kinband versus pleister

1
Hallo,

Ik heb na een goed jaar gebruik van de CPAP (AHI gereduceerd tot onder 1), maar nog steeds vermoeid, onlangs vastgesteld dat ik wel eens door mijn mond durf te ademen (heb een Philips Dreamwear masker). Dat zou wel eens de reden kunnen zijn waarom ik na 4 à 5u slaap telkens wakker word. Ik heb het aanbod aan kinbanden online opgezocht, maar het lijken mij logge en onpraktische dingen, en in combinatie met het masker, zie ik mezelf als zo'n ingepakte mummie echt niet zitten.
Ik dacht eerst zelf een soort van light-versie voor de kinband te maken, tot ik me bedacht dat het helemaal mijn tanden niet moeten zijn die strak op elkaar moeten gedrukt worden, maar dat het vooral mijn lippen zijn die toe moeten blijven.
Ik heb vannacht voor het eerst geslapen met twee vertikale streepjes pleister over mijn lippen - niet helemaal dicht afgeplakt, dat leek me te beangstigend en extreem - en het zou wel eens kunnen werken.
Ik las nu dat @MauriceB dit ook al geprobeerd heeft, maar zonder verdere informatie.

Dus nu concreet de vraag: is een pleister over de lippen plakken een goed alternatief voor de kinband, bestaan er specifieke pleisters die hiervoor geschikt zijn, moet de volledige mond afgeplakt worden voor optimaal resultaat?
Zitten hier ervaringsdeskundigen of experten?

Alvast bedankt!

Melbourne

Re: kinband versus pleister

2
Wat voor Dreamwear masker heb je? Een neus of een neusdoppen masker? Als de druk juist is ingesteld, dan sluit de mond automatisch.

Stel je hebt je masker op en je mond dichtgeplakt met pleisters. Dan plots valt de stroom uit. Je ademt nog door de neus door, maar plots krijg je het stikbenauwd, en wil je snakkend met de mond gaan ademhalen. Je kunt dit niet en krijgt last van hartkloppingen en dan wordt je wakker....

Stel dit gebeurd ook als je met een kinband slaapt. Dan ga je toch via de mond ademhalen, ondanks dat de kinband de mond sluit. De mondspieren zorgen ervoor dat er een opening ontstaat. Daarom is het sterk afgeraden om met pleisters de mond te sluiten. Je kunt het wel over de banden heen plakken op de wangen om te voorkomen dat het masker ongemerkt wordt afgezet.

De kinband AG is een kinband die goed blijft zitten, maar waarbij de oren vrij blijven.

http://www.snurkeninfo.com/behandelingen/snurken-kinband.html

https://webshop.vivisol.nl/ag-kinband-niet-verstelbaar-s-m-l.html
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: kinband versus pleister

3
Bedankt voor je reactie RuudJ!

Mijn Dreamwear masker is 'under the nose', dus geen doppen.

Je zegt "als de druk juist ingesteld is, dan sluit de mond automatisch": moet die druk dan hoger of lager?
(helaas kunnen we in België niet zelf aan de druk sleutelen, dat dient in het slaapcentrum te gebeuren).

Ik zou de mond ook niet helemaal afplakken, ik laat een opening in het midden (want helemaal afsluiten lijkt me inderdaad ook niet aangewezen/veilig en zelfs beangstigend).

Re: kinband versus pleister

4
Melbourne schreef: 27 okt 2020, 21:33 Je zegt "als de druk juist ingesteld is, dan sluit de mond automatisch": moet die druk dan hoger of lager?
(helaas kunnen we in België niet zelf aan de druk sleutelen, dat dient in het slaapcentrum te gebeuren).
Het is niet alsof het achter een wachtwoord staat. Het is een kwestie van bepaalde knoppen tegelijkertijd indrukken. Ik mag op dit forum niet zeggen welke O:-)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i