CPAP in de koelkast/warme dagen.

1
Nou bedoel ik niet dat ik tijdelijk ga stopen met slaaptherapie, maar dit is de tweede zomer op rij dat ik moeite had met de therapie met de warme dagen.
Ik heb ijsblokjes in mijn verdamper gedaan, maar dat hielp helemaal niet.
Kan ik mijn cpap in de een koelkast zetten? en moet de deur op een kier vanwege de inlaat? lijkt me wel.
Gaten voor de slang, voeding. Waarom is er eigenlijk geen koeler voor de warme dagen?
Heb je ook zo'n moeite met die warme dagen?
Resmed® Curve™ 10 ST-A, LifeChoice™ Activox™ 4L Draagbaar zuurstof concentrator, Resmed® ClimateLineAir ™ Oxy Tubing Verwarmde slang ,Philips® DreamWear™ Vol gelaat-masker HH1133/00 Medium.

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

3
Balloon schreef: 02 okt 2020, 19:57 Nou bedoel ik niet dat ik tijdelijk ga stopen met slaaptherapie, maar dit is de tweede zomer op rij dat ik moeite had met de therapie met de warme dagen.
Ik heb ijsblokjes in mijn verdamper gedaan, maar dat hielp helemaal niet.
Kan ik mijn cpap in de een koelkast zetten? en moet de deur op een kier vanwege de inlaat? lijkt me wel.
Gaten voor de slang, voeding. Waarom is er eigenlijk geen koeler voor de warme dagen?
Heb je ook zo'n moeite met die warme dagen?
Ik vind het een interessante gedachte.
Een gaatje ergens is dan wel handig, denk ik.

Van de zomer heb ik het bakje in de ochtend gevuld met water en daarna in de vriezer gezet.
Heel erg onder de indruk van het effect was ik niet, maar het gaf enigszins verkoeling tijdens het inslapen.
Gedurende de verdere nacht werd het gewoon weer een drama, inderdaad.
Ik ben zelfs een nachtje in een hotel met airco gaan slapen.
Gewoon in mijn eigen dorp.
Zodat ik eens een keertje kon bijslapen.
Met als bonus een heerlijk ontbijtje.

Maar anders zou ik zo geen structurele oplossing weten.
Ja, een airco.
Maar dat kost nogal een stuiver.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

4
Een koelkast zou handig zijn, maar je moet absoluut voldoende lucht via de luchtinlaat naar binnen laten lopen, dus een open deur wat het effect teniet zal doen en het stroomverbruik hoog zal laten oplopen. Een airco aan de wand met een Air cool ventilator aan de buiten muur is denk ik de oplossing.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

5
Compressoren in koelkasten zijn nogal marginaal gedimensioneerd. Ik verwacht dat er reëel risico is op oververhitting als de koelkast de facto wordt ingezet als een airconditioner.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

6
Enfin, ik ben al blij dat jullie me niet direct voor gek verklaren. :grinning:
De deur zal dan toch dicht moeten en er moet een inlaat komen die de juiste luchtstroom kan voorzien.
Ook zal de slang ergens naar buiten moeten, en de elektriciteits-voorziening naar binnen.
Het zal dan het koelkastje liggen waar dat het beste kan gebeuren. Ik vraag me af of de cpap het wel leuk gaat vinden bij een graadje of 10.

Mag ik linken naar een advertentie? anders haal ik het wel weer weg. ;)
https://www.expondo.nl/royal-catering-t ... COEALw_wcB
Mooi Peltier koelkastje, muisstil, en geen vriesvak. :*
Resmed® Curve™ 10 ST-A, LifeChoice™ Activox™ 4L Draagbaar zuurstof concentrator, Resmed® ClimateLineAir ™ Oxy Tubing Verwarmde slang ,Philips® DreamWear™ Vol gelaat-masker HH1133/00 Medium.

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

7
Voor gek verklaren doen we hier niet aan.
Dat zou een sfeer scheppen dat men bang wordt om vragen te stellen, en dat is nooit goed.
Hoeveel machines en apparaten hebben we nu waarvan we destijds zeiden: "Hoe bedénken ze het? Wat een onzinnig idee." De auto, bijvoorbeeld.
En ik vind dit idee super intrigerend.
Ik zal heel eerlijk zeggen dat ik het idee dermate knettergek vind dat ik het haast zou willen proberen. (Positief bedoeld)
"It might just work" :blush:
Wie weet hebben we over een paar jaar wel gekoelde slangen in plaats van verwarmde. Met dank aan de heer Balloon.
(Leuke merknaam voor zo'n slang, overigens)

Volgens mij staan peltier koelkastjes bekend om het feit dat ze bij écht warm weer niet in staat zijn om echt te koelen.
Ze koelen tot zoveel graden onder de omgevingstemperatuur.
(Corrigeer me als ik er naast zit)
Maar dan nog: 20 graden is een stuk koeler dan 30.

Ik zou toch overwegen om een compressorkastje te nemen.
Die zijn tegenwoordig ook heel stil.
(En je kan er nog een koud watertje uit pakken ook 's nachts.)

Ben heel benieuwd of je dit gaat doen en of het werkt.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

8
Balloon schreef: 03 okt 2020, 09:51 Mooi Peltier koelkastje, muisstil, en geen vriesvak. :*
Peltier is maar 5% efficient, dus voor de 70 watt die hij consumeert kan hij maar 3.5 watt (ofwel 3.5 joules per seconde) aan de lucht onttrekken. Stel dat de CPAP zo'n 35 liter lucht per minuut inzuigt. Dat is 755 gram lucht Aangezien de soortelijke warmte van lucht 1005 Joules per kilo per Kelvin is, hebben we 1005 * 0.744 joules nodig om 1 graad verschil te maken. Ongeveer 748 joules dus. Daartegen verbleken de 3.5 joules van de koeler. En dan heb ik het over kurkdroge lucht. Bij normale vochtigheid gaat alle energie eerst naar het condenseren van het water in de lucht en daalt de temperatuur niet eens.

Ondertussen wordt de slaapkamer steeds warmer vanwege de 70 watts die de koelkast constant uitstoot.

Ergo: koop een airconditioner. Mobiele split zou een mogelijkheid zijn. NIET een mobiele monoblock met 1 uitlaatslang, die zijn crimineel inefficient.
Menno M. schreef: 03 okt 2020, 10:03 Ik zou toch overwegen om een compressorkastje te nemen.
Het probleem is dan dat de compressor constant draait, wat een duty cycle (100%) is waar hij niet voor ontworpen is. Als ik zoiets zou doen, dan zou ik de koelkast opentrekken en een dikke ventilator op de compressor en condensor zetten. Maar dan heb je eigenlijk al het equivalent van een Caravan/Camper airconditioner.

Gegroet, PLP van het Kenniscentrum Thermodynamica & Airconditioners :P
Laatst gewijzigd door persluchtpiraat op 03 okt 2020, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

9
Menno M. schreef: 03 okt 2020, 10:03 Volgens mij staan Peltier koelkastjes bekend om het feit dat ze bij écht warm weer niet in staat zijn om echt te koelen.
Ze koelen tot zoveel graden onder de omgevingstemperatuur.
Dat kan best wel eens een voordeel zijn. Ik zou zo niet weten wet het koelvermogen is van dit kastje.
Als er 15 tot 20 graden af gaan ben ik benieuwd of dat lekkerder slaapt.
Ik dacht dat misschien de slang alleen door de koelkast geleid kan worden. Hij word dan een stuk langer, en dat zal wel problemen geven vermoed ik.
Of...zelf iets bouwen met Peltier elementjes waar de lucht langs word geblazen wat voor de slang past op de uitlaat? is dat een goed woord?
Ik ga hier nog eens goed over peinzen. :mortar_board:
Resmed® Curve™ 10 ST-A, LifeChoice™ Activox™ 4L Draagbaar zuurstof concentrator, Resmed® ClimateLineAir ™ Oxy Tubing Verwarmde slang ,Philips® DreamWear™ Vol gelaat-masker HH1133/00 Medium.

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

10
Zo'n koelkastje is niet veel meer dan twee plastic wandjes met purschuim ertussen.
Met een gatenzaag gaten maken waar de slang en de stroomkabel doorheen passen en dan met iets van binnen en buiten weer dichtkitten zou een "koeldichte" oplossing kunnen zijn.
Ik denk dat je idee het beste zal werken als het hele apparaat in de gekoelde ruimte staat.
Als de warme lucht in de slang zelf gekoeld moet worden zal je een hele lange slang nodig hebben.
Die (wat is het?) anderhalve meter die er nu aan zit is de warme lucht veel te snel doorheen.


Dat je creatief aan de knutsel moet is wel zeker.
Maar iets zegt me dat dat geen struikelblok voor je zal zijn. :slightly_smiling_face:
Laatst gewijzigd door Menno M. op 03 okt 2020, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

11
Balloon schreef: 03 okt 2020, 10:44 Dat kan best wel eens een voordeel zijn. Ik zou zo niet weten wet het koelvermogen is van dit kastje.
Dat zeg ik dus, 3.5 watt. Voor onze toepassing zijn dat homeopathische getallen, gezien de berekeningen die ik heb gemaakt.
Balloon schreef: 03 okt 2020, 10:44 Als er 15 tot 20 graden af gaan ben ik benieuwd of dat lekkerder slaapt.
Neemt u genoegen met 0.00467914439 graden?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

12
Ondertussen wordt de slaapkamer steeds warmer vanwege de 70 watts die de koelkast constant uitstoot.
Daar had ik nog niet bij stil gestaan, de marginale warmte die je onttrekt komt terug in de ruimte waar je slaapt.
Dan krijg je het rendement, dus meer warmte dan verkoeling. aj aj aj.... :worried:

Ja dat is niet best... er moet toch een oplossing zijn... :unamused:
Resmed® Curve™ 10 ST-A, LifeChoice™ Activox™ 4L Draagbaar zuurstof concentrator, Resmed® ClimateLineAir ™ Oxy Tubing Verwarmde slang ,Philips® DreamWear™ Vol gelaat-masker HH1133/00 Medium.

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

13
Menno M. schreef: 03 okt 2020, 10:48 Ik denk dat je idee het beste zal werken als het hele apparaat in de gekoelde ruimte staat.
Als de warme lucht in de slang zelf gekoeld moet worden zal je een hele lange slang nodig hebben.
Die (wat is het?) anderhalve meter die er nu aan zit is de warme lucht veel te snel doorheen.
Ik vermoed dat de koelkast in een paar teugen leeg is, of er moet iets in de koelkast komen die de koude vasthoud, een spons of zo.
Maar zo als het er nu voor staat, gaat het hele idee meer warmte opleveren dan verkoeling. Koelkastje worden best wel heet.
Resmed® Curve™ 10 ST-A, LifeChoice™ Activox™ 4L Draagbaar zuurstof concentrator, Resmed® ClimateLineAir ™ Oxy Tubing Verwarmde slang ,Philips® DreamWear™ Vol gelaat-masker HH1133/00 Medium.

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

15
Balloon schreef: 03 okt 2020, 10:53 Ja dat is niet best... er moet toch een oplossing zijn... :unamused:
Dat is er dus wel op zich. Als u er op staat om alleen de CPAP te koelen dan kunt u een oude defecte koelkast nemen als "suskast" en voor de isolatie. De koelkast moet groot genoeg zijn om op de onderste plank de koeler (ofwel verdamper) van een split airco voor caravans te plaatsen op de bodem, en de CPAP op een plankje bijvoorbeeld.

Het geheel zou bij een raam moeten staan, waar een spleet is gecreeerd om de leiding van de airco doorheen te leiden zodat de condensor van de airco buiten kan hangen.

De koelkast heeft verder ook een spleet in de deur nodig voor de leidingen van de airco, een gat voor de CPAP slang en een gat om verse lucht naar binnen te laten.

Het probleem is wel dat je lucht niet kan afkoelen zonder het vocht eruit te trekken (denk aan dauwpunt voor de gewenste temperatuur) dus u gaat hele droge lucht ademen. Het zou geestig zijn om dan weer de verwarmde bevochtiger aan te zetten, wat thermodynamisch heel inefficient is, maar het werkt wel. De airco kan die warmte wel afvoeren.

Maar dit hele scenario is qua energieverbruik wel veel efficienter dan het koelen van de hele slaapkamer.

Mocht het blijken dat het comfort tegenvalt, dan kunt u de airco altijd nog gebruiken voor het koelen van de hele slaapkamer, hij zal dan natuurlijk wel meer/langer draaien en dus meer energie verbruiken. Maar als het bijv. een zolderkamer onder plat dak betreft dan kunt u het wel vergeten. Tenzij u alle muren en plafond met "aerogel" isolatie bekleedt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

16
persluchtpiraat schreef: 03 okt 2020, 11:06 Dat is er dus wel op zich. Als u er op staat om alleen de CPAP te koelen dan kunt u een oude defecte koelkast nemen als "suskast" en voor de isolatie. De koelkast moet groot genoeg zijn om op de onderste plank de koeler (ofwel verdamper) van een split airco voor caravans te plaatsen op de bodem, en de CPAP op een plankje bijvoorbeeld.
Wat een goed plan, wel wat duur evengoed, dit zou prima kunnen. Een geïsoleerde kast op maat maken is niet al te moeilijk.
Zijn er split arco's van nog lagere btu, laten we zeggen 1000 of zo? en goedkoper in verbruik. Dit model kan mijn slaapkamer wel koelen met zijn vermogen.
Resmed® Curve™ 10 ST-A, LifeChoice™ Activox™ 4L Draagbaar zuurstof concentrator, Resmed® ClimateLineAir ™ Oxy Tubing Verwarmde slang ,Philips® DreamWear™ Vol gelaat-masker HH1133/00 Medium.

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

17
Balloon schreef: 03 okt 2020, 11:25 Een geïsoleerde kast op maat maken is niet al te moeilijk.
Ja, maar dan moet je wel wat moeite doen om 'm net zo temperatuur/geluids isolerend te maken als een defecte koelkast. Defecte koelkasten zijn vaak gratis, dus een economische triomf :) En bovendien is het gunstig om een "oversized" ruimte te hebben zodat de airco minder vaak in/uit hoeft te schakelen (buffercapaciteit). Dat is beter voor de levensduur van de airco. Dat is overigens minder een probleem met aircos die een VFD (variable frequency drive) hebben (marketingnaam: "inverter") maar die zijn zeldzamer en duurder. De Eurom unit heeft geen VFD volgens mij.
Balloon schreef: 03 okt 2020, 11:25 Zijn er split arco's van nog lagere btu, laten we zeggen 1000 of zo? en goedkoper in verbruik. Dit model kan mijn slaapkamer wel koelen met zijn vermogen.
U redeneert verkeerd. De airco is thermostatisch geregeld dus schakelt alleen in als het nodig is. Een airco met minder koelvermogen zal langer aan staan (hogere duty cycle) waardoor het energieverbruik gelijk of zelfs hoger zal zijn omdat een kleinere airco in de regel minder efficient is. Er zijn wel "kits" uit China die bedoeld zijn voor vrachtwagen cabines, maar dan moet je al het leidingwerk zelf in elkaar zetten en ze werken dan op 24 volt. Niet doen zou ik zeggen.

Gegroet, PLP van Kenniscentrum Koeltechniek :P
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

18
+1 voor de airco (split unit) in de slaapkamer.
Wanneer je in een flat woont en de slaapkamerdeur overdag open laat staan kun je ook de woonkamer wat koelen.
Ik merk dat op stand ontvochtigen het als snel beter aanvoelt.
Je krijgt buiten wel een beekje wanneer de luchtvochtigheid aan de hoge kant is.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: CPAP in de koelkast/warme dagen.

19
Ik had, met mijn waterbed op 27 graden en alleen een dekbedhoes over mij heen, absoluut geen last van de warmte, en heb prima geslapen.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP