MRA ervaring niet zoals gehoopt nu “afvallen”

1
Hallo allemaal,

Sinds januari van begin dit jaar heb ik een slaap onderzoek gehad waaruit is gekomen ik lichte OSAS heb, mijn score was rond de 5,8-6.2AHI
Ik heb toen namens het advies van de KNO-arts een MRA beugel laten maken, dat volgens hem de oplossing zou zijn. Ik ben nu ruim z’n 7,5 maand verder, inmiddels heeft Mijn MRA van het merk “SomnoDent” al de hoogste vleugel stand bereikt en is flink wat porties aangedraaid helaas boekt het geen resultaat..
De MRA heeft mij jammer genoeg niet kunnen helpen en is nu een dure miskoop geworden..

Ik heb met de KNO gesproken en die wilde mij in eerste instantie een CPAP laten proberen, enkelt vond de longafdeling het niet nodig
Aangezien de score niet hoog genoeg is...

De KNO zei als 2e optie “ga dan maar afvallen”

Ik had ook een afspraak gemaakt bij de dokter omdat ik merk mentaal achteruit te gaan ik heb soms dagen dat ik wakker word en denk wat voor leven is dit nou om elke keer zo moe te zijn geen energie niks.. maar mijn huisarts vind het namens de kno ook een goed idee om af te vallen want dan zullen me problemen “verdwijnen”. Het lijkt wel alsof ik geen hulp meer krijg en nu het lot maar aan mezelf moet toe laten, ik ben 22 jaar ben een man wegend rond de 120 kilo met een lengte van 1,97 Ik vind persoonlijk dat ik niet bepaald dik ben zoals in een tonnetje rond ik werk al een aantal jaar in de sloop en trainde gewichten voorheen veel vaker ook ben ik vanaf mijn geboorte altijd al een forse jongen geweest het zit voornamelijk in de breedte bij mij. Dus dat “afvallen” is in mijn ogen onmogelijk.

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven Om mij te helpen Want ik ben ten einde raad als het toch maar op “afvallen” komt..

Re: MRA ervaring niet zoals gehoopt nu “afvallen”

2
Apneu hangt samen met anatomische factoren, dus er is geen enkele garantie dat je onbelemmerd ademt als je 40 kilo afvalt oid.

In ieder geval heb je volgens de huidige OSAS richtlijn recht op CPAP.
Pieter134 schreef: 04 sep 2020, 19:40 Aangezien de score niet hoog genoeg is...
Dan zijn ze bij die longafdeling nog in het stenen tijdperk, want dit is in strijd met de OSAS richtlijn.
Pieter134 schreef: 04 sep 2020, 19:40 De KNO zei als 2e optie “ga dan maar afvallen”
Om dit voor de voeten te werpen van iemand die kampt met chronische vermoeidheid en/of slechte slaap kan ik niet anders betitelen dan sadistisch.

Een beetje leuke CPAP (Airsense10 Autoset) kost maar ~600 euro in de handel, dus we hebben het hier niet over de wereld.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: MRA ervaring niet zoals gehoopt nu “afvallen”

3
Pieter, je hebt sowieso klachten en volgens de richtlijnen moet men mensen met klachten helpen ongeacht de ahi score en dus moet men jou met een cpap te hulp schieten. Ik weet niet hoeveel ademstops jij in zijligging hebt ten opzichte van het aantal ademstops in rugligging, maar er bestaat ook een slaap positie trainer die jou leert op je zij te laten slapen. Dit kan helpen als jouw ahi in zijligging kleiner is dan 10 per uur en die in de rugligging twee keer of hoger is dan in zijligging. Ook deze therapie krijg je vergoed vanuit het basispakket.

Afvallen is moeilijk als je al te moe bent om hieraan te werken. Je kunt koolhydraat arm of beperkt gaan eten en daar val je zeker vanaf, maar net als bij apneu, zul je dit levenslang vol moeten houden. Natuurlijk als je op gewicht bent, kun je wat gaan smokkelen om daarna weer even te balansen om weer snel op het juiste gewicht te komen. Het koolhydraat arm of beperkt eten is een levensstijl wijziging en je moet daar achter staan. Mijn vrouw is 1,65 m en woog ook 120 kg. Gastric Bypass gehad, hielp niets. Met koolhydraat arm eten is zij sinds oktober 2017 nu 31 kg afgevallen, maar zij was ook al daarmee 40 kg afgevallen. Zij heeft dan wel geen apneu, maar het is alleen een andere manier van eten. Zelf ben ik sinds maart 2018 bezig en ben ik nu zo 11 kg afgevallen.

Maar ik zou zeggen blijf hameren bij je arts op een cpap en laat men de richtlijnen uit 2009 volgen die sinds 2018 opnieuw zijn aangepast en waarbij is afgesproken minder naar de ahi score te kijken en beter te luisteren naar de klachten die men ondervindt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: MRA ervaring niet zoals gehoopt nu “afvallen”

4
Ik ben 42 kilo afgevallen, ook met koolhydraat beperkte voeding (niet koolhydraatarm). Mijn AHI ging van 22 naar 33. Kennelijk was dus het overgewicht niet de oorzaak. Sterker nog, door slaapapneu ontstaat ook overgewicht omdat je lichaam vraagt om extra koolhydraten om meer energie te krijgen. Door de slechte slaap lukt dit niet.
Overigens levert een behandelde slaapapneu ook niet per definitie gewichtsverlies op. Ook dan is daar een aanpassing van voeding voor nodig.
Je hebt recht op een CPAP, het vervelende is dat je het zoveel energie kost om er een los te peuteren van een weigerachtige arts, en die energie heb je niet.
Vraag anders om een second opinion, misschien dat een andere arts je wel wil helpen
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP