Eerste week na CPAP

1
Hallo, ik heb slaapapneu waarbij ik 54 keer per uur stop met ademen. Het resultaat was duidelijk. Ik ging moeten leren slapen met een CPAP. Na mijn eerste test met de CPAP in het ziekenhuis kreeg ik een neusmasker mee. De eerste nacht heb ik het toestel 7.30 uur kunnen ophouden maar ik voelde mij de ochtend erna redelijk vermoeid. De tweede nacht thuis lukte het mij nog 6 uur om het toestel op te houden maar was is volledig vermoeid. Dit ging samen met trillingen, hoofdpijn, zwart worden voor de ogen, vermoeide ledematen en emotionele buien. Ondertussen ben ik 5 dagen bezig met het CPAP toestel. In het ziekenhuis zeggen ze dat de resultaten van de CPAP zeer goed zijn. Er is geen lekkage, de AHI is onder 1 gezakt maar ik heb geen energie meer over. Ik plaats van meer energie zuigt dit toestel blijkbaar alle energie uit mijn lichaam. De laatste 2 nachten heb ik nog 4 uur met het toestel kunnen slapen en heb ik telkens 6 uur gewoon bijgeslapen maar mijn lichaam is na 5 dagen volledig leeg. Ik ben daarbovenop zeer emotioneel de laatste dagen en vraag mij af waarom het toestel bij mij niet doet wat het zou moeten doen. Ze hebben bij mij recent ook hyperventilatie tijdens de dag weten vast te stellen en ik hen het gevoel dat het inademen door het toestel nog langer duurt en het uitademen nog korter is waardoor mijn lichaam misschien te veel melkzuur aanmaakt ?
Op het internet kan ik amper mensen vinden die een gelijkaardige eerste week hebben meegemaakt. Heeft er iemand raad, advies, tips?

Re: Eerste week na CPAP

2
Welkom Ron

In je e-mail schreef je dat je met het masker N30i van Resmed slaapt, maar dit is geen cpap apparaat zoals jij denkt. Welk merk heb je wel?

Direct na de start met de cpap ben je vaak nog vermoeider doordat je een afkickproces moet doorlopen. Je lichaam maakt namelijk adrenaline aan bij een ademstop en dit verlaat het lichaam weer nadat je weer ademt. Je lichaam is hier zo aan gewend geraakt dat je, nu de therapie aanslaat, hiervan moet afkicken. Dit gaat samen met nog meer vermoeidheid dan voor de therapie. Hoelang dit duurt is bij iedereen weer anders.

Hoe is bij jou nu de druk ingesteld? Maak je gebruik van drukverlichting bij het uitademen?

Lees dit bericht eens goed door over Hormonen, cruciale factor voor herstel
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste week na CPAP

3
Beste Ruud,

Dank U wel voor Uw reactie. Het doet goed om te horen dat de extreme vermoeidheid niet noodzakelijk een teken is dat de CPAP behandeling niet aanslaat. Ik heb U inderdaad de specificaties van het masker gegeven. Op het toestel staat Resmed Airsense 10 Elite. Hopelijk weet je daar meer mee. De druk staat bij mij op 6 en volgens het ziekenhuis ga ik onder een AHI van 1. Ik denk/dacht dat de vermoeidheid kwam van de enorme inspanningen die ik moet leveren om met mijn neus uit te ademen tegen de druk in. Het inademen duurt gewoon 3 keer zo traag als het geforceerde uitademen. Het voelt ‘s ochtends hetzelfde als de eerste keren dat ik vroeger ging diepzeeduiken. Een ontregelde ademhaling. U spreekt over drukverlichting bij het uitademen ? Daar heb ik geen weet van. Het ziekenhuis heeft de afstellingen gedaan gebaseerd op mijn slaaptest in het ziekenhuis. De druk die ik binnenkrijg begint wel van 4 en loopt tijdens 30 minuten op tot 6. Ik wil je alvast bedanken voor je hulp. Het voelt beter om te weten dat er niets ‘verkeerd’ gaat.

Re: Eerste week na CPAP

4
Goedemiddag Ron,
Jouw probleem ligt waarschijnlijk in het begin van de slaaptherapie en komt door de Startdruk van 4 cmh20 en de langere aanlooptijd van 30 minuten. Bij andere merken Cpap apparatuur noemt men dit de Ramp Instelling en dit is vaak ook een ramp als de druk te laag is ingesteld.. 

Om hiervan af te komen kun je beter direct starten met druk 6 wat veel meer lucht geeft. Je kunt dit voor elkaar krijgen om in het menu MIJN OPTIES de functie Aanlooptijd die nu op AAN staat op Uit te zetten.
Je mag dit zelf doen en dit doe je met behulp van de draaiknop. Ga met de draaiknop op het menu Mijn opties staan en druk de ronde draaiknop in. Draai daarna naar de functie Aanlooptijd. Druk de draaiknop opnieuw in en kies met de draaiknop stand Uit. Je kunt ook de tijd verkorten of verlengen of op AUTO stand zetten als deze aanwezig is bij de Elite. De druk gaat dan pas omhoog als je slaapt. Ik zou hem gewoon op Uit zetten en dan kijken of dit een verbetering brengt.
Wat je ook kunt doen is de Start Druk verhogen, deze functie komt na de Aanlooptijd in het menu Mijn Opties. Met een  vaste druk van 6 cmh2o kan je in stappen van 0,2 cmh2o de Start Druk verhogen van 4,0 tot max 5,8 cmh2o. Ook dit mag jezelf doen.
Dit zou ook je probleem kunnen oplossen. Op zich is een druk van 6,0 cmh2o niet hoog en dit moet je normaal makkelijk kunnen hebben, maar als de start druk te laag is , heb je de neiging om met de mond mee  te gaan ademen en dan wordt de ademhaling ontregeld.

Mocht je dan nog een probleem hebben, dan is de EPR functie nog een mogelijkheid. In het menu Mijn Opties kan staan de functie Drukverlichting. Staat deze er niet dan is deze niet geactiveerd in het klinisch menu. Dat menu is niet voor de gebruiker maar voor de arts en de leverancier. Daar kan men het aanzetten en dan kiezen voor de gehele tijd of alleen voor de aanlooptijd en voor stand 1 of 2 of 3 en dit geeft dan overeenkomstige drukverlagingen in cmh2o ten opzicht van de inademing druk 6,0 in jou geval. Wil je dit ingeschakeld hebben dan zal je naar je leverancier kunnen gaan en dit aan hun vragen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar