Kunstgebit Perikelen.

1
Zo kan het zo maar gebeuren dat je tijdens de slaap, je onbewust, je kunstgebit uit je mond werkt.
Dit komt natuurlijk omdat ik nooit met mijn gebit in, inslaap. Op advies, om een goede afdichting te krijgen heb ik dat geprobeerd.
Als ik geen gebit in heb, kiept het vol gelaat masker aan de onderkant naar binnen.
Om toch afdichting te krijgen trok ik de onderkant wat strakker aan.
Dit resulteerde in het naar boven kiepen bij de neusbrug, zodat die bovenste bandjes ook wat strakker moesten.
Al met al zit het masker nu wel erg strak, maar ok dat went wel.
Niet dus.

Als je slaapt, ontspannen de gelaat en nekspieren zich, dus ging het masker toch lekken. De wind blies in mijn ooghoeken.
Ik werd met hoofdpijn en een een ijskoud voorhoofd wakker. De volgende middag had ik een voorhoofdsholte ontsteking.
Na een i-consult bij de huisarts vertelde hij mij dat ik maar even zonder cpap moest proberen te slapen. Volgens mij snapt hij het niet helemaal.
Na wat gegoogel vond ik de DreamWear Full Face-masker starter pack + kussentjes in 4 formaten en frames in 3 formaten.
https://www.philips.nl/c-p/HH1133_00/dr ... ace-masker
Dus na een telefoon gesprek met de Osas verpleegkundige, die Medidis een mailtje stuurde dat ik zou bellen over dit type masker, een DW masker besteld.
Je moet een valide reden hebben om een ander masker vergoed te krijgen, alwaar je bent mee uitgemeten tijdens je intake.
Het is natuurlijk aan de verpleegkundige om het juiste masker voor te schrijven. Hier schort het nog wel eens aan.
Enfin, het masker past goed, en sluit goed aan zonder tanden. Bijkomend voordeel is dat de slang bovenop je hoofd zit aangesloten.
Dus hoe je je hoofd ook draait, de slang zit niet in de weg.

Ik moest dit even kwijt, want het nieuwe masker is voor mij persoonlijk een reuze verbetering.
Ik slaap nu onafgebroken 6 uurtjes, dat heb ik nog niet eerder gehaald.
De osas verpleegkundige, die regelmatig mijn therapie bewaakt, stond perplex. Zij heeft het masker voor mensen met een kunstgebit en vol gelaat in haar advies opgenomen.

Adem in, Adem uit, blijf rustig, je kan het.
Resmed® Curve™ 10 ST-A, LifeChoice™ Activox™ 4L Draagbaar zuurstof concentrator, Resmed® ClimateLineAir ™ Oxy Tubing Verwarmde slang ,Philips® DreamWear™ Vol gelaat-masker HH1133/00 Medium.

Re: Kunstgebit Perikelen.

2
Balloon schreef: 14 dec 2020, 17:53 z
De osas verpleegkundige, die regelmatig mijn therapie bewaakt, stond perplex. Zij heeft het masker voor mensen met een kunstgebit en vol gelaat in haar advies opgenomen.

Adem in, Adem uit, blijf rustig, je kan het.
Ze staan wel vaker perplex ;-)
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Kunstgebit Perikelen.

3
Een gelijksoortig masker van Resmed® is de AirFit™ F30i.
https://www.resmed.com/en-us/sleep-apne ... rfit-f30i/

Het dragen van een (lees)bril, met dit type masker, is nu ook opgelost, de neusbrug is vrij. :nerd:
Laatst gewijzigd door Balloon op 18 dec 2020, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Resmed® Curve™ 10 ST-A, LifeChoice™ Activox™ 4L Draagbaar zuurstof concentrator, Resmed® ClimateLineAir ™ Oxy Tubing Verwarmde slang ,Philips® DreamWear™ Vol gelaat-masker HH1133/00 Medium.

Re: Kunstgebit Perikelen.

4
Niet helemaal identiek zou ik zeggen. Ik gebruik deze een stuk liever dan de DW FF omdat het kussen minder snel lekt en de neusgaten beter op hun plaats blijven.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Kunstgebit Perikelen.

5
persluchtpiraat schreef: 17 dec 2020, 23:05 Niet helemaal identiek zou ik zeggen. Ik gebruik deze een stuk liever dan de DW FF omdat het kussen minder snel lekt en de neusgaten beter op hun plaats blijven.
Niet? Ok, heb het aangepast.
Gelukkig heb ik geen last van verplaatsende neusgaten. Ik heb dit masker ook maar net. Dus de tijd zal het leren. :sleeping:
Resmed® Curve™ 10 ST-A, LifeChoice™ Activox™ 4L Draagbaar zuurstof concentrator, Resmed® ClimateLineAir ™ Oxy Tubing Verwarmde slang ,Philips® DreamWear™ Vol gelaat-masker HH1133/00 Medium.