Ligt het misschien aan te hoge druk ?

1
Beste allemaal,

Sinds 2 maanden ben ik aan het lijnen geslagen en met eindelijk een goed resultaat. In 2 maanden tijd 7 kilo afgevallen en we zetten deze trend door wat mij betreft. Echter valt het mij op dat ik sinds 2 weken last heb van wat vage klachten zoals
* Brok in mijn keel met het gevoel alsof er slijm achter in mijn keel zit wat ik niet kan wegslikken
* Soort van vage spierpijn onder mijn schouderbladen
* Bij diep inademen een licht beklemmend gevoel op de borst
* En de hele dag door een vaag misselijk '' hol '' gevoel

Nou ben ik bekend met een breukje in mijn middenrif waardoor maagzuur makkelijker omhoog stroomt. Zou het kunnen zijn doordat ik 7 kilo ben afgevallen mijn druk te hoog staat ingesteld en mijn keel hierdoor geïrriteerd raakt en hier door extra geprikkeld wordt wat weer tot slijmvorming leid? Als de druk te hoog is kan het dan zijn dat door de overdruk lucht ook mijn slokdarm in wordt gepompt waardoor de ingeblazen lucht in mijn maag-darmstelsel terechtkomt wat mijn misselijkheidsklachten veroorzaakt ? Ik heb gelezen dat je bij een te hoge ingestelde druk last kunt krijgen van je spieren tussen je schouderbladen.

Ik weet niet of 7 kg gewichtsverlies dusdanig van invloed is op de afstelling van de druk. Volgens de nek formule klopt de huidige instelling aardig. 0,16 x 29.7 + 0,13 x 41 (cm) + 0,04 x 37 - 5,12. = 6.44 en de constante druk staat ingesteld op 6.66.


Heb al eens een nacht geprobeerd zonder de CPAP ( dat is natuurlijk een doodzonde ':) ) maar dan lijken de klachten toch enigszins minder te zijn, echter ben ik dan niet zo helder en fit als een nacht met cpap.

Ik hoor graag van jullie.


Groet Aquatilla
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Ligt het misschien aan te hoge druk ?

2
De druk is redelijk goed ingesteld. Vaak wordt er nog 1 cmh2o bij opgeteld, maar de lichte pijn tussen de schouderbladen wijzen op een probleem bij het uitademen. Gebruik je al epr (Resmed) of flex (Dreamstation) stand 1 of stand 2?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ligt het misschien aan te hoge druk ?

3
Beste Ruud,

In een eerder forumbericht heb je mij destijds geadviseerd om de EPR geheel uit te zetten, je schreef ;

Aquatilla, wat ik zie zijn zeer goed ahi scores. Maar ondanks deze lage scores kun je toch klachten hebben. Ik kijk naar je gemiddelde ademtempo en deze behoort tussen de 12 - 15 per minuut te liggen.

Heb je al eens de epr uitgeschakeld om te kijken of dit een verbetering (of verslechtering) te weeg brengt?

Toch de EPR maar weer aan ? Ik weet dat het fine tunen is.
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Ligt het misschien aan te hoge druk ?

4
Ik ben zeer actief en beantwoord veel vragen. Ik lees af en toe terug als het een vervolg bericht is met voorgaande berichten. Dit keer niet. Als het niet gebruiken van epr je beter bevalt, en je dus geen problemen ervaart met het uit ademen tegen de luchtstroom in, dan zou ik de epr uit laten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ligt het misschien aan te hoge druk ?

5
Goedemorgen Ruud,

Begrijpelijk dat je niet Alle berichten terug leest, de stroom aan berichten is natuurlijk enorm. Vannacht begonnen met de EPR aan en toch wakker geworden met een benauwd gevoel, snel maar weer uit gedaan waarna het ademen weer makkelijker ging. Toch bedankt voor je antwoord.

Groet Aquatilla
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2