Optimaliseren?

1
Hallo allemaal,

Ik wil graag op deze manier mijn ervaringen met slaapapneu met jullie delen. Mijn ervaringen zijn positief maar ik heb wel het idee dat het beter kan. Ik hoop dat jullie mijn ervaringen herkennen en misschien tips hebben om de therapie te optimaliseren.

In maart 2019 ben ik begonnen met de therapie. Uit het slaaponderzoek kwam naar voren dat mijn AHI 67 was.
De philips dreamstation heb ik gekregen met een neusdoppenmasker van resmed, de airfit P10.

De resultaten kwamen al snel, niet meer uit bed naar het toilet. Het gevoel hebben dat je eindelijk weer eens diep slaapt. Minder moe overdag, de ogen vallen niet meer dicht onder het autorijden of als je op de bank voor de tv zit. Mijn AHI schommelt tussen de 1 en de 2.
Ook was ik van het gesnurk af en had ik geen droge mond meer. Prima resultaat dacht ik.

Nu merk ik het laatste half jaar dat het veranderd.
-AHI grafiek loopt langzaam op
-lekkage grafiek loopt langzaam op
-teugvolume loopt op
-1e helft van de nacht is prima, in slaap vallen geen probleem, diepe slaap
-2e helft is minder, wordt wakker en naar mijn idee kom ik niet meer in een diepe slaap
-slapen met open mond (volgens echtgenoot), en dus ook weer lichtelijk een droge mond

Al met al ben ik tevreden, maar ik heb niet het idee dat het nu helemaal top is. Volgens mij moet het beter kunnen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,

Fred

Re: Optimaliseren?

2
Hoi Fred, als je soms onbewust, soms bewust wakker bent, dan wordt je adem frequentie langzamer en je ademteugvolume hoger om dat je dieper ademhaalt. Kan het zijn dat je door het gebruik van de cpap in gewicht bent toegenomen? Dit is vaak het val na de start van de cpap. Men vergeet dat de Hormonen bij een goed werkende cpap therapie weer op de rails komen en als men dan de levensstijl (eetpatroon) daar niet op aan past, kan men zomaar kilo's aankomen. Ook als je ouder wordt kunnen de apneu's toenemen doordat de spierspanning in de mond en keelholte afneemt. De druk iets verhogen helpt vaak al om de mond gesloten te houden. Ook kan bij gebruik van een neus - of neusdoppen masker een goed zittende kinband helpen om de mond gesloten te houden. Er zijn vele soorten kinbanden, die over de kruin en kin heen lopen maar er zijn ook kinbanden die om het hoofd heen lopen zoals de AG Kinband die je kunt zien op de website van leverancier Vivisol. Deze blijven vaak beter zitten, zeker als je vaker draait in bed. Misschien heb je wat aan deze tips?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Optimaliseren?

3
Hallo Ruud,
Bedankt voor je reactie. Ik had licht overgewicht (15 kg) toen ik met de therapie begon. Inmiddels heb ik een goed gewicht, dus dat is positief. Tijdens het afvallen begonnen de cijfers wat op te lopen, is er een verband tussen het afvallen en het oplopen van de cijfers?

In Oskar zie ik het vibrerend snurken VS2 heel erg oplopen.

Met de druk heb ik al wat geëxperimenteerd, verschil in resultaten zie ik niet echt. Misschien moet ik het langere tijd op een bepaalde instelling laten staan. Nu heb ik de druk op 7,5.

Groeten,
Fred

Re: Optimaliseren?

4
Fred, met een andere instelling moet je altijd een periode van een week of twee drie aankijken. 1 Nacht is tekort om te beoordelen. Als je gewicht afneemt dan zou de druk soms ook lager kunnen, maar als er sprake is van een toename van snurken volgens Oscar, is dit ook hoorbaar?, dan zou de druk dus weer iets te laag kunnen zijn. Het blijft altijd moeilijk. In maart 2019 ben je begonnen met de dreamstation. Vraag: heb je dit jaar in maart 2020 ook een nieuw masker ontvangen? Heb je om de twee maanden ook je filter(s) vervangen in je dreamstation? Als filters verstopt raken dan loopt de ahi ook vaak op. Verouderde maskers geeft vaak meer lekkage problemen. Dus ook daar kan het probleem liggen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Optimaliseren?

5
En vooral het P10 masker (dat ik zelf ook tot tevredenheid gebruik) kan voor problemen zorgen als het niet regelmatig schoongemaakt wordt heb ik zelf ervaren. Ik ben een keer hijgend wakker geworden en toen zaten ze helemaal dicht.
Ik heb een paar extra gaatjes in de uitblaasroosters geprikt met een naald en dat bevalt nu een stuk beter.
Zou het kunnen dat die uitblaasopeningen niet meer helemaal open zijn misschien?
Succes ermee gewenst in ieder geval.
Resmed airsence 10 met neusdoppen Airfit P10

Re: Optimaliseren?

6
tverdeni schreef: 08 dec 2020, 10:04 ...
Zou het kunnen dat die uitblaasopeningen niet meer helemaal open zijn misschien?
...
U kunt dit zelf testen door het bandje los te maken, masker aansluiten en onderdompelen (met de vingers op het neusmaskertje) in water met de cpap aan.
Dan kunt u zien waar allemaal lucht uitkomt en of alles nog open is.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Optimaliseren?

7
Hallo,

Bedankt voor jullie reactie's. Het masker is idd vernieuwd na een jaar. Echt verschil kon ik toen niet merken. Filters vervang ik met regelmaat, om de twee weken red ik niet. Ook heb ik ook een keer meegemaakt dat ik het gevoel had dat ik niet kon uitademen, dit was niet een fijne ervaring. Na het schoonmaken van de uitblaasroostertjes heb ik dit niet meer gehad.

Van mijn vrouw krijg ik te horen dat het niet echt snurken is maar het is meer een zacht rochelend geluid uit de keel. En het gebeurt dus als de mond open is.

Afgelopen nacht heb ik de kinband weer eens gebruikt, het lijkt wel iets te helpen.

Toch blijf ik het vreemd vinden, voor dat ik met de cpap begon lag ik altijd te snurken met de mond wijd open.
Toen kwam de cpap en meteen was het snurken over en sliep ik met de mond dicht. VS2 gaf in oscar in die periode ongeveer 7 incidenten per nacht. In de afgelopen 6 maanden gaat de mond dus weer open en geeft VS2 ongeveer 100 incidenten per nacht.

Groeten, Fred