middel dat je echt de hele nacht door laat slapen zou ik niet durven zeggen.
Ik zou me voor kunnen stellen dat je daar teveel van ontspant, ofzo.
Dat het middel erger wordt dan de kwaal.

Kunnen ze je daar bij de behandelaar geen antwoord op geven
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: CPAP en slaapmedicatie ja/nee?

4
Mijn moeder gebruikt het ook om in slaap te vallen. Gebruikt slechts een halve tabletje. Slaapt nu al jaren zo met de Resmed S9 cpap. De cpap vangt de Apneus wel op die eventueel ontstaat door spierverslappende medicijnen. Sterkte met combi hoesten en full face masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar