Saturatie

1
Vd week ben ik eindelijk bij een osasverpleegkundige geweest in het maxima ziekenhuis na bijna 3 maanden aan gemodderd te hebben met de cpap app.

Die vertelde mij dingen die het Elkerliek mij nooit verteld heeft.

Op mijn zijliging 82.4 ademstops
Op mijn rugligging 88 ademstops per uur.

Ik had blokken waar de saturatie in mijn bloed daalde onder de 90 en blokken waar deze zelfs ver onder de 70 daalde. Dit heb ik blijkbaar al 30 jaar, als ik terug redeneer naar het begin vd slaapapneu.

De uitdraai vd Cpap was alles behalve fraai. 1 grote gatenkaas. Alhoewel ik iedere nacht mijn masker droeg, vielen de resultaten erg tegen. Ik slaap nog steeds te weinig en heb geen vast ritme, ondanks ik nu 2 vroege en 4 late diensten werk.

Ze zei meteen dat het erg slechte resultaten waren en dat de druk van 7.5 naar 8 moest of 8.5

Alles moet opnieuw ingeregeld worden. Nu slaap ik met de C flex+ op stand 3. Die mocht zo even blijven staan. Anders werd het ineens misschien te veel vh goede.

De keelamandelen moeten eruit en de huig ingekort worden. Daarna een nieuwe slaaptest om te kijken wat het resultaat is.

De waardes vd slaapapneu zouden evt "" kunnen halveren"" maar dan liggen ze nog rond de 40. Dus vd Cpap kom ik misschien nooit meer los.

Ik blijf het dreamwear nose masker houden. De resmed huppelde pup 10 had ik al na 2 dagen terug gestuurd omdat ik er claustrofobisch van werd.

Het advies was om de 2 nachtdiensten eraf te doen van de
5 ploegen. Maar ik ga voorstellen op mijn werk of ik zelf niet 1 nacht eraf kan doen zodat ik deeltijd ga werken. Maar aangezien we een personeels tekort hebben ben ik bang dat ze dit niet goed zullen keuren.

Voorlopig geen nachtdiensten.

Inmiddels met ademhalingstherapie begonnen omdat ik disfunctioneel adem haal.

En de bedrijfsarts wuift dit van tafel alsof ik een licht griepje heb. Ik heb dus een flinke slaapstoornis. 🤷🏽‍♂️

Re: Saturatie

2
Dragon77 schreef: 20 sep 2020, 02:22 De keelamandelen moeten eruit en de huig ingekort worden
Moet? Wie zegt dat het moet?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Saturatie

3
Wat je ook nog zou kunnen gaan bespreken alvorens te gaan snijden wat onomkeerbaar is, is te gaan slapen met een ander merk cpap. Vraag eens of je de Resmed AirSense 10 zou mogen gaan uitproberen. Elk merk heeft zo zijn eigen algoritme van ademhaling en niet iedereen is natuurlijk het zelfde, maar als ik het resultaat van 1 maand slapen met een Resmed tov 1 maand slapen met een DreamStation zie van Willem1978, dan zou ik dat ook wel eens willen weten voordat men tot opereren overgaat. Men komt er eerlijk vooruit dat het opereren maar voor 50 % zou helpen en dat is nu juist ook het bekende gegeven, dat het maar vaak werkt voor 50 % en regelmatig hoor je na het snijwerk dat de ademstops niet zijn afgenomen maar juist zijn toegenomen.

Ik vraag mij echt af of men met andere apparatuur, denk ook aan bipap of asv, misschien betere resultaten kunnen bereiken zonder te hoeven opereren.

Neem dit bericht van Willem1978 eens door en kijk dan eens goed naar zijn bericht van zijn update van 16 september 2020.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=1&t=13179

Jij hebt dus een hoge ahi score in rug en zijligging en misschien helpt een oplossing als opereren, ik ben geen arts, maar wel iemand die alvorens te laten snijden alle mogelijke oplossingen doorlopen zou willen hebben.

Ook ben ik het met PLP eens dat niets 'Moet' het is tenslotte nog altijd jijzelf die beslist en niet een ander. Jij moet er daarna verder mee leven.

Is in jouw ahi score met je huidige Dreamstation de centrale ademstops hoog tov obstructieve ademstops? En heb je veel Hypopneus?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Saturatie

4
RuudJ schreef: 20 sep 2020, 07:33 Ik vraag mij echt af of men met andere apparatuur, denk ook aan bipap of asv, misschien betere resultaten kunnen bereiken zonder te hoeven opereren.
Amen, broeder!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Saturatie

5
Ik heb kissing tonsils. Dus met andere woorden, hele grote amandelen die elkaar raken. Ik heb daar verder geen last van. Heb ook nooit keelontstekingen, behalve bij griep of een flinke verkoudheid gepaard met keelpijn.

De longarts adviseerde om de keelamandelen te laten verwijderen omdat hij denkt dat dit misschien weleens de grote oorzaak zou kunnen zijn van de hoge AHI scoren vd slaapapneu.

Aangezien ik weer opnieuw word ingesteld op een andere druk, wil ik de komende maand even aankijken hoe dat gaat en of dat het verbetering gaat brengen.

De oproep vd KNO arts staat nog opzichzelf. Dus daar hoor ik binnenkort wel iets van. Dan luister ik even naar wat die tijdens het onderzoek misschien nog meer ontdekt. Ik laat in ieder geval niet mijn kaak naar voren zetten of mijn huig er helemaal uit laten halen of mijn gehemelte inkorten.

Als alleen de amandelen eruit moeten om meer ruimte te creëren, dan vind ik het prima. Of zitten daar ook weer ogen of haken aan?

Re: Saturatie

7
RuudJ schreef: 20 sep 2020, 07:33 Wat je ook nog zou kunnen gaan bespreken alvorens te gaan snijden wat onomkeerbaar is, is te gaan slapen met een ander merk cpap. Vraag eens of je de Resmed AirSense 10 zou mogen gaan uitproberen.
Is in jouw ahi score met je huidige Dreamstation de centrale ademstops hoog tov obstructieve ademstops? En heb je veel Hypopneus?
Het antwoord op deze vraag schiet alle kanten op. Daar is geen pijl op te trekken. De ene keer zijn

de centrale 17
de hypopneus 2
de obstructieve 22

De andere nacht kunnen de

centrale 11
De hypopneus 21
De obstructeve 19 zijn.

Soms zijn de centrale stops ook 0 of 1vd anderen.

Dus ja, er zit geen echte lijn in zal ik maar zeggen.

Maar ze komen alle 3 nooit boven de 25 uit in één nacht.