Juiste druk vanwege flow limitations?

1
Hoi!

In mijn zoektocht naar de juiste instellingen voor mijn RedMed AirSense 10 heb ik eens goed gekeken naar mijn gegevens in OSCAR en het valt me op dat ik nogal wat Flow Limitations heb gedurende de nacht en hierbij lijkt mijn ademhaling niet heel soepel te lopen. De druk van het apparaat is onlangs verhoogd van 5,4 naar 6 en ik lijk zelfs beroerder wakker te worden.

In de bijlage heb ik ingezoomd om te tonen hoe mijn ademhaling eruit ziet. Wat zien jullie in de Flow Rate? Hoort zo'n ademhalingscurve niet wat 'netter' omhoog en omlaag te gaan? Voor m'n gevoel zit mijn neus best dicht en gaat het ademhalen door de neusdoppen moeizaam. Zou een (veel) hogere druk dan 6,4 niet beter zijn om ook alle Flow Limitations weg te krijgen?

Groetjes,

Erdi
ResMed AirCurve 10 CS-A TJ
Bijlagen

Re: Juiste druk vanwege flow limitations?

2
Voor een neusdoppen masker is de druk van 5,4 ook erg laag. Zelfs 6 cmh2o vond ik persoonlijk te laag. Wat ik zie op de flow rate grafiek is dat je nog steeds snurkt.

Wat je kunt doen is de vaste druk op 8 cmh2o laten instellen met epr stand 1 zodat de uitademing druk dan 7 cmh2o is.

Als je problemen ervaart met tegen de luchtstroom uit te ademen, dan kun je de aanloopdruk op 7 instellen en de uitademdruk is dan door de epr stand 1 6 cmh2o. De Aanlooptijd op Auto. De druk gaat dan pas op het moment dat jij slaapt naar 8 cmh2o.

In Oscar kun je dan ook precies zien hoelang je erover doet om in slaap te vallen. Kun je opmeten via Shift toets ingedrukt houden in combinatie met linkermuistoets. Klaar dan linkermuistoets loslaten en daarna de shift toets loslaten.

Je krijgt dan minder problemen met de ademhaling door de neus. Het is een kwestie van overleg met je arts. Je ahi is netjes.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Juiste druk vanwege flow limitations?

3
Erdinc99 schreef: 26 nov 2020, 10:59 De druk van het apparaat is onlangs verhoogd van 5,4 naar 6 en ik lijk zelfs beroerder wakker te worden.
Dat is wel typisch. Het lijkt erop dat u gevoelig bent voor belemmering van de ademhaling. Het is bij CPAP met enkelvoudige druk onvermijdelijk dat de ademhaling extra wordt belemmerd als de druk wordt verhoogd. (Met uitzondering van vormen van Pressure Support, waar EPR ook een vorm van is) Dit is voor mij ook de reden dat ik zelf bilevel nodig heb in plaats van enkelvoudige druk.

Hoewel EPR maar zwak is in vergelijking met bilevel apparaten kan het wel gebruikt worden voor een experiment.

Als u uw druk verhoogt naar 6,4 maar EPR op 1 instelt dan is uw druk alsnog 6,4 - 1 = 5,4
Als u uw druk verhoogt naar 7,4 maar EPR op 2 instelt dan is uw druk alsnog 7,4 - 2 = 5,4
Als u uw druk verhoogt naar 8,4 maar EPR op 3 instelt dan is uw druk alsnog 8,4 - 3 = 5,4

U zou EPR kunnen opbouwen volgens het bovengenoemde schema, en dan kijken of u mooie ronde golfvormen krijgt zoals hier afgebeeld:
2020-11-26_13-10.png 2020-11-26_13-10.png 1515 keer bekeken 6.85 KiB
Als het zo is dat u nog snurkt, check dit met het "snore" grafiek in OSCAR (scroll naar beneden) dan moet uw druk bovenop dit plan nog een stukje hoger. Begin eerst met 0,4 cm te verhogen. modedit RuudJ: 0,5 gewijzigd in 0,4 (Resmed gaat in stappen van 0,2 cm

Hier kunt u nog wat verder lezen (in Engels) over snurken en flow limitation: https://www.apneaboard.com/wiki/index.php/OSCAR_snoring
RuudJ schreef: 26 nov 2020, 11:58 ...
@Ruud, leest u nog wel eens uw priveberichten?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Juiste druk vanwege flow limitations?

4
Muchas gracias heren!

Ik neem morgen maar weer eens contact op met de apneuverpleegkundige om een wat rigoureuzere druk in te laten stellen.
Erdinc99 schreef: 26 nov 2020, 10:59 Kun je opmeten via Shift toets ingedrukt houden in combinatie met linkermuistoets. Klaar dan linkermuistoets loslaten en daarna de shift toets loslaten.
Dit is me niet helemaal gelukt Ruud. In welk scherm of welke grafiek hoor ik deze combinatie uit te voeren?
persluchtpiraat schreef: 26 nov 2020, 13:12 dan kijken of u mooie ronde golfvormen krijgt
Wat zegt de ronding van de ademhalingcurve eigenlijk? Overigens zie ik in de SNORE grafiek in OSCAR geen gesnurk vreemd genoeg.
ResMed AirCurve 10 CS-A TJ

Re: Juiste druk vanwege flow limitations?

5
Erdinc99 schreef: 26 nov 2020, 20:33 Wat zegt de ronding van de ademhalingcurve eigenlijk? Overigens zie ik in de SNORE grafiek in OSCAR geen gesnurk vreemd genoeg.
Dit is de natuurlijke vorm die zichtbaar wordt als de ademhaling niet op enige wijze belemmerd wordt.

Overigens, kijkend met mijn timmermansoog, lijkt het dat u naast de Flow Limitations ook EPI (Expiratory Pressure Intolerance) heeft. De rimpelingen die door RuudJ aangezien zijn als snurken bevinden zich hoofdzakelijk onder de middellijn wat betekent dat het dus iets zegt over het uitademen.

Als ik het zo zie bent u in ieder geval een kandidaat voor stevige EPR, en als dat niet afdoende blijkt -- bilevel CPAP (BiPAP).

Dit onderwerp wordt ook gediscussieerd in dit webinar wat zeker het kijken waard is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Juiste druk vanwege flow limitations?

6
persluchtpiraat schreef: 26 nov 2020, 13:12 Begin eerst met 0,4 cm te verhogen. modedit RuudJ: 0,5 gewijzigd in 0,4 (Resmed gaat in stappen van 0,2 cm
Het interesseert me niet of ResMed zelfs met stappen van 0,1 cm bij te stellen zou zijn. Ik bedoel 0,5 en ik zou het zeer waarderen als u in het gevolg eerst met mij overlegt voordat u inhoudelijke wijzigingen aanbrengt aan mijn berichten. Dit is geen integer handelen!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Juiste druk vanwege flow limitations?

7
Een half instellen met een Resmed is niet mogelijk dat zou jij toch moeten weten PLP. Mijn taak als moderator is ook op te letten, daarbij heb ik het recht om wijzigingen aan te brengen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar