Hyperventilatie

1
Goedemorgen,
Pas mijn Cpap gekregen wat een ellende eerste nacht na een uur helemaal aan het hyperventilere volgende dag twee uurtjes mee tv gekeken en dan gaat het redelijk mijn echtgenote zegt dat ik in mijn slaap meteen probeer in te ademen via mijn mond terwijl het apparaat uitblaast via mijn mond dit doe ik al na vijf minuten slapen.
Heeft er iemand tips

modedit RM: onderwerp gesplitst, titel aangepast

Re: Hyperventilatie

2
Hallo,

Heeft u een fullface masker? Of alleen een neusmasker waarbij de mond vrij is?

Sommige mensen gebruiken bij een neusmasker een kinband. Zodat ze door de neus blijven inademen en de mond dicht blijft.

Ik kwam na maanden erachter toen ik bij de longarts kwam, dat ik disfunctioneel adem haalde. Ik hyperventileerde min of meer en ademde hoog in de borst, snel en gejaagd.

Ik ben toen doorverwezen naar een ademhalings physiotherapeut, en na 6 behandelingen ademde ik weer normaal en rustig vanuit de buik. Dat kun je terug lezen bij de titel disfunctioneel ademhalen.

Maar het heeft mij enorm geholpen met het ademen in combi met de Cpap.

Bouw het langzaam op, ik dacht ook dat het plug en play was. Maar bij mij viel dat enorm tegen. Nu 6 maanden verder is sinds een week of 3 de therapie goed aangeslagen. Ik voel me fitter dan ooit en mensen om mij heen vinden mij er goed en uitgeslapen eruit zien. Daarvoor heb ik ook mede door de corona perikelen in het ziekenhuis, wat aangemoddert met de Cpap. Omdat ik toen bijna geen ondersteuning kreeg vh ziekenhuis. Druk , druk , druk. Druk!!!

Je kunt ook verschillende maskers uitproberen als de 1 niet lekker zit. Ik slaap met een philips resperonics dreamwear nasal mask. Maar dan de type zonder neusdoppen. Die deden al pijn in mijn neusgaten bij het testen ervan.

Bij twijfel kun je altijd de osas verpleegkundige bellen ( als je die inmiddels hebt) en anders de leverancier bellen om raad of evt een ander masker uit te proberen.

Re: Hyperventilatie

3
Ik vind de praktijk van het uitdelen van apparaten die pas na 6 maanden een beetje te verdragen zijn ronduit onethisch. Ik heb er geen ander woord voor.

GPG key ID 49A3F5E6, signature: https://paste.c-net.org/IndianaNearing
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hyperventilatie

4
Ik denk dat dit ook ligt aan het feit dat het ontbreken van persoonlijke begeleiding bij de start van een therapie het proces onnodig vertraagd.

Als men de therapie gebruiker de eerste maand dagelijks begeleiding geeft met een luisterend oor, met het fijn afstemmen van de instellingen en op deze wijze ook eerder het besluit neemt om, indien nodig, van apparatuur te wisselen {en maskers} dan zouden er veel meer mensen sneller gewent zijn aan het cpap gebruik met minder klachten.

Helaas zijn artsen en osa-verpleegkundigen voorschrijvers(ters) en vaak geen ervaringsdes-kundigen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hyperventilatie

5
Helaas heeft dit veel vertraging opgelopen in mijn therapie, en kom ik nu dus in conflict met mijn werkgever.

Ik ben nu nog steeds in verschovendiensten aan het werken in 5 ploegen en geen nachten, wat mijn gezondheid wel ten goede komt. Maar ze vinden op mijn werk dat ik te weinig gedaan heb aan mijn ziekteverzuim. Ondanks dat ik fulltime werk en 2 late diensten ipv 2 nachten. En ik beoefen mijn eigen functie.

Ik vroeg wat ik verder aan mijn ziekteverzuim moest doen? Daar hadden ze geen antwoord.

Maar nu is de operatie aan mijn keelamandelen uitgesteld tot ???

Rare tijd leven we in

Re: Hyperventilatie

6
Laat je niet in een hoek drijven door je werkgever, hij kan je niets maken bij een rechter of bij het UWV want jij werkt full time en dat telt bij hun zwaar. Je had ook volledig in de ziektewet kunnen lopen en dan was je werkgever verder van huis.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hyperventilatie

7
Dat is idd zo.

De huidige bedrijfsarts is inmiddels met pensioen.

Het laatste gesprek verliep erg vreemd. Hij wilde mij na de ingreep vd keelamandelen volledig beter melden zodat ik de nachtdiensten kon gaan werken.

Pardon zei ik? Ik dacht het niet. Eerst zal ik een nieuwe slaaptest moeten ondergaan om te kijken of ik van de slaapapneu af ben. Als ik van 82 naar bijv 41 ben gegaan dan blijf ik zwaar apneu patiënt die altijd aan de Cpap blijft hangen.

Tja zegt de bedrijfsarts. Dan moeten ze jou afkeuren voor 100% in je huidige functie want die kun je dan niet meer beoefenen in 5 ploegen.

Ik zeg, dat doe ik nu ook alleen in 2 extra late diensten.

Tja, dan ga je naar spoor 2 en moeten ze ander werk binnen of buiten het bedrijf voor je zoeken.

Wat een kul zeg. Je word er moe van. Terwijl zijn advies was dat ik waarschijnlijk niet meer in de nachten zou terug keren. En nu veranderde hij dat weer naar iets anders.

Re: Hyperventilatie

8
persluchtpiraat schreef: 23 dec 2020, 02:01 Ik vind de praktijk van het uitdelen van apparaten die pas na 6 maanden een beetje te verdragen zijn ronduit onethisch. Ik heb er geen ander woord voor.

Nee idd, ik zat er op een gegeven moment ook psychisch er helemaal doorheen, ik herkende mezelf amper. En dat vond ik wel eng. Toen ik het werk af belde en dat ik naar de huisarts ging met vage hart klachten. Appte mijn teamleader later dat ik dat niet zomaar allemaal kon doen. Ik had immers verplichtingen naar het bedrijf toe ?? Nou dat sloeg kant nog wal. Ik heb al zijn appjes bewaard waar alle ongeregeldheden in staan die hij maar mij appte. Blij dat ik van die teamleader af ben.
GPG key ID 49A3F5E6, signature: https://paste.c-net.org/IndianaNearing

Re: Hyperventilatie

9
Dragon77 schreef: 30 dec 2020, 14:06 Toen ik het werk af belde en dat ik naar de huisarts ging met vage hart klachten. Appte mijn teamleader later dat ik dat niet zomaar allemaal kon doen. Ik had immers verplichtingen naar het bedrijf toe ?? Nou dat sloeg kant nog wal.
Da's geen teamleider, da's een psychopaat ':)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hyperventilatie

10
Da's geen teamleider, da's een psychopaat ':)
[/quote]

Inmiddels had ik mijn beoordeling gehad. Natuurlijk beneden verwachting. Ondanks ik het vorige jaar hem op de hoogte heb gehouden hoe slecht het ging, heeft hij mij 1 maand voor de beoordeling een halfjaarlijkse beoordeling gedaan. Eigenlijk was het meer een gesprek. Maar in november een half jaarlijkse gesprek te voeren die in juni had moeten plaats vinden?? Hoe kun je jezelf dan nog verbeteren?

3 weken later word je afgeschoten in je jaarlijkse beoordeling en word je een verbetertraject ingeschoten. Ik heb gereageerd dat ik het er niet mee eens was.

Tijdens het 1e gesprek vh verbetertraject zat er iemand van personeelszaken erbij. Maar wat ik ook zei, de desbetreffende persoon van personeelszaken knikte alleen maar mee met mijn destijdse teamleader. Heb nu gelukkig een andere. Ik zei:" dat hij mijn vertrouwen had geschonden doordat ik hem met van alles op de hoogte had gehouden wat alleen de bedrijfsarts aanging, om zo wat begrip te creëeren en openheid.

Maar ineens zei hij dat hij niet alle mederwerkers onder hem, de privé zaken kon aanhoren. Goh das vreemd zei ik. Nu ik de hele tijd gewoon aan het werk ben op de nachten daargelaten is dit dus de dank die je krijgt. Een slechte beoordeling en een verbeter traject.

Ik vroeg mij af of hij mij zo mag beoordelen. Volgens een jurist vd vakbond is dit niet het geval. Ik ben dus onrechtmatig bejegend ondanks ik mij juist heb opgesteld in het ziekteverzuim en ik gewoon aan het werk ben, en doe wat ik kan. Maar wat schiet je ermee op?

Misschien maar ff met de ombudsman vh bedrijf praten.

Wat een ellende...

Re: Hyperventilatie

11
balen hè. Het voelt zo onrechtvaardig, terwijl je alles doet om zoveel mogelijk te doen wat er van je wordt verwacht.

Ben je lid van de bond? Misschien kun je hen om hulp vragen, ook bij de gesprekken. Vaak zie je dan dat ze het net even anders inschieten als er een getuige bij is. Triest natuurlijk, maar als het werkt om dan iemand mee te vragen, dan zeker doen.
Stress doet de slaapapneu ook geen goed, dus ze helpen je er ook bepaald niet mee.

Veel sterkte ermee.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Hyperventilatie

12
Ik ben al vanaf 2001 lid bij de bond, dus daar ga ik mee aan de slag, just in case. Ik kijk even waar het 2e gesprek naar toe gaat en stuur het anders bij met de vakbond.

Het bedrijf waar ik voor werk is niet zo van de vakbonden, maar dat is dan dikke pech. Ze willen het zo hebben, dus ga ik ook maar even een stok achter de deur plaatsen.

Ik houd nu alles bij wat ik allemaal doe etc. Gelukkig heb ik nu collega's waar ik op kan bouwen en die mij steunen. De vaste collega's stonden verbijsterd te kijken toen ze hoorden dat ik een slechte beoordeling had. Dit is mijn 1e slechte beoordeling in 28 jaar.

Ik vind het in en in triest dat ze gewoon een molensteen om je nek hangen. Ik heb het lichamelijk al zwaar genoeg en soms ook psychisch.

Sinds de amandelen verwijdert zijn begin januari, ben ik weer helemaal ontregelt. Mijn lijf wil gewoon even niet aan de Cpap. Dus wacht ik nu maar even tot de uitslag. Ik hoop dat de slaapapneu verdwenen is.

Mijn amandelen waren extreem groot. Ze waren bijna 4cm in doorsnee.